logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Astra K

Terug in de ring

Opel - Astra 1.0 Turbo

Het wordt weer ouderwets spannend in de Golf-klasse: de vijfde generatie van de Opel Astra is in bloedvorm en introduceert voor dit segment ongekende nieuwe techniek. Het is alleen de vraag of je in de praktijk ook iets aan die systemen hebt.

Conclusie

De Opel Astra is wederom een geduchte tegenstander in de klasse van zijn aartsrivaal de Volkswagen Golf. Met dank aan een fraai uiterlijk, nieuwe motoren en behoorlijk wat been- en hoofdruimte hoeft de Astra nog maar weinig concurrenten voor zich te dulden. Onoverwinnelijk is hij echter niet. Daarvoor valt zijn bagageruimte tegen en kun je twisten over het nut van de telefonische butlerservice OnStar en de intelligente, maar nerveuze LED-verlichting.

Type auto en prijs

Het was in het verleden altijd een titanenstrijd: de compacte middenklassers van Volkswagen tegenover die van Opel. Rüsselsheim zette eerst nog de Kadett in, later werd dat de Astra. De tegenstander uit Wolfsburg bleef al die jaren de Golf. De laatste paar jaar hing de Astra echter lamgeslagen in de touwen; de topatleet van weleer was letterlijk te zwaar geworden. Bovendien waren zijn motoren verouderd. Met de introductie van de vijfde generatie heeft Opel die zaken aangepakt. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is de nieuwe Astra 120- tot 200 kilo lichter, waarmee hij keurig in de pas loopt met het merendeel van de concurrentie. De beschikbare motoren zijn allemaal hagelnieuw en dan heeft de populaire gezinsauto ook nog eens een scherp uiterlijk meegekregen. De Astra haakt niet alleen aan bij het segment van de compacte middenklasser, hij legt de lat een stukje hoger. Opel introduceert in deze klasse als eerste een WiFi-hotspot ín de auto. Daardoor kun je aan boord niet alleen je Facebook-status bijwerken, je staat ook in contact met een helpdesk die je uit de brand kan helpen in de meest uiteenlopende situaties. Zo stelt een met de auto verbonden, Nederlands sprekende (!) telefonist desgewenst op afstand je navigatiesysteem voor je in. Deze butlerservice heet Opel OnStar en moet van de optielijst komen, tenzij je kiest voor de duurdere Invitation-uitvoering (de meerprijs bedraagt minimaal € 495, de bijkomende abonnementskosten niet meegerekend). Je rijdt al een Astra vanaf € 19.995. Zijn aartsrivaal de Volkswagen Golf is zomaar 2 mille duurder.

