logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Twingo II

Interessant aanbod

Renault - Twingo

Pluspunten
  • Budgetauto voor bescheiden gebruik
  • Rijeigenschappen en prestaties voldoende
  • Redelijk betrouwbaar
Minpunten
  • Weinig opvallend model

Wat vindt de Wegenwacht?

Met zijn relatief eenvoudige techniek lijkt deze Twingo minder gevoelig voor allerhande storingen dan sommige andere auto’s. Voorlopig lijkt deze Twingo kwalitatief ook beter dan zijn voorganger. Af en toe treedt er wel eens een elektronische storing op, maar daarin tekent zich geen patroon af. Daardoor is niet te zeggen dat bepaalde storingen karakteristiek zouden zijn voor deze Twingo. Mechanisch is de Twingo prima, ook op dat vlak zijn er geen structurele storingen aan te wijzen.
Voor een autofabrikant is niets moeilijker dan een langlopend succesmodel vervangen. Renault sloeg met de tweede generatie van de Twingo een wat andere weg in. Deze Twingo is veel minder ‘aaibaar’ en gewoon een interessant aanbod voor wie niet veel eisen stelt.

Waar praten we over?

Deze Twingo is een tamelijk conventionele, compacte auto met bewezen techniek. Daarin ligt de basis voor een scherpe prijsstelling en andere aspecten die leiden tot lage gebruikskosten. De Twingo is één van de compacte auto’s die in de loop van 2010/11 zijn verschenen in een extra zuinige versie, die daardoor onder meer is vrijgesteld van BPM en Houderschapsbelasting. Dat is goed voor de verkoop van nieuwe Twingo’s, maar heeft ook flinke consequenties voor alle gebruikte exemplaren die in het land staan of rijden.

Uitvoeringen en varianten

De Twingo is er alleen als driedeurs. Er zijn vier benzinemotoren en één diesel in de Twingo geleverd. De basisbenzinemotor en een 1,2 liter met 43 kW/60 pk. Die motor is in grote aantallen geleverd, tot eind 2009. De zestienkleps-uitvoering van deze motor levert 55 kW/75 pk en is vanaf de verkoopstart leverbaar en na het einde van de 43 kW-versie de basismotor. Daarmee is het na 2009 ook veruit de belangrijkste motor in het programma. De twee andere benzinemotoren zijn voorbehouden aan de snelle topversies van de Twingo, die maar een heel klein deel van de hele verkoop uitmaken. Dat zijn een 74 kW/100 pk-versie van dezelfde 1,2 liter en een 1,6 liter met 97 kW/133 pk. De eerste zat tot 2010 in de GT TCE en daarna in de TCe Gordini, de andere was tot medio 2010 voor de Twingo RS, daarna voor de Gordini RS. Vanaf begin 2011 is er ook een diesel voor de Twingo. Dat is de 1,5 dCi die bekend is uit andere Renaults en in dit geval 63 kW/85 pk levert. Er is een groot aantal uitvoeringen van de Twingo. Op volgorde van compleetheid heten de normale uitvoeringen Accès, Authentique, Dynamique, Expression en Initiale. Daar komen nog langlopende, tijdelijke versies bij zoals de Night & Day en Collection.

De Renault Twingo als occasion

De beschikbaarheid van belastingvrije Twingo’s vanaf € 8.000 drukt de restwaarde van alle eerder geleverde Twingo’s, ongeacht de uitvoering of motorisering. Wie voorheen een nieuwe Twingo kocht, krijgt zo alsnog met een onverwacht grote afschrijving te maken. Dat is goed nieuws voor de occasionkopers, want alle gebruikte Twingo’s worden daardoor aantrekkelijker. Voor duidelijk lagere prijzen zijn leuke, rijk uitgeruste Twingo’s te vinden. De vrij karig uitgeruste basisversies vinden ook gebruikt relatief weinig aftrek, maar ook dat is natuurlijk een kwestie van prijs.

De proefrit

De Twingo is bij uitstek bedoeld voor mensen die weinig kilometers rijden en de auto vooral in stadsverkeer of op kortere afstanden gebruiken. Onder die omstandigheden zijn de rijeigenschappen voldoende. De 43 kW-motor is daarvoor ook net voldoende, eenmaal op de snelweg heeft die het duidelijk minder naar de zin. De hele auto maakt een lichte en weinig degelijke indruk, wat wordt benadrukt door bijvoorbeeld de sterke reactie op tegemoetkomende vrachtwagens. De korte en beperkt verstelbare voorstoelen en het niet helemaal evenwichtige veercomfort zijn bij het geschetste gebruik geen werkelijk bezwaar. Achterin kunnen volwassenen nèt zitten. De centraal geplaatste digitale instrumenten vragen even gewenning. Opmerkelijk: links zit een make-up spiegel, rechts niet.

Conclusie

Zo lang de Twingo belastingvrij nieuw wordt geleverd, is een gebruikte Twingo alleen aantrekkelijk als de prijs laag genoeg is. Voor gebruik in alleen stad en streek is een Twingo goed geschikt, maar in die klasse en voor dergelijke prijzen zijn ook zeer sterke alternatieven te koop.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Renault-dealer van Kerkhof & Visser

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.