Auto Review Opel Astra K
Betaalbare favoriet
Opel - Astra Sports Tourer 1.0 Turbo
Conclusie
De Opel Astra Sports Tourer is misschien niet de ruimste stationwagen in zijn klasse, maar vanwege zijn scherpe prijs, eerlijke basismotor en uitgebreide – zij het dan optionele - veiligheidsuitrusting is het een uitstekende koop.Type auto en prijs
De nieuwe Opel Astra wint de ene prestigieuze onderscheiding na de andere. Zo werd de compacte middenklasser in 2016 achtereenvolgens uitgeroepen tot Auto van het Jaar én Trekauto van het Jaar. Het kan helemaal niet op nu de Duitsers ook de stationwagenvariant van de Astra introduceren. Deze Sports Tourer is in Nederland een ware publiekslieveling, al zou de uitgesproken styling van de achterzijde dat enthousiasme enigszins kunnen temperen. Laten we het erop houden dat de van de Opel Adam afgeleide, opzichtige C-stijl niet ieders goedkeuring zal kunnen wegdragen. Aan zijn vanafprijs zal echter niemand aanstoot nemen. Met een prijskaartje van minimaal € 22.295 en een standaarduitrusting die onder meer airconditioning en LED-dagrijverlichting omvat, is de Astra Sports Tourer een scherpe aanbieding in het C-segment. Alternatieven zijn onder meer de Peugeot 308 SW en – uiteraard – de Volkswagen Golf Variant.Hoe rijdt de Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo
Wij gingen op pad met de eenvoudigste benzine-uitvoering. De Astra Sports Tourer is dan goed voor 105 pk en 170 Nm koppel. Het trekgewicht van 1.150 kilogram maakt de Duitse gezinsauto niet direct geschikt als trekauto, maar het was dan ook de 1.4-liter uitvoering die tijdens de jaarlijkse verkiezing van de Kampeer- en Caravan Kampioen de benaming ‘Trekauto van het Jaar’ in de wacht sleepte. De instap-Astra heeft een driecilinder krachtbron onder de kap, die de stationwagen eenvoudig van zijn plek krijgt. Je kunt er zelfs heel vlotjes mee rijden, al moet je de driepitter dan wel boven de 2.000 toeren houden. Schakellui rijden is er met deze motorisering niet bij; nader je in de derde versnelling een rotonde, dan valt de krachtbron stil eer je goed en wel bent afgeslagen. De 1.0-liter driecilinder – met turbo – is ook verkrijgbaar in de Adam en de Corsa. Opmerkelijk genoeg is de krachtbron in die modellen wel, maar in de Astra niet gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. In de Sports Tourer moet jij je zien te redden met vijf verzetten. De motor wordt daar niet persé luidruchtiger van, maar dat kan ook komen omdat de afrolgeluiden van de banden het blok overstemmen. De Astra stuurt precies, maar ook wat licht. Verder gaat de carrosserie van de stationwagen in een snel genomen bocht eerder ‘hangen’, omdat de Opel-ingenieurs hebben gekozen voor een comfortabele afstemming van het onderstel. De standaard voorstoelen bieden maar beperkte zijdelingse steun vanwege de korte zitting, die de onderbenen niet voldoende ondersteunt. Dat probleem kun je verhelpen door op de optielijst voor de zogenaamde comfortstoelen te kiezen. De veiligheidsuitrusting tref je daar ook aan. Die is omvangrijk met onder meer verkeersbordherkenning, een botswaarschuwing en een rijstrookassistent. Verlaat je onbedoeld je rijbaan, dan corrigeert de Opel jouw stuurbeweging. Het OnStar-systeem biedt ook een helpende hand wanneer het noodlot toeslaat; raak je betrokken bij een verkeersongeval en kun je zelf geen hulp inschakelen, dan alarmeert deze butlerservice de nooddiensten. De vormgeving eist zijn tol voor het zicht rondom. Met name over zijn rechterschouder heeft de Astra-bestuurder van doen met een lelijke dode hoek.De Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo van binnen
De belangrijkste reden om een stationwagen te verkiezen boven een hatchback is de hoeveelheid bagageruimte. Vergelijk je de Astra Sports Tourer met zijn vijfdeurs evenknie, dan is het aantal liters dat je meer krijgt inderdaad fors: 540- in plaats van 370 liter met de achterbank overeind en 1.630- in plaats van 1.210 liter met alle zitplaatsen plat. Pak je er echter de specificaties van zijn belangrijkste concurrenten bij, dan zien we dat de afmetingen van de Astra-kofferbak aan de bescheiden kant zijn; een Peugeot 308 SW verstouwt met gemak tot 70 liter extra, de Volkswagen Golf Variant blijft daar iets onder maar heeft nog altijd een grotere laadruimte dan zijn rivaal. De bagagevloer van de Opel is zo goed als vlak; de bank kun je vanuit de kofferbak neerklappen met een simpele druk op de knop (mits je kiest voor het Selection-uitrustingsniveau of hoger; het instapmodel moet het zonder dit handigheidje stellen). Op de achterbank zit je riant; de been- en hoofdruimte is er fors. Met dank aan het geringe formaat van de middentunnel kun je ook gemakkelijk met drie man achterin de Sports Tourer plaats nemen. Voor een gezinsauto als deze is het een gemiste kans dat Opel wel aan een stroompunt in de kofferbak, maar niet aan een exemplaar voor de achterpassagiers heeft gedacht. Temeer daar de Astra optioneel wel in een rijdende WiFi-hotspot kan worden omgetoverd. Het interieur ademt rust uit, met bedieningsknoppen op de plekken waar je ze verwacht. Ergonomisch is er desondanks ruimte voor verbetering. Zo werkt de bediening van het infotainmentsysteem vrij omslachtig (met een ‘Home’- en een ‘Menu’-knop direct naast elkaar) en zit er een ontsierend paneeltje gemonteerd in het hart van de middenconsole. Dat is bedoeld om je telefoonhouder op te schuiven, maar het geheel oogt zo goedkoop dat Opel er beter een opbergvak van had kunnen maken. De aflegruimte in het interieur is nu bescheiden.De Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo en het milieu
De Astra Sports Tourer is naast de door ons gereden benzineversie leverbaar met twee andere benzinemotoren. Bovendien staan er nog drie diesels in de folder. Het vermogen loopt uiteen van 105- tot 200 pk. Op papier is de eenvoudigste uitvoering goed voor een verbruik van 1 op 23,2. Wij kwamen uit op een nette praktijkscore van 1 op 18,8. Alleen de dikste diesel in combinatie met een automatische versnellingsbak wordt niét standaard geleverd met een brandstofbesparend start/stop-systeem.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
