Auto Review Renault Megane IV
Een plus voor de achterpassagiers
Renault - Mégane Estate
Conclusie
Waar de meeste stationwagens alleen extra ruimte bieden voor de bagage, geeft Renault de nieuwe Mégane Estate een langere wielbasis mee. Dat is ook goed nieuws voor de achterpassagiers, die merkbaar meer beenruimte tot hun beschikking hebben. De neerklapbare passagiersstoel vergroot de laadlengte nog eens.Type auto en prijs
De vierde generatie Renault Mégane deelt zijn basis met grotere auto's als de Talisman en Espace. Dat betekent dat Renault in de middenklasse elementen kan voorschotelen die uit een hoger segment afkomstig zijn. Dat geldt voor de al bestaande hatchback, maar zeker ook voor de nieuwe Estate. Van het vorige model verkocht Renault er tienduizenden vanwege de gunstige bijtelling. Diesels wel te verstaan. De komende anderhalf jaar zullen veel leaserijders van het oude model naar een nieuwe auto uitzien. Renault staat met deze modelgeneratie klaar om hen voor het merk te behouden. De prijslijst van de stationwagen begint bij 21.290 euro.Hoe rijdt de Renault Mégane Estate
Het aanbod van de Mégane Estate loopt volledig in de pas met dat van de hatchback. Voor een meerprijs van 1.000 euro zijn exact dezelfde motorvarianten en uitrustingen te koop. Waar de nadruk bij het voorgaande model op de dieselversie lag, zal de belangstelling bij deze generatie vooral uitgaan naar de 1,2 liter viercilinder benzinemotor (met turbo) die 130 pk levert. Een bescheiden motor qua inhoud, maar met volwassen prestaties. Het koppel van 205 Nm bij 2.000 tr/min ligt hier