logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Leon III (5F)

Winnaar van de ANWB stationcar-test 2016

Seat - Leon ST 1.0 EcoTSI Style Connected

De Seat Leon is de winnaar in de grote stationcar-test waarin de ANWB samen met De Telegraaf twaalf betaalbare stationcars testte. Een aanbeveling dus!

Conclusie

De Seat Leon ST is een prachtige auto om te zien, een fijne wagen om mee te rijden en – in de juiste uitvoering – ook nog eens zeer betaalbaar. De auto combineert ruimte en gebruiksgemak met - in het geval van de 1.0 TSi-motor - een laag brandstofverbruik.

Type auto en prijs

De typenaam Leon gaat bij Seat al sinds 1999 mee. Maar nog nooit waren er zoveel verschillende carrosserievarianten beschikbaar als nu. Van oudsher heeft het model vijf deuren, maar je kunt inmiddels ook een Leon kopen met drie portieren. Met ingang van dit jaar is er zelfs een stationwagen beschikbaar. Een prachtige auto om te zien en dat voor een scherpe prijs: de Leon ST is verkrijgbaar vanaf net geen 22 mille. Bij dat bedrag zit 4 jaar fabrieksgarantie inbegrepen; een unicum voor een Duits automerk.

Hoe rijdt de Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Connected

Seat maakt deel uit van het Volkswagen-concern. Hoewel het de stationwagen niet direct is aan te zien, zijn de Volkswagen Golf Variant en Skoda Octavia Combi wel degelijk familie. Geen geringe concurrentie, maar qua rijeigenschappen geeft de Leon ST zijn broers geen duimbreed toe. Hij is stevig geveerd zonder oncomfortabel te zijn en volgt elk stuurcommando razendsnel op. Bovendien is de Seat erg stil. Wij reden de 105 pk sterke 1.0 EcoTSI. Een bekende Volkswagen-motor, die ondanks zijn drie cilinders toch levendig reageert op de bewegingen van het gaspedaal. Het is verfrissend om te zien dat Seat ongehinderd heeft mogen rondneuzen in het onderdelenmagazijn van het moederbedrijf. En dus is de Leon ST leverbaar met zaken als een instelbaar onderstel, adaptieve cruise-control en rijbaanassistentie. Attributen waarmee een Volkswagen Golf Variant al eerder kon worden uitgerust, maar waarvoor een steviger prijskaartje is verschuldigd.

De Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Connected van binnen

Zijn interieur zet de Seat op achterstand ten opzichte van zijn concerngenoten: de gebruikte materialen zijn plastiekerig en het stuurtje is dun, zelfs in een dik aangeklede uitvoering als onze testauto. Alles voldoet prima, daar niet van. Alleen oogt het minder verzorgd dan dat van een Volkswagen Golf. Achterin de Leon ST kun je maximaal 1.470 liter bagage kwijt. De rugleuningen van de achterbank kun je via een hendel in de kofferruimte neerklappen. Dat handigheidje is afgekeken van de Golf Variant, die nog eens 150 liter extra bagage slikt maar ook een stuk duurder is. Beenruimte is er in de Leon ST in overvloed en de hoofdruimte is keurig, zelfs wanneer je voor het optionele glazen dak kiest. De dode hoeken bij de A- en D-stijl zijn een aandachtspunt.

De Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Connected en het milieu

Behalve de gereden 1.0 TSI is de Leon ST leverbaar met nog vier benzinemotoren. Het vermogen loopt uiteen van 85- tot 180 pk. Het pallet diesels bestrijkt vier verschillende krachtbronnen, waarvan de 110 pk sterke 1.6 TDI Ecomotive. Een start/stop-systeem is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.