Auto Review MINI Countryman II (F60)
Kind van de rekening
Mini - Countryman S E All4
Conclusie
Dankzij de toevoeging van een elektromotor wordt de Mini Countryman een leukere auto. Het is de meest krachtige versie die je van de crossover kunt kopen en dat voél je. Helaas merk je het ook in je portemonnee: de plug-in hybride variant is een stuk duurder, zowel in aanschaf als per maand. Bovendien lever je er de nodige bagageruimte voor in. En dan staat de reguliere Countryman al niet bekend als ruimtewonder. Laat staan een prijspakker!Type auto en prijs
In afwachting van een volledig elektrische Mini verkoopt het eigenzinnige merk sinds 2017 een plug-in variant van hun Countryman. De huidige autokoper zit graag hoog en deze crossover biedt de benodigde ruimte om een batterijpakket onder te brengen. De semi-elektrische Mini wordt slechts in één uitvoering geleverd. Die versie is voorzien van vierwielaandrijving, een automaat en een aangeklede standaarduitrusting. De vanafprijs ligt bijna 10 mille hoger dan die van de voordeligste Countryman op benzine: € 41.090 in plaats van € 31.490. De ‘Mini met stekker’ is ook duurder dan de concurrentie: een Kia Niro- of Mitsubishi Outlander PHEV is duizenden euro’s voordeliger. Wie de extra investering doet om maandelijks geld te besparen, komt bedrogen uit: de Nederlandse overheid verstrekt niet langer fiscaal voordeel op dit soort uitvoeringen. De schadelijke uitstoot van de S E All4 is ook nog eens hoger dan 50 gram, waardoor de auto niet in aanmerking komt voor het halftarief van de motorrijtuigenbelasting. Het extra gewicht van het batterijpakket jaagt je maandlasten alleen maar verder omhoog.Hoe rijdt de Mini Countryman S E All4
De aandrijflijn van de Countryman S E bestaat uit een driecilinder benzinemotor en een elektromotor met een accucapaciteit van 7,7 kWh. Gecombineerd zijn beide krachtbronnen goed voor 224 pk, 385 Nm en een trekgewicht van 1.500 kilogram. Hoewel de brandstofmotor in de praktijk de overhand heeft, zorgt de elektrische variant voor een venijnige acceleratie, die sterk aan die van een volbloed EV doet denken. Dat maakt rijden met de Mini extra leuk, omdat de crossover van zichzelf al vermakelijk rijdt. De besturing is direct en biedt veel gevoel, het onderstel staat sportief afgesteld. In combinatie met de 17-inch lichtmetalen wielen maakt dat, dat geen oneffenheid ongemerkt aan de inzittenden voorbij gaat. Het voert te ver om de Countryman als oncomfortabel te bestempelen, maar wie hem als gezinsauto wil gaan inzetten, doet er verstandig aan om de kinderen tijdens de proefrit vast mee te nemen. Een kostbare, maar waardevolle extra zijn de elektrisch verstelbare sportstoelen waarmee onze testauto was uitgerust. Ze zitten voortreffelijk, mede dankzij de verlengbare zitting. De Mini biedt voor een semi-terreinwagen daadwerkelijk een hoge zit, al betekent dit vooral dat je op het dashboard neerkijkt. Van wat er buiten gebeurt, krijg je minder mee: de ramen zijn klein en het dak loopt ver door, waardoor je bij het verkeerslicht uit je stoel moet om te zien of het al groen is. De veiligheidsuitrusting omvat adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, een grootlichtassistent en een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden. Een SOS-knop – jouw Mini schakelt zo nodig de nooddiensten in wanneer de auto betrokken raakt bij een ongeval - behoort tot de standaarduitrusting; alle overige hulpsystemen moeten van de optielijst komen.De Mini Countryman S E All4 van binnen
Het interieur van de semi-elektrische Countryman is gelijk aan dat van de andere modellen van de markante fabrikant, in die zin dat het wordt gedomineerd door een grote ronde klok. Die verwijst naar de snelheidsmeter uit het oermodel. De designvondst eist een steeds grotere rol op, nu het infotainmentsysteem er in is ondergebracht. De rand is ook nog eens voorzien van – felle! – lampjes, die verkleuren als op een schooldisco. De een zal dit als speels beoordelen, voor een ander is het regelrechte kermis. Hoe dan ook heeft de ergonomie er onder te lijden: je kunt moeilijk bij functies die op het aanraakscherm in de hoeken worden weergegeven. Gelukkig heeft de Countryman ook nog een muis, waarmee je wel eenvoudig je weg door de verschillende menu’s vindt. Om plaats te bieden aan het voor deze aandrijflijn benodigde batterijpakket, valt de kofferbak kleiner uit. Je kunt in de plug-in minimaal 405- en maximaal 1.322 liter aan spullen kwijt; 45- tot 115 liter minder dan in een uitvoering op benzine. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een oplopende laadvloer. Onder de bagagebodem bevindt zich een opbergmogelijkheid voor een laadkabel. Een uitsparing in de rugleuning van de voorstoelen maakt dat ook volwassenen op de achterbank hun benen kwijt kunnen. Of ze met hun hoofd vrij zitten, is afhankelijk van de keuze voor een glazen dak. In onze testauto, die was voorzien van zo’n extra, zaten lange passagiers met gebogen hoofd; daar hielp de meervoudig verstelbare rugleuning niets aan!De Mini Countryman S E All4 en het milieu
De plug-in is een aanvulling op het motorengamma, dat verder bestaat uit drie benzine- en drie dieselversies. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 102- tot 224 pk. Mini geeft voor onze testauto een fabrieksverbruik op van 1 op 41,7. Wij realiseerden een score van 1 op 16,4. De actieradius louter op stroom is dan ook niet heel groot. Hoe ver de semi-elektrische Countryman precies komt, hangt af van het boekje waarin je kijkt. In de brochure reppen de Duitsers over 42 kilometer, in de prijslijst staat 40 stuks. In de praktijk zagen wij nooit meer dan 29 kilometer rijbereik op de boordcomputer vermeld staan. Je bepaalt zelf of de Countryman daar alleen van snoept of zijn batterij in het geheel leeg rijdt. Opladen kan thuis aan het stopcontact of aan een openbare laadpaal; voor een volle batterij moet je volgens de fabrikant minimaal 3 uur en 15 minuten uit trekken.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
