Auto Review Seat Leon III (5F)
Schone schijn
Seat - Leon ST 1.6 TDI X-perience
Conclusie
Vierwielaandrijving en stoer plaatwerk rechtvaardigen niet dat je voor deze Seat Leon ST X-perience een veelvoud betaalt van wat een normale Leon ST moet kosten, terwijl beide auto’s dezelfde praktische gebruiksmogelijkheden bieden. Een sterkere motor komt de rijbeleving weliswaar ten goede, maar drijft de prijs alleen maar verder op.Type auto en prijs
Voor een meerprijs van bijna € 14.000 mag je van de Seat Leon ST X-perience meer verwachten dan een stationwagen met een bodykit. De auto beschikt niet alleen over een ruiger uiterlijk, maar krijgt voor dat bedrag ook vierwielaandrijving en een grotere bodemspeling mee. Of zulke zaken die extra investering waard zijn – de prijslijst van de reguliere Leon ST begint al bij € 21.100 – moet ieder voor zich uitmaken. Feit is wel dat de X-perience het C-segment voor zichzelf alleen heeft. Wil je een bont uitgedoste stationwagen met vierwielaandrijving, dan kom je al gauw uit bij een Subaru Outback, Audi A4 Allroad of Volvo XC70. Afgezet tegen die modellen is de € 34.950 die de Nederlandse importeur voor de actieve Spanjaard verlangt, een koopje. Zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat Seat 4 jaar fabrieksgarantie verleent.Hoe rijdt de Seat Leon ST 1.6 TDI X-perience
De eenvoudigste X-perience heeft een 110 pk sterke dieselmotor onder de kap. In de reguliere Leon ST wordt dat blok aangeduid als spaardiesel, omdat de zelfontbrander tot 2016 in aanmerking komt voor fiscaal voordeel. Wat zo’n krachtbron in dit type auto moet, is ons onduidelijk. Onder de 1.500 toeren geeft de motor niet thuis, wat een schril contrast vormt met het actieve uiterlijk van de Seat. De krachtbron is weliswaar gekoppeld aan een turbo, maar komt die er eenmaal in, dan gebeurt dat dusdanig onbehouwen dat je er jouw passagiers eenvoudig misselijk mee rijdt. De versnellingen zijn lang en wil je een beetje beleving, dan zal je de X-perience stelselmatig een versnelling lager moeten rijden dan je gewend bent te doen. In de praktijk realiseerden wij een verbruik van 1 op 16,6; niet zo gunstig als het fabrieksverbruik (Seat belooft zelf 1 op 21,3), maar voor een auto die bijna 340 kilo meer weegt dan een standaard Leon ST, hoeven de Spanjaarden zich niet te schamen. Vanwege zijn vierwielaandrijving mag de X-perience bovendien 200 kilo meer trekken, waarmee het totale trekgewicht op 1.700 kilogram komt. Ben je eenmaal op snelheid, dan is het heus goed toeven in de Seat. De bij deze uitvoering inbegrepen sportstoelen zitten plezierig en de auto stuurt en schakelt aangenaam soepel. Door zijn toegenomen bodemspeling zit je in de X-perience bovendien net iets hoger dan in een normale Leon. De veiligheidsuitrusting is op orde met onder meer adaptieve cruise control, een rijstrook- en een vermoeidheidsassistent, al moeten deze zaken wel uit de optielijst worden bijbesteld.De Seat Leon ST 1.6 TDI X-perience van binnen
Zo uitgesproken als de X-perience er van buiten uit ziet, zo grijs doet de Seat van binnen aan. Niet alleen vanwege de gebruikte kleuren, maar ook om de spullen die je in het interieur aantreft. Onze testauto was uitgerust met een klein navigatiesysteem en harde plastics op de deuren; dat valt slecht te rijmen met de forse aanschafprijs van dit speciale model. Temeer daar de binnenruimte exact gelijk is aan die van de reguliere Leon ST. Been-, hoofd- en bagageruimte zijn ongeacht de gekozen uitvoering dik in orde.De Seat Leon ST 1.6 TDI X-perience en het milieu
Seat levert zijn vierwielaangedreven Leon ST met 4 verschillende motoriseringen. Behalve de door ons gereden instapdiesel kun je kiezen uit nog twee zelfontbranders. Ook een benzinemotor behoort tot de mogelijkheden. De vermogens lopen uiteen van 105- tot 184 pk. Geen enkele X-perience komt in aanmerking voor een gunstige bijtelling, maar een start/stop-systeem is op de actieve stationwagen altijd standaard.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