Hoe rijdt de Opel Astra 1.0 Turbo

De Astra is leverbaar met dezelfde driecilinder benzinemotor die we al uit de Adam en de Corsa kennen. Omdat we benieuwd waren of de driepitter ook raad weet met deze grotere auto, kozen we die motorisering om onze eerste kilometers mee te maken. De krachtbron is 105 pk sterk en dat is meer dan voldoende om in het dagelijks verkeer goed mee te kunnen komen. Opmerkelijk genoeg is de motor in de Adam en Corsa wel, maar in de Astra niet gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. In de Astra moet jij je zien te redden met vijf verzetten. Dat gaat, maar een versnelling extra was wenselijk geweest. Nu draait de motor meer toeren dan noodzakelijk. De driepitter - met turbo - is sowieso wat nadrukkelijker aanwezig dan we van andere Opel-modellen met dezelfde motor gewend zijn. Eenmaal op snelheid is het nog altijd stil aan boord; je hoort voornamelijk het geruis van de wind. De Astra stuurt mooi direct en ook de versnellingsbak volgt gedwee je commando's op. De gezinsauto is aangenaam comfortabel, maar heb je ook passagiers achterin zitten, dan zullen zij die mening vermoedelijk niet met je delen. Aan de achterzijde is de Opel straf gedempt; je achterpassagiers merken een oneffenheid in de weg eerder op dan jij. Omdat de Opel-ingenieurs hebben gekozen voor een comfortabele afstemming van het onderstel, gaat de Astra in een snel genomen bocht eerder 'hangen' dan de concurrentie. Het helpt ook niet mee dat de voorstoelen maar beperkte zijdelingse steun bieden aan lange bestuurders, en dan was onze testauto nog wel uitgerust met speciale, meervoudig verstelbare comfortzetels. Het probleem schuilt hem voornamelijk in de korte zitting, die je onderbenen niet voldoende ondersteunt. De veiligheidsuitrusting staat op de optielijst, maar is wel omvangrijk met onder meer verkeersbordherkenning, een botswaarschuwing en een rijstrookassistent. Verlaat je onbedoeld je rijbaan, dan corrigeert de Opel jouw stuurbeweging. Het eerder aangehaalde OnStar-systeem biedt ook een helpende hand wanneer het noodlot toeslaat; raak je betrokken bij een verkeersongeval en kun je zelf geen hulp inschakelen, dan alarmeert de Astra de nooddiensten. Een andere noviteit is de intelligente LED-verlichting waarmee de gezinsauto te bestellen valt. Koplampen die op donkere wegen automatisch groot licht in- en uitschakelen kenden we al, maar die van de Opel voorkomen dat je medeweggebruikers verblind raken terwijl het groot licht wel blijft branden op de weggedeeltes waar niemand daar last van heeft. De speciale lampen lichten ook verkeersborden uit. Of je er in de praktijk profijt van hebt, valt nog te bezien; tijdens een avondlijke proefrit ervoeren wij dat het systeem als disco-verlichting aan en uit floepte. Het uitlichten van de verkeersborden werkte zelfs een tikkeltje verblindend. En nu we het toch over zicht hebben: de aantrekkelijke vormgeving eist wel zijn tol voor het zicht rondom. Met name over zijn rechterschouder heeft de Astra-bestuurder een lelijke dode hoek.

De Opel Astra 1.0 Turbo van binnen

De Astra oogt langer dan het huidige model, maar hij is alleen iets lager geworden. De gezinsauto is zelfs een paar centimeter gekrompen. Desondanks biedt hij meer interieurruimte: achterin kunnen lange volwassenen probleemloos zitten, met zowel hun knieën als hun kruin vrij van de rest van het interieur. Dat interieur is opgetrokken uit nieuwe, zachte materialen en oogt bijzonder fraai. Jammer dat de gordels niet in hoogte verstelbaar zijn; die snijden nu bij kleinere inzittenden in de hals. Met de komst van een - optioneel - infotainmentscherm is het gedaan met de brij aan bedieningsknoppen op de middenconsole. Je smartphone koppelen gaat kinderlijk eenvoudig, welk type telefoon je ook hebt. Met dank aan het OnStar-systeem kun je tot wel 7 apparaten met de interne WiFi-verbinden. Het eerste jaar is het gebruik van de aanvullende diensten van OnStar gratis, daarna moet je jaarlijks een bedrag van tussen de € 100 en € 120 aan abonnementskosten betalen. Het is maar de vraag of je er veel gebruik van zult maken: wij hebben de telefonische butler uiteraard ook even gebeld en hadden het gevraagde adres aanmerkelijk sneller zelf in het navigatiesysteem kunnen zetten. Wie dat wil, kan de Astra uitvoeren met twee USB-poorten tussen de voorstoelen, zodat de kroost niet hoeft te vechten om een stroompunt voor de spelcomputer. In de kofferbak ontbreekt zo'n punt, zoals de Opel überhaupt de handen niet op elkaar krijgt met de beschikbare bagageruimte. Met minimaal 370- en maximaal 1.210 liter behoort de gezinsauto tot de middenmoot in dit segment. De laadvloer is wel weer mooi vlak.

De Opel Astra 1.0 Turbo en het milieu

De nieuwe Astra is in eerste instantie leverbaar met 2 benzine- en 2 dieselmotoren. Beide zelfontbranders komen tot het einde van 2015 in aanmerking voor 20 procent bijtelling, net als de door ons gereden driecilinder. Vanaf 2016 bedraagt de bijtelling voor de genoemde versies een procentje meer. Sterkere benzine- en dieselmotoren zitten nog in de pijplijn. Uiteindelijk loopt het vermogen uiteen van 105- tot 200 pk. De Astra kan naar wens worden uitgerust met een volledige- of een halfautomaat. De beschikbaarheid is afhankelijk van de gekozen motorisering. Een brandstofbesparend start/stop-systeem wordt op de Opel standaard geleverd.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.