Auto Review Ford Ka II
Leuk, compact en goed
Deze tweede generatie van de Ford Ka blijkt ook als occasion een prima opvolger van zijn succesvolle voorganger. Deze is iets minder karakteristiek, maar nog steeds een leuke en onderscheidende auto, een prima compacte occasion voor een wat beperkt budget.
Wat vindt de Wegenwacht?
Er zijn bij deze Ka wel de nodige elektronische euveltjes bekend, maar niet veel ernstigs. Als bijvoorbeeld hard tegen een stoeprand aan wordt gereden, stopt uit veiligheidsoverwegingen de brandstoftoevoer. Eigenlijk is dat geen pech en het is normaal dat dit kan worden gereset, maar het is wel raar dat dit soms niet gaat op de manier zoals in het instructieboekje staat aangegeven. Een losse massastrip onder de accu kan diverse storingen veroorzaken, een los stekkerblok van de injectie maakt dat de motor niet aanslaat, loszittende zekeringen zorgen ervoor dat de brandstofpomp niet werkt en dus de motor niet start. Dat is allemaal vervelend, maar het zijn kleinigheden, die de Wegenwacht zó oplost. Een defecte kachelkraan zorgt voor een nare lucht in de auto en het wordt niet warm. Dat is een lastiger euvel, de Wegenwacht kent wel een noodgreep, maar voor de nieuwe kachelkraan moet de Ka naar de garage. Een kapot contactslot maakt de auto ook immobiel en dat is één van de weinige mechanische euvels die bij de Ka voorkomen. Een te hoog stationair lopende motor, of steeds afslaan tijdens afremmen komt door een scheurtje in de slang van de carterventilatie. Dat is ter plekke dicht te maken, een nieuwe slang kost ook geen kapitalen. Wat op hogere autoleeftijd bij deze Ka’s best vaak voorkomt, is dat het kunststof thermostaathuis breekt, waardoor de koelvloeistof ontsnapt. De motor raakt dan oververhit, dus direct stoppen. De Wegenwacht kan dit ter plekke oplossen.
Waar praten we over?
Voor de onderhuidse techniek heeft Ford voor deze Ka een samenwerkingsverband gezocht en gevonden, bij Fiat namelijk. De Ka is ook geproduceerd in de Fiat-fabriek in Polen. Slim, voor Ford, maar voor de occasionkoper is het sterke eigen karakter van de Ka toch het belangrijkst.
Uitvoeringen en varianten
Er zijn geen koetswerkvarianten op deze Ka, er zijn slechts twee motoren beschikbaar en zelfs het aantal uitvoeringen is beperkt. Dat is verstandig, want het heeft alles te maken met kostenbeperking van de zijde van Ford. Veruit de meest voorkomende motor is de 1,2 liter achtklepper, die ook in tal van Fiats zit. Met 51 kW/69 pk is deze in principe sterk genoeg voor de Ka. Er bestaat ook een 1,3 liter TDCi-diesel (55 kW/75 pk), maar die is in Nederland fiscaal nooit interessant geweest en moet dus ook met een lampje gezocht worden. De Diesel is in 2010 al uit het programma genomen. De normale uitvoeringen heetten aanvankelijk Trend en Titanium, waarbij laatstgenoemde bijvoorbeeld standaard airco heeft.
Vanaf 2010 heten de vaste uitvoeringen Limited en Titanium X. De Cool & Sound, Style, Champions Edition, Grand Prix en Metal zijn tijdelijke uitvoeringen geweest.
De Ford Ka als occasion
De Ka verkocht vanaf de introductie uitstekend. Logisch gevolg is een heel groot occasionaanbod. Mede door de geringe variatie in uitvoeringen, moet het simpel mogelijk zijn overal in het land een exemplaar te vinden dat aan de wensen voldoet. Het is dus onzinnig in een heel ander deel van het land naar een Ka te gaan kijken. Behalve veel aanbod is ook de vraag aanzienlijk. Een nette Ford Ka blijft nergens lang staan, tenzij de prijs echt veel te hoog is. In het aanbod is een flinke variatie in kilometerstanden te zien. De ware hogere kilometrages hoeven niet af te schrikken, vaak zijn dat auto’s die zijn gebruikt voor woon-werkverkeer en dus relatief veel snelweg hebben gereden. Vaak is dat beter dan een identieke auto die alleen korte stukjes rijdt en dus zelden echt op temperatuur komt. In zo’n geval zal er minstens na een jaar of wat behoefte zijn aan een nieuwe uitlaat, maar de motor zelf vindt dat ook niet lekker. In de bovenste contreien van het aanbod bestaat al gauw verwarring, want hier wordt ook vaak het opvolgende model Ka+ (direct herkenbaar aan de vijf deuren) tussen het aanbod van dit model geplaatst.
De proefrit
De Ka is erg compact. Dat heeft z’n voordelen, maar het betekent ook dat de zitruimte achterin voor volwassenen vrijwel niet is te gebruiken. Daarbij is het trouwens ook lastig dat de voorstoelen nadat ze voorover zijn geklapt, niet terugkomen in hun oorspronkelijke positie, dat is tegenwoordig nogal achterhaald. Achter het stuur is het even wennen dat de versnellingspook op een ‘sokkel’ aan het dashboard staat, maar na een flinke rit wil je niet anders meer! Opmerkelijk is de hoogteverstelling van de voorstoelen, waarbij de zitting afzonderlijk van de rugleuning beweegt. De bagageruimte is met een inhoud van 225 liter niet overtuigend. Lastig trouwens, dat de achterklep alleen met de sleutel is te openen. De Ka behoort tot de best rijdende auto’s in deze klasse. Daarbij is de afstemming van de schokdempers best comfortabel. Op kruissnelheid is de Ka best stil, maar zodra het asfalt wat ruwer is, dringt veel bandengeluid door. Met een Ka 1,2 moet met gemak 1 op 16 á 17 zijn te halen, tenzij je dus alleen die korte stukjes rijdt.
Conclusie
Deze tweede Ka-generatie is een bestseller, net als zijn voorganger. Het knappe is dat hij ook na jaren nog even aantrekkelijk is. De Ka is wel enorm populair als occasion, dat houdt de prijzen relatief hoog, maar zo lang die situatie geldt, blijft ook de afschrijving laag.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
