logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat 500 II (312)

Hebbeding!

Fiat - 500

Pluspunten
  • Hij blijft leuk!
  • Rijdt beter dan verwacht
Minpunten
  • Erg krap achterin
  • Enkele kleine (elektronische) storingen bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

Er zijn bij de Fiat 500 twee elektronische storingen bekend die wel eens vaker voorkomen. Zo wordt de contactsleutel soms niet herkend. De 500 wordt afgeleverd met een kaartje waarop een PIN-code staat. Bij aankoop van een occasion moet dit kaartje in de auto aanwezig zijn. Het is een omslachtige procedure, maar in voorkomende gevallen is het mogelijk die PIN-code opnieuw ‘in te leren’. Een ander euveltje is de voeding van de zekeringkast die wel eens wegvalt. De auto zal dan niet starten en herkent bijvoorbeeld ook de afstandsbediening niet. De wegenwacht kan hier een ‘noodverbandje’ aanleggen, definitieve reparatie moet in de garage gebeuren. De Dualogic halfautomaat schakelt niet als er door lekkage te weinig olie in zit. Dat kan de wegenwacht wel bijvullen, maar de lekkage herstellen moet in de garage gebeuren. Het komt ook voor dat de halfautomaat niet wil schakelen door een elektronische storing, daarvoor heeft de wegenwacht wel een oplossing.
Precies vijftig jaar nadat de beroemde klassieke Fiat 500 verscheen, bracht Fiat opnieuw een 500 uit. Hij lijkt op zijn befaamde voorvader, maar hij is veel groter. Minstens zo belangrijk is dat de nieuwe 500 vanaf dag 1 voor heel veel mensen een absoluut hebbeding is.

Waar praten we over?

Deze nieuwe 500 verwijst wel naar dat oude model, maar veel huidige eigenaars (m/en vooral v!) maakt dat weinig uit. Met zijn onverwisselbare vormgeving is de 500 één van de smaakmakers in het hedendaagse verkeersbeeld. Dit is een auto die puur op emotie wordt gekocht. Onderhuids is hij identiek aan de Panda (model vanaf 2003), die in het gebruik veel praktischer is, maar wat zou het? Je koopt toch ook geen design-handtas omdat daar meer in kan? Fiat kan de vraag naar de 500 al jarenlang amper aan en dus zal het succes van dit model ten volle worden uitgebuit. Groot gelijk.

Uitvoeringen en varianten

De enige carrosserievariant op de 500 is naast de gewone driedeurs de 500C, met een enorm vouwdak, bijna een heuse cabriolet. Er komen vier motorvarianten in de 500 voor. De 1,2 liter benzine is met 51 kW/70 pk voor veel gebruikers al sterk genoeg. De 1,4 liter levert 74 kW/100 pk, maar de levering daarvan is in 2010 opgehouden. Die is in feite verdrongen door de 0,9 liter ‘TwinAir’ tweecilinder met turbo, goed voor 63 kW/85 pk. Die levert meer trekkracht en is zuiniger dan die 1,4. De 1,3 liter diesel (JTD, 55 kW/75 pk) is alleen in de twee eerste bouwjaren geleverd. Alle uitvoeringen kregen in 2009 een start/stopsysteem. De 1,2 en 1,4 zijn ook geleverd met een halfautomatische transmissie, de Dualogic. De drie normale uitvoeringen van de 500 heten Pop, Lounge en Sport, waarbij laatstgenoemde ook wordt gekenmerkt door een hard afgestemd sportonderstel. Daarnaast is er een bijna niet te stuiten stroom actieversies, zoals de Naked, Rosa, Holland, 2Tone en de verwarrende ‘by Diesel’, wat niets met een dieselmotor heeft te maken. De snelle Abarth-versies laten we hier buiten beschouwing.

De Fiat 500 als occasion

Als de bekende warme broodjes… Niet alleen nieuw, ook als occasion is de 500 zeer geliefd. Nette exemplaren met keurige kilometerstanden staan nooit lang te koop en het logische gevolg is dat de occasionprijzen redelijk gepeperd zijn. Er zijn natuurlijk altijd aanbieders die hieruit een slaatje willen slaan en de boel overdrijven. Laat je niet gek maken, die laat je gewoon staan. Het aanbod is namelijk wel enorm, dus je kunt niet alleen precies je ideale 500 (kleur, uitvoering etc.) zoeken, maar de kans is ook groot dat die bij wijze van spreken om de hoek staat. De Fiat-dealer biedt daarbij ook nog een enorme arsenaal aan grote stickers om ‘m desnoods verder naar smaak aan te kleden. Heb je het perfecte exemplaar gevonden, sla dan direct toe, voordat iemand anders het doet en je je zoektocht opnieuw kunt beginnen. Zo lang de 500 zó populair blijft, heeft dat wel het voordeel dat je op een gebruikt exemplaar, net zo min als op een nieuwe, veel zult afschrijven. Dus… dan rij je ook nog niet eens duur! O ja: een diesel is vrijwel onvindbaar.

De proefrit

Net als broer Panda rijdt de 500 verrassend goed voor een auto van dit formaat. Zo lang je niet achterin hoeft te zitten, kom je zelfs op langere afstanden qua rijcomfort niet veel te kort. De bagageruimte houdt niet over, maar ach, achterin zit toch niemand, dus eventueel gooi je de achterbankleuning plat. De 500 stuurt door zijn compacte formaat ook nog eens heel precies, hij is lekker wendbaar in stadsverkeer, maar wel een beetje onoverzichtelijk door zijn afgeronde vorm. De tweecilinder geeft met zijn geluid nog een extra leuke dimensie aan 500-rijden. Als je toch veel in de stad rijdt, dan is de Dualogic best een aanrader. Het is even wennen, want je voelt de schakelmomenten wel, maar daarna is dit wel heel relaxed cruisen in de stad. Het verbruik hangt sterk af van de wijze waarop je de 500 gebruikt. Reken voor een 1,4 op 1 op 13 á 14, een 1,2 zal het wat zuiniger aan doen, met de TwinAir kun je zelfs gunstiger dan 1 op 15 uitkomen, vooral als je ook wat grotere afstanden rijdt. Ondanks alle emotie rond de 500, is het toch wel prettig om ook rationeel vast te stellen (zie kader Wegenwacht) dat een normaal onderhouden 500 ook nog eens heel betrouwbaar is.

Conclusie

Het allerbelangrijkste: als je de Fiat 500 helemaal te joepie vindt, kies dan een goed exemplaar bij een berouwbare aanbieder en voor een acceptabele prijs. Je kunt je er bijna geen buil aan vallen. Heb je nog wat twijfels, maak dan vooral een stevige proefrit, om te kijken of het comfort is wat je verwacht. Ja? Kopen, rijden, genieten… doen!
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Preuninger Zoetermeer

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.