logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mitsubishi Outlander III 1e facelift

Mindere rol

Mitsubishi - Outlander PHEV

Net nu de Mitsubishi Outlander PHEV is vernieuwd, lijkt zijn ooit zo prominente rol te zijn uitgespeeld. Tegenwoordig kun je namelijk bij meerdere autofabrikanten terecht voor een bijtellingsvriendelijke SUV.

Conclusie

De Mitsubishi Outlander PHEV is gemodelleerd naar dure terreinwagens, maar heeft een schone aandrijflijn. De gunstige bijtelling die daarmee gepaard gaat, maakte hem de afgelopen jaren tot een verkoopkanon. Nu bieden de inspiratiebronnen voor de Mitsubishi zelf milieuvriendelijke alternatieven aan. Modellen als de Volvo XC90 en BMW X5 rijden beter en steken fraaier in elkaar. Maar ze kosten ook meer en kunnen niet allemaal snelladen. De rol van de ooit zo populaire Outlander is daarom nog niet volledig uitgespeeld.

Type auto en prijs

Eind 2013 waren stekkerhybrides nog een zeldzaamheid. Vanwege hun geringe schadelijke uitstoot kwamen zulke auto’s echter wel in aanmerking voor een royale overheidssubsidie. Zakelijke rijders hoefden er namelijk geen dubbeltje over bij te tellen. Mitsubishi was met de semi-elektrische versie van hun Outlander op het goede moment op de juiste plek: op een gegeven moment werden er in ons land zoveel exemplaren van de milieuvriendelijke SUV verkocht, dat de auto’s groepsgewijs werden afgeleverd. De Mitsubishi-verkopers hadden simpelweg de tijd niet om de modellen persoonlijk te overhandigen! De nieuwste versie van de plug in hybride moet het grotendeels zonder financiële prikkel stellen: van 0 procent bijtelling ging de PHEV begin 2014 naar 7 procent. Met ingang van 2016 wordt dat percentage meer dan verdubbeld tot 15 procent. De verwachting is dat je vanaf 2019 hetzelfde betaald voor een semi-elektrische auto als voor een exemplaar op reguliere brandstof. Zelfs zonder dat belastingvoordeel kunnen we de Mitsubishi echter een koopje noemen. Prijzen beginnen bij € 41.990 en voor dat geld krijg je niet alleen ruim 4,5 meter aan auto, de cross-over zit ook nog eens goed in zijn spullen. Zo zijn cruise-control, dual zone airconditioning en een geïntegreerd navigatiesysteem bij dat bedrag inbegrepen. De Outlander van modeljaar 2016 heeft bovendien een gewijzigde voor- en achterzijde plus een vernieuwd interieur. En je kunt er nog altijd een aanhanger van maximaal 1.500 kilogram mee trekken. Alternatieven als de Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug in Hybrid en BMW X5 xDrive40e overvleugelen de Mitsubishi, maar niet voor een soortgelijk bedrag.

