Auto Review Peugeot 2008 II
Krapte op de markt
Peugeot 2008 Allure 1.2 PureTech 130 pk
- Pluspunten
- Krachtbron
- Binnenruimte
- Aansprekend design
- Minpunten
- Prijs
- Praktische gebruiksmogelijkheden
- Uitgeklede veiligheidsuitrusting
De nieuwe Peugeot 2008 is groter dan voorheen, maar achter het stuur profiteer je daar nauwelijks van.
Conclusie
De nieuwe Peugeot 2008 is een fraaie, maar kostbare auto: binnen dit segment zijn er voordeliger alternatieven te koop, die evengoed een fatsoenlijke veiligheidsuitrusting en voldoende binnenruimte bieden. Misschien zijn ze nog wel praktischer ook. Bij de concurrentie hebben ze echter niet zo’n soepele driecilinder benzinemotor in huis. Laat staan een volledig elektrische variant! Daarmee valt een keuze voor deze crossover alsnog te verklaren.
Type auto en prijs
Peugeot was er met de 2008 vroeg bij: zeven jaar geleden bestonden er nog nauwelijks kleine crossovers. De tweede generatie van het succesvolle model ondervindt aanmerkelijk meer concurrentie. Net als bij zijn voorganger is de semi-terreinwagen gebaseerd op de B-segmenter van de Fransen, de 208. Dat kun je niet meer aan de buitenzijde zien: de 2008 heeft een geheel eigen gezicht. Bovendien profiteert de gezinswagen van een grotere wielbasis. Het verschuldigde prijskaartje is niet mals: instappen kan vanaf € 25.760. Alternatieven als de Renault Captur (minimaal € 21.790) en Nissan Juke (vanaf € 24.390) zijn aanmerkelijk goedkoper. Alleen de Ford Puma is duurder (minimaal € 26.900), maar die crossover heeft dan ook een krachtiger benzinemotor onder de kap. Van de Peugeot bestaat er echter ook een volledig elektrische variant en dat is in dit deel van de markt nog geen gemeengoed. De voordeligste e-2008 kost € 40.930.
Hoe rijdt de 2008
Voor een hoge auto zit de nieuwe 2008 opvallend laag. Dat komt de rijbeleving ten goede, maar het bemoeilijkt de in- en uitstap. Je moet nadrukkelijk over de dorpel heen stappen om aan boord te komen. Dat lukt niet zonder met je schoenen contact te maken met de auto, waardoor er vieze vegen ontstaan. Zit je eenmaal, dan blijkt dat de extra centimeters ten opzichte van de 208 niet ten goede zijn gekomen aan de passagiers voorin. Wie langer is dan gemiddeld, zit nog altijd met zijn rechterbeen tegen de middenconsole ‘geplakt’. Uitgerekend op die plaats gebruiken de Fransen harde kunststoffen, waardoor een scherpe bocht al snel in een blauwe plek resulteert. Het helpt ook niet dat de stoelen klein zijn uitgevallen. Ben je 1.90 meter of langer, dan blijken zowel de zitting als de rugleuning te kort. De crossover deelt zijn bodemgroep zoals gezegd met de 208 en dat is goed nieuws, want die kleine gezinsauto hebben we recentelijk leren kennen als een fijn sturende auto. De rijeigenschappen van de 2008 blijken eveneens dik in orde, al merk je dat er vanwege de hogere koets meer beweging in de carrosserie zit. Vering en demping zijn over het algemeen comfortabel, maar de semi-terreinwagen heeft merkbaar moeite met korte oneffenheden.Onze testauto had een 130 pk en 230 Nm sterke driecilinder benzinemotor onder de kap, goed voor een trekgewicht van 1.200 kilogram. De krachtbron was in ons geval gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het is bij auto’s van Franse makelij altijd even afwachten hoe trefzeker de transmissie aanvoelt, maar bij deze Peugeot hadden we geen klachten. De driepitter is daarnaast aangenaam stil; eenmaal op snelheid hoor je eigenlijk alleen wat rijwind. Het is wel zaak de sportstand ongemoeid te laten. Benut je die rijmodus, dan gaat de 2008 nodeloos zwaar sturen en klinkt er een kunstmatig motorgeluid. Dat komt niet onder de motorkap, maar uit de speakers van de radio vandaan. De crossover kan gemakkelijk zonder, want in de reguliere rijstand is de Peugeot al voldoende bij de les: snel wanneer het moet en soepel in alle andere gevallen. Smaken verschillen, maar wij vonden de oorspronkelijke 2008 wat lullig ogen. Daar heeft dit nieuwe model geen last van, maar voor dat flitsende lijnenspel betaal je wel een prijs in de vorm van een matig zicht rondom. Gelukkig is de aanvullende veiligheidsuitrusting er ook op vooruit gegaan: voortaan beschikt iedere Peugeot van dit type over een noodstopsysteem, actieve rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. Het gaat dan overigens om uitgeklede versies van deze hulpsystemen. Zo remt de semi-terreinwagen niet automatisch voor voetgangers en fietsers: daarvoor is een meerprijs verschuldigd, net als voor adaptieve cruise control. Een achteruitrijcamera moet ook van de optielijst komen, maar is het overwegen waard: ben je meteen van alle dode hoeken af.
