logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 2008 II

Ruimte in je portemonnee

Peugeot 2008 GT 1.2 PureTech 155 EAT8

Pluspunten
  • Design
  • Binnenruimte
Minpunten
  • Prijs
  • Moeizame in- en uitstap

De tweede generatie van de Peugeot 2008 is een hele verbetering ten opzichte van het uitgaande model. Het is alleen jammer dat de Fransen zijn vergeten de kleine crossover een toegankelijk prijskaartje te geven.

Conclusie

De nieuwe Peugeot 2008 heeft ontegenzeggelijk meer ‘smoel’ dan zijn voorganger. Hij is bovendien een stuk ruimer en de mogelijkheid voor een volledig elektrische aandrijflijn te kiezen, maakt de crossover helemaal van deze tijd. Die pluspunten wegen echter niet op tegen de forse meerprijs die de Fransen voor de semi-terreinwagen verlangen, in verhouding tot wat er verder in dit deel van de markt te koop is. Een prijsverschil van 2 mille of meer vormt binnen dit segment een stevige aankoopdrempel.

Type auto en prijs

In 2013 maakt het grote publiek kennis met kleine crossovers: betaalbare semi-terreinwagens, die mede dankzij de vele personalisatiemogelijkheden uitgroeiden tot vertrouwde gezichten in het straatbeeld. De Renault Captur strijkt met de eer, maar de Peugeot 2008 was er ook vanaf het prille begin bij. Het model is inmiddels toe aan zijn tweede generatie, en die lijkt in niets meer op zijn voorganger. Leunde het ontwerp van de oorspronkelijke crossover nog sterk op dat van de 208, deze nieuwe versie ziet er compleet anders uit. De B-segmenter met een nulletje minder in de typenaam dient echter nog onverminderd als basis voor de semi-terreinwagen. Vandaar dat er ook van de 2008 meteen een volledig elektrische variant beschikbaar komt. Prijzen beginnen bij € 25.760 voor de voordeligste benzine-uitvoering. Een versie met louter batterijen kost je minimaal € 40.930. In deze rijtest beperken we ons tot de 2008 op benzine, die een steviger investering vereist dan bij menig alternatief. De eerder aangehaalde Renault Captur is er bijvoorbeeld al vanaf € 22.090, de Nissan Juke - ook al zo’n oudgediende in dit deel van de markt - kost minimaal € 24.390. Peugeots met het hoogste uitrustingsniveau’s kunnen optioneel worden voorzien van een veredeld vierwielaandrijvingsysteem, dat functioneert met behulp van ESP.

Hoe rijdt de 2008

We hebben de nieuwe Peugeot 208 recent leren kennen als een fijn sturende auto. De 2008 deelt zijn bodemgroep met de B-segmenter en dat schept verwachtingen voor de rij-eigenschappen. Die blijken eveneens dik in orde, al merk je dat er vanwege de hogere koets meer beweging in de carrosserie zit. Onze testauto was het voorlopige topmodel van de reeks conventionele verbrandingsmotoren: een 155 pk en 240 Nm sterke benzinemotor, goed voor een trekgewicht van 1.200 kilogram. Het blok telt drie cilinders, wat je goed kunt merken wanneer de Peugeot stationair staat te draaien: dan schudt de 2008 namelijk heen en weer. De krachtigste driepitter is uitsluitend verkrijgbaar met een achttraps automaat, die niet altijd schakelt op de momenten dat jij dat wilt. Vering en demping zijn over het algemeen comfortabel, maar de semi-terreinwagen heeft merkbaar moeite met korte oneffenheden. Hoewel we de zit achter het stuur niet als hoog willen omschrijven, blijkt bij het uitstappen dat je toch vrij diep in de auto zit: je moet nadrukkelijk over de dorpel heen naar buiten, wat de nodige schoenvegen veroorzaakt. De zittingen van de voorstoelen zijn nog altijd aan de korte kant, maar de voorste inzittenden hebben er in ieder geval wat bewegingsruimte bij gekregen ten opzichte van het oorspronkelijke model. De aanvullende veiligheidsuitrusting is er ook op vooruit gegaan: voortaan beschikt iedere 2008 over een noodstopsysteem, actieve rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. Maar er zit een addertje onder het gras, want het gaat hier om uitgeklede versies van deze hulpsystemen. Zo remt de Peugeot niet automatisch voor voetgangers en fietsers: daarvoor is een meerprijs verschuldigd, net als voor adaptieve cruise control. Een achteruitrijcamera moet ook van de optielijst komen, maar is het overwegen waard: het uitdagend vormgegeven koetswerk eist zijn tol wat het ‘t zicht rondom aangaat.

