Auto Review Suzuki Swift VI
Anders en toch herkenbaar
De Suzuki Swift is als occasion best gewild, bij een bepaalde doelgroep. Dit model spreekt al een jaar of vijftien (samen met de twee eerdere generaties) een relatief jong publiek aan. Die vallen vooral voor het leuke uiterlijk, maar de Swift heeft veel meer goede eigenschappen te bieden.
- Pluspunten
- Eigenwijs uiterlijk
- Rijdt sportief
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Bagageruimte ondermaats
- Geen allemansvriend
Wat vindt de Wegenwacht?
- Het zeer hoge kwaliteitsniveau van Suzuki is uiteraard ook weer van toepassing op deze generatie Swift. Er is bij de Wegenwacht voor dit model vooralsnog geen enkel euvel dat vaker voorkomt bekend.
- Er kan altijd iets misgaan, een bestuurder kan iets fout doen en op een koude ochtend kan ook de accu van een jaren oude Swift een keer onvoldoende sterk zijn om te starten.
- Een lekke band kan ook bij een Swift voorkomen en indien nodig komt de Wegenwacht daarvoor ook gewoon. Dat zoiets gebeurt, kun je alleen niet Suzuki kwalijk nemen.
Over de Suzuki Swift
Het is knap hoe Suzuki eerdere succesnummers weet door te pakken. De vroegste Swifts waren wat onbestemde auto’s, maar vanaf 2005 is het een lekker onderscheidende auto. Hij deed en doet steeds wat denken aan de Mini, maar dan stukken betaalbaarder. Dit model, vanaf 2017, borduurt lekker voort op die voorgangers. Het aardige is, deze is compleet nieuw ontworpen en toch is het onmiskenbaar weer een Swift. Bijzonder detail: deze is iets korter dan de vorige, maar toch wat ruimer.
Uitvoeringen en varianten
- De Swift is er met een keuze uit in totaal vijf aandrijflijnen/motoren.
- De meest gangbare is de 1,2 literviercilinder met 66 kW/90 pk, die in meer Suzuki’s wordt toegepast.
- Daarnaast is er de 1,0 liter driecilinder ‘BoosterJet’ met een turbo en intercooler, die 82 kW/112 pk levert.
- Die twee motoren zijn er beide ook als ‘smart hybrid’. Dat draagt niets bij aan het vermogen, maar hierbij helpt de startmotor als elektromotor om het verbruik wat te drukken, met name bij wegrijden vanuit stilstand.
- In het voorjaar van 2018 verscheen ook nog een 1,4 liter viercilinder met turbo, goed voor 103 kW/140 pk, maar deze is voorbehouden aan de uitvoering Swift Sport.
- Zowel de 1,2 als 1,0 zijn ook beschikbaar met automatische transmissie, maar in het eerste geval is dat een vijftraps, bij de turbo is dat een zestraps automaat.
- De normale uitvoeringen heten Comfort, Select, Sportline (vanaf voorjaar 2018) en Style.
- De Swift Business Edition was in 2017/18 een tijdelijke uitvoering. De Swift Sport en de later (2019) toegevoegde Sport Katana staan in uitrusting geheel op zichzelf.
De Suzuki Swift als occasion
Er staat een behoorlijk groot aanbod gebruikte Swifts van deze generatie in het land. Uiteraard staat het gros daarvan bij de officiële Suzuki-dealers. Suzuki heeft geen eigen ‘occasionlabel’, maar de dealers leveren hun gebruikte exemplaren wel altijd af met minimaal zes maanden BOVAG-garantie, Nationale Auto Pas en indien al van toepassing een nieuwe APK.
Slechts ongeveer één op de tien Swifts heeft automatische transmissie, ongeveer een derde is een smart hybrid. De Sport is typisch een liefhebbersauto. Er zijn er niet zoveel van, maar wie per se zo’n sportieve Swift wil, zal ook graag bereid zijn er iets verder voor te gaan ‘winkelen’ dan in de eigen omgeving, al kun je het natuurlijk treffen.
De proefrit
Het steeds herkenbare uiterlijk is één van de grote troeven van de Swift. Karakteristieke details zijn de enigszins rondlopende voorruit en het vrij ver naar voren doorgetrokken, vrijwel vlakke dak. Mede daardoor doet hij zo sterk aan een Mini denken. Dat dak heeft als voordeel, samen met de hoekige uitsnede van de achterportieren, dat de instap achterin heel goed is èn de hoofdruimte is lekker royaal. Zodoende is het opvallend hoeveel ruimte er achterin de Swift beschikbaar is.
Vier volwassenen van gemiddeld postuur passen er prima in. Dat gaat wel een beetje ten koste van de bagageruimte. Die is wel groter dan bij het vorige model, maar nog steeds relatief krap voor een auto in deze klasse (265 liter). Door de vorm van de voorruit is dat het lastig is om hooggeplaatste verkeerslichten te zien, als je er vlak voor staat. De dode hoek rechtsachter is aanzienlijk. Voorin staan twee prima stoelen. Het dashboard is keurig verzorgd, de bediening van alle normale rijfuncties is absoluut logisch.
De Swift rijdt verder prima. De besturing is wel wat gevoelloos. De vijfbak (jammer: geen zes!) schakelt nauwkeurig, de koppeling is soepel. Het veercomfort is voor een auto in deze klasse prima, vooral niet tè hard. Op kruissnelheid is er wel wat bandengeluid en hij is niet helemáál ongevoelig voor (zij-)wind. Met een ‘smart hybrid’ reden we gemiddeld 1 op 17, dat is iets minder gunstig dan verwacht. Het verschil in verbruik tussen een normale versie en een ‘smart hybrid’ is heel bescheiden.
Conclusie
In navolging van eerdere Swifts is ook deze Suzuki weer een auto met een iets eigenwijs, maar wel sympathiek karakter. Hij is leuk en onderscheidend voor wie er van houdt. Kwalitatief is ook deze Suzuki weer één van de beste auto’s die je kunt kopen, zeker in deze compacte klasse. Die betrouwbaarheid geeft de Swift ook een flinke meerwaarde!
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Suzuki Swift.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