Hoe rijdt de Mitsubishi Outlander PHEV

Op papier blijft de Mitsubishi dus een scherpe aanbieding. De afgelopen jaren zijn de luxe merken waar de Outlander qua afmetingen en uitrusting tegen aan schurkte, echter met hun eigen semi-elektrische slagschepen op de proppen gekomen. Ook die komen in aanmerking voor belastingvoordeel. Als je dan toch voor een spreekwoordelijk dubbeltje op de eerste rij kunt zitten, doe je dat dan in een auto die op een Mercedes, BMW of Volvo wil lijken, of in een product van een van die fabrikanten zélf? Het is de pech van de Outlander dat hij plotseling één-op-één met zulke modellen kan worden vergeleken. Ook al hebben de Japanners naar eigen zeggen gesleuteld aan de vage besturing van het vorige model, ook deze generatie van de grote Mitsubishi stuurt nog altijd zonder gevoel. Andere wielen en extra isolatiemateriaal hebben de auto zwaarder gemaakt. In combinatie met de zachte demping van met name de achterzijde gaat de Outlander al gauw deinen wanneer je onderweg een verkeersdrempel of andere oneffenheid tegen komt. Met in totaal 203 pk is de auto sneller dan je op basis van zijn uiterlijk zou verwachten. Het merendeel van dat vermogen wordt geleverd door een 2.0-liter benzinemotor. Wanneer de elektromotor bijspringt, voel je daar niets van. Je hoort het wel: de benzinemotor maakt namelijk een metalig geluid. De SUV heeft een hoge zit en de stoelen zelf zitten ook hoog; lange mensen moeten langs de zonneklep naar buiten kijken. Het dashboard is juist laag in de auto gemonteerd, terwijl je het stuur maar beperkt naar je toe kunt halen; het wordt daardoor een opgave om een goede zit te vinden. De Mitsubishi kan volledig elektrisch rijden, de batterij bijladen of rechtstreeks de (voor)wielen aandrijven. De auto bepaalt in principe welke aandrijfvorm er wordt gebruikt, maar met behulp van een tweetal knoppen kun je zelf beslissen of je stroom wilt bewaren of de benzinemotor juist het batterijpakket wilt laten bijladen. Verder kun je met de flippers achter het stuur afstemmen hoeveel energie de crossover terugwint wanneer je het gas loslaat. Hoewel er geen knop is om volledig elektrisch te rijden, doet de Outlander dat negen van de tien keer uit zichzelf. Wij reden althans herhaaldelijk van huis naar kantoor zonder dat de brandstofmotor werd ingeschakeld. Bij zijn marktintroductie in 2013 was de veiligheidsuitrusting van de semi-terreinwagen het neusje van de zalm. De Mitsubishi hoeft zich nog altijd niet te schamen met een rijstrookassistent, dode hoek signalering en adaptieve cruise control, maar bij de concurrentie kun je inmiddels ook terecht voor waarschuwingen bij kruisend verkeer en een rijstrookassistent die actief meestuurt. Bovendien is de adaptieve cruise control van de Mitsubishi geen onverdeeld genoegen: de gezinsauto houdt zoveel afstand tot zijn voorganger, dat we herhaaldelijk werden ingehaald, louter om voor de Outlander weer in te kunnen voegen. Het zicht rondom is voor dit type auto keurig. Niet eens zozeer om de optioneel verkrijgbare achteruitrijcamera, maar meer vanwege de fijne grote buitenspiegels. Een aandachtspunt is het feit dat de PHEV geen geluid maakt wanneer hij volledig elektrisch rijdt. Als bezitter ben jij je daar niet van bewust – de brandstofmotor springt immers geregeld bij – maar voetgangers en fietsers horen je op zo’n ‘stil’ moment niet aankomen.

De Mitsubishi Outlander PHEV van binnen

Bij de vorige Outlander liet de afwerking te wensen over. De hendel van de automaat voelt nog altijd aan als goedkoop speelgoed en je kunt de zilveren schroeven onverminderd in de deuropeningen zien zitten, maar de nieuwe versie heeft in ieder geval een bekleed benzineklepje. Ook het interieur van de auto heeft een opfrisbeurt gekregen, al zijn de gebruikte materialen hard. Ruimte biedt de Outlander in overvloed, zowel op de achterbank als in de kofferruimte. Omdat de elektrische componenten onder de vloer zijn weggewerkt, is hij van binnen even groot als de uitvoeringen met een brandstofmotor. De reguliere versie is ook leverbaar met zeven zitplaatsen. De PHEV niet, maar hij rolt van dezelfde fabrieksband. Zo kan het dus gebeuren dat je bij het openen van de kofferklep naar een stel loze bekerhouders boven de achterste wielkasten kijkt. Handig: de laadvloer heeft een speciaal vak voor de stroomkabels. Zo nemen die geen ruimte in en worden de andere spullen in de kofferbak niet vies wanneer het buiten nat is.

De Mitsubishi Outlander PHEV en het milieu

De CO2-uitstoot van de Outlander is teruggebracht tot 42 gram per kilometer. Daardoor scoort de Mitsubishi op papier prachtige verbruikscijfers: 1 op 55,5. In de praktijk ben je echter na 35 kilometer door je stroom heen en gaat de brandstofmotor aan het werk. Wij scoorden desondanks een alleszins redelijke 1 op 21,2. Daarbij moet wel worden aangetekend dat het verbruik zienderogen toeneemt, wanneer je de Outlander vergeet tussentijds op te laden of grotere afstanden rijdt dan pak ‘m beet 40 kilometer enkele reis. Gelukkig kun je onderweg elke laadpaal benutten die je tegenkomt: de PHEV ‘lust’ alle voltages, van een huis-, tuin-, en keukenstopcontact tot een snellader. De laadtijd varieert van meer dan 5 uur tot nog geen 30 minuten. De laadkabel wordt door de auto nog altijd niet vergrendeld; onverlaten kunnen hem er zo uit trekken. Bovendien staat het klepje van de laadopening onnatuurlijk ver naar buiten. De kans dat er iemand tegen aan loopt, is groot.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.