De 2008 van binnen

In vergelijking met de 208 is de wielbasis van de 2008 zes centimeter langer. Dat is goed nieuws voor de achterpassagiers, want die kunnen ook hun benen kwijt wanneer ze wat langer zijn dan gemiddeld. De hoofdruimte is eveneens prima. Achterin passen twee volwassenen naast elkaar: de fikse middentunnel verhindert, dat er een derde persoon plaatsneemt. Wel heb je op de achterbank twee stroompunten voor handen, om bijvoorbeeld je mobiele telefoon op te laden. De Peugeot beschikt niet over handigheidjes als een verschuifbare achterbank, maar voorziet wel in een verstelbare bagagebodem. De eenvoudigste uitvoering moet het overigens zonder stellen: de extra is voorbehouden aan duurdere uitrustingsniveau’s. De aankleding van het interieur is waar de 2008 zich werkelijk onderscheidt van de concurrentie: ook deze Peugeot beschikt weer over de kenmerkende ‘i-Cockpit’, waarvan het welbevinden afhankelijk is van je lichaamsbouw. Om de meters te kunnen aflezen, moet je óver het kleine stuurtje kijken en van die afwijkende zit is niet iedereen gediend. Tegen meerprijs kun je de 2008 laten uitrusten met een klokkenwinkel, die niet alleen digitaal maar ook driedimensionaal is uitgevoerd. De belangrijkste gegevens worden dan op de voorgrond geprojecteerd. Hoewel het er heel futuristisch uitziet, laat de bediening van al dat moois te wensen over. Fysieke knoppen ontbreken, dus zelfs voor het aanpassen van de temperatuur moet je een menu induiken. De sneltoetskoppelingen die de Fransen daarvoor hebben bedacht, liggen verscholen achter de meer in het oog springende tuimelschakelaars. Het aanraakscherm is mat uitgevoerd, zodat je er minder vette vingers op ziet. Bijkomend effect is echter, dat je het scherm slecht kunt aflezen wanneer de zon er op staat. Verder oogt de interieurafwerking weliswaar fraai, maar de Fransen hebben her en der alsnog onaangenaam harde kunststoffen gebruikt; aan de zijkanten van de middenconsole bijvoorbeeld. Of je nu kiest voor een Peugeot met een benzine-, diesel- of elektromotor: de inhoud van de kofferbak is altijd hetzelfde. Je hebt minimaal 405- en maximaal 1.467 liter bagageruimte tot je beschikking, wat binnen dit segment nette waardes zijn.

De 2008 en het milieu

Behalve de door ons gereden benzinemotor kun je bij Peugeot terecht voor nog twee benzineversies. En buiten de uitvoering met een elektromotor wordt er ook nog gewoon een dieselmotor te koop aangeboden. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 100- tot 155 pk. Voor de testauto geven de Fransen zelf een verbruikscijfer op van 1 op 16,6. Wij kwamen tot een score van 1 op 9,1 maar daarbij moet worden aangetekend dat we voor de begeleidende video stevig op en neer hebben gereden. Eenmaal in Nederland moet het dus (een stuk) zuiniger kunnen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.