Auto Review Mitsubishi Outlander III 1e facelift
Rehabilitatietraject
Mitsubishi - Outlander PHEV
Conclusie
De semi-terreinwagen die uitgroeide tot een ‘subsidie-boegbeeld’ blijkt ook veel te bieden te hebben aan Jan Modaal. De Mitsubishi Outlander PHEV is een ruime, veilige auto die vanwege zijn vele gebruiksmogelijkheden juist uitblinkt als familiewagen. De plug-in hybride is maandelijks nog voordeliger ook, mits je de Outlander zoveel mogelijk aan de stekker legt. Anders gaat een groot deel van het gezinsbudget alsnog op aan benzine.Type auto en prijs
De huidige modelgeneratie van de Mitsubishi Outlander was nog geen jaar oud toen de Japanners in 2013 de spreekwoordelijke jackpot wonnen. In een poging het Nederlandse wagenpark te ‘vergroenen’, verstrekte onze overheid op dat moment een ruimhartige subsidie aan leaserijders, die over een auto met een stekker geen dubbeltje bijtelling hoefden te betalen. Het maakte toen nog niet uit of ze kozen voor een volledig-, of deels elektrisch model. En dus ging zakelijk Nederland massaal voor de Mitsubishi: de Outlander PHEV had een elektro- én een verbrandingsmotor, bood meer ruimte dan de concurrentie en mocht een aanhanger trekken van 1.500 kilogram. Dat de afwerking te wensen overliet, namen de leaserijders met zo’n laag maandbedrag voor lief. De tijd dat dit type Mitsubishi niet aan te slepen was, ligt echter alweer de nodige jaren achter ons. De importeur dingt nu naar de gunsten van de particuliere koper, die met een sterk gereduceerde aanschafprijs over de streep moet worden getrokken. De voordeligste Outlander PHEV kost € 35.990; iets meer dan een semi-elektrische Kia Niro en een paar duizend euro minder dan een soortgelijke Mini Countryman. Van die drie is de Mitsubishi nog altijd het ruimste en het is de enige plug-in waarmee je maandelijks daadwerkelijk geld bespaart ten opzichte van een standaard benzineversie. Nieuwe klanten profiteren bovendien van de verbeteringen die twee opfrisbeurten het model hebben gebracht: een krachtiger aandrijflijn, actuele rijhulpsystemen en een betere interieurafwerking bijvoorbeeld. Een recentelijk opnieuw gewijzigde voor- en achterzijde ten spijt, kun je aan de buitenzijde goed zien dat de SUV in de basis alweer uit 2012 stamt.Hoe rijdt de Mitsubishi Outlander PHEV
De Outlander is nooit als elektrische auto ontwikkeld; de semi-terreinwagen is naderhand zo gemaakt. Er bestaan meerdere voorbeelden van fabrikanten, waarbij zo’n ‘elektrificatie’ verkeerd heeft uitgepakt. Niet bij Mitsubishi: de Japanners monteerden vijf jaar geleden al het batterijpakket onder de inzittenden voor een lager zwaartepunt, zoals dat inmiddels gebruikelijk is. Bovendien voorzagen zij iedere aandrijfas van z’n eigen elektromotor. Het gecombineerd vermogen van de aandrijflijn bedroeg jarenlang 203 pk, maar sinds de meest recente facelift lepelt Mitsubishi een andere benzinemotor onder de kap. Daarmee loopt dat vermogen op tot 240 pk. Het maximale koppel is 300 Nm, het trekgewicht blijft onveranderd 1.500 kilogram. Ondanks de gunstige gewichtsverdeling ontkomen ze bij Mitsubishi niet aan aardse krachten: de Outlander PHEV weegt bijna 1.900 kilo en voelt daardoor eerder vlot dan snel. Bovendien is hij 1,70 meter hoog. De speciale Bilstein schokdempers onder onze volgehangen testauto voorkomen weliswaar dat de SUV in de bocht daadwerkelijk gaat hangen, maar zo ervaar je dat alsnog. Dat komt door de hoge zit, in combinatie met de beperkt verstelbare stoelen. Je torent op die manier niet alleen boven de weg, maar ook boven het dashboard uit. Die stoelen bieden bovendien beperkte steun; zowel de zittingen als de rugleuning zijn te kort voor lange Europeanen. Het veercomfort is in orde, al slaat de achterzijde van de Outlander bij een opeenvolging van oneffenheden aan het deinen. Van enig stuurgevoel is ook na twee opfrisbeurten nog altijd geen sprake. Toen de plug-in voor het eerst op de Nederlandse markt verscheen, had de Mitsubishi een voor die tijd moderne veiligheidsuitrusting. Het merk doet zijn best die ‘up to date’ te houden: zo heeft de adaptieve cruise control van toen gezelschap gekregen van een waarschuwingssysteem bij kruisend verkeer, dode hoek signalering en - op de meest luxueuze versie - een vernuftige parkeerassistent. Die beteugelt het vermogen, om te voorkomen dat je bij het inparkeren nét teveel gas geeft en zo alsnog tegen de auto voor of achter je aan rijdt. Het is alleen wel jammer dat het merendeel van die hulpsystemen - inclusief een noodstopsysteem - aan de duurdere uitvoeringen is voorbehouden. Bovendien is de rijstrookassistent sinds 2013 onverminderd passief: verlaat je onbedoeld jouw rijbaan, dan word je daar alleen door middel van een geluidje op gewezen.De Mitsubishi Outlander PHEV van binnen