De 2008 van binnen
De aankleding van het interieur is waar de 2008 zich onderscheidt van de concurrentie: ook deze Peugeot beschikt weer over de kenmerkende ‘i-Cockpit’, waarvan het welbevinden afhankelijk is van je lichaamsbouw. Om de meters te kunnen aflezen, moet je óver het kleine stuurtje kijken en van die afwijkende zit is niet iedereen gediend. Tegen meerprijs kun je de 2008 laten uitrusten met een klokkenwinkel, die niet alleen digitaal maar ook driedimensionaal is uitgevoerd. De belangrijkste gegevens worden dan op de voorgrond geprojecteerd. Hoewel het er heel futuristisch uitziet, laat de bediening van al dat moois te wensen over. Fysieke knoppen ontbreken, dus zelfs voor het aanpassen van de temperatuur moet je een menu induiken. De sneltoetskoppelingen die de Fransen daarvoor hebben bedacht, liggen verscholen achter de meer in het oog springende tuimelschakelaars. Het aanraakscherm is mat uitgevoerd, zodat je er minder vette vingers op ziet. Bijkomend effect is echter, dat je het scherm slecht kunt aflezen wanneer de zon er op staat. In vergelijking met de 208 is de wielbasis van zijn grote broer zes centimeter langer. Dat is goed nieuws voor de achterpassagiers, want die kunnen ook hun benen kwijt wanneer ze wat langer zijn dan gemiddeld. De hoofdruimte is eveneens prima. Achterin heb je twee stroompunten voor handen, om bijvoorbeeld je mobiele telefoon op te laden. Gek genoeg ontbreekt een fatsoenlijke bekerhouder en de achterpassagiers moeten het ook zonder ventilatieroosters stellen. De Peugeot voorziet wel in een verstelbare bagagebodem. Het instapmodel wordt trouwens zonder geleverd: de extra is voorbehouden aan duurdere uitrustingsniveau’s. Hoe rijk je jouw 2008 ook aankleedt; je zoekt in de kofferbak vergeefs naar een stroompunt of haakjes, waaraan je een boodschappentas kunt ophangen. De inhoud van de laadruimte is altijd gelijk, of je nu kiest voor een uitvoering met een benzine-, diesel- of elektromotor. Je hebt in de Peugeot minimaal 405- en maximaal 1.467 liter bagageruimte tot je beschikking, wat binnen dit segment nette waardes zijn.
De 2008 en het milieu
Behalve de door ons gereden 130 pk uitvoering kun je bij Peugeot terecht voor twee andere benzineversies. En buiten de variant met een elektromotor om, wordt er ook nog gewoon een dieselmotor te koop aangeboden. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 100- tot 155 pk. Voor de testauto geven de Fransen een - optimistisch - verbruikscijfer op van 1 op 22,2. Wij kwamen desalniettemin tot een score van 1 op 15,5, waarmee je in de dagelijkse praktijk best tevreden mag zijn.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