Mitsubishi levert geen navigatiesysteem op de vernieuwde Outlander, om zo een einde te maken aan het gehannes met verouderde kaarten. In plaats daarvan sluit je eenvoudigweg jouw smartphone aan op het infotainmentsysteem en vind je weg via Apple CarPlay of Android Auto. Heel modern allemaal, net als de speciale app waarmee je op afstand het laadproces van de PHEV kunt beïnvloeden of vast de verwarming inschakelt. Zulke functionaliteiten staan in schril contrast met het interieur, dat verouderd oogt. We zien een wirwar aan bedieningsknoppen en het scherm van het infotainmentsysteem is niet veel groter dan dat van je mobieltje. De keuzehendel van de automaat houden we nog altijd voor een opzichtig stuk kinderspeelgoed. Mitsubishi heeft naar zijn klanten geluisterd en de bekledingsmaterialen de afgelopen jaren steeds iets fraaier gemaakt. Naar Europese maatstaven ‘glimt’ het binnenste van de Outlander nog altijd teveel, maar de gebruikte kunststoffen voelen in elk geval plezierig aan. Op de achterbank, waarvan het formaat net als bij de voorstoelen bescheiden uitpakt, beschik je over genoeg beenruimte. Een middentunnel ontbreekt, zodat je met drie personen plaats kunt nemen. De rugleuning valt ook nog eens in verschillende standen te verstellen. Dat biedt uitkomt voor langere passagiers, die anders met hun kruin langs de uitsparing voor het zonnedak schuren. De reguliere versie van de Outlander is ook leverbaar met zeven zitplaatsen. De PHEV niet, maar hij rolt van dezelfde fabrieksband. Zo kan het dus gebeuren dat je bij het openen van de kofferklep naar een stel loze bekerhouders boven de achterste wielkasten kijkt. Het duurt even voor je ze ziet, want de elektrisch bedienbare vijfde deur gaat tergend langzaam open. Met een piepklein knopje, dat zit weggestopt onderaan de middenconsole, kun je die automatische functie gelukkig ook uitschakelen. De bagageruimte is minimaal 463- en maximaal 1.613 liter groot; tientallen liters kleiner dan bij een reguliere brandstofversie. Onder de laadvloer gaat echter een flink opbergvak schuil, dat alvast voor jou in compartimenten is opgedeeld. Je kunt er onder meer de laadkabels kwijt. Wil je grote spullen gaan vervoeren, vergeet dan niet eerst de zitting van de achterbank om te klappen voordat je de rugleuning plat legt. Alleen in die volgorde ontstaat er namelijk een vlakke laadvloer.De Mitsubishi Outlander PHEV en het milieu
Je zou bijna vergeten dat de Outlander ook nog als reguliere benzineauto te verkrijgen valt. Het prijsverschil is echter te verwaarlozen; bovendien beschikt die versie niet standaard over vierwielaandrijving. De Nederlandse Mitsubishi-importeur meet het fabrieksverbruik van de door ons gereden PHEV tegenwoordig via de nieuwe, strengere Europese regelgeving. Nog altijd tart het cijfer je verbeelding: 1 op 50 voor een auto van - in ons geval - 1.875 kilogram. Het is nog niet eens zo gek gedacht, zolang je de Outlander maar niet inzet voor langere ritten dan de personenwagen op stroom kan afleggen. De actieradius bedraagt volgens de fabrikant - en diezelfde strenge meetcyclus - 45 kilometer, waarvan er in de praktijk 39 overblijven. Ga je grotere afstanden rijden of hang je inderdaad een aanhanger achter de Mitsubishi, dan sta je vaker bij het pompstation dan je lief is. Temeer, daar het batterijpakket een deel van de voor de brandstoftank bedoelde ruimte heeft ingenomen. Een standaard Outlander lust 63 liter benzine, de PHEV weet maar raad met 45 stuks. Of de Mitsubishi zijn elektromotor inschakelt, bepaalt de SUV in principe zelf. Maar door middel van drie bedieningsknoppen kun je daar als bestuurder toch invloed op uitoefenen. Zo kun je stroom bewaren voor op een later moment, of de benzinemotor inzetten als aggregaat. Volledig elektrisch rijden behoort ook tot de mogelijkheden. De flippers achter het stuur zijn niet bedoeld om van verzet te wisselen, maar om te bepalen hoeveel remenergie de Outlander terugwint. Opladen kan thuis, aan een publiek laadpunt of een snellader en neemt 25 minuten tot 7 uur tijd in beslag. Hoe lang de auto er precies over doet, is giswerk: er verschijnt bij het aansluiten van de laadkabel geen tijdsindicatie op het dashboard. Opvallend genoeg levert de importeur standaard geen Mennekes-stekker mee. Voor € 395 zit het kleinood verpakt in een fraaie - en ruime! - hoes, compleet met handschoentjes met de typenaam van de Outlander PHEV er op. Ronduit ouderwets is het feit dat de kabel niet vergrendeld wordt in de auto: dat maakt de Mitsubishi kwetsbaar voor onverlaten, die eenvoudig je laadsessie kunnen onderbreken door de laadkabel er uit te trekken.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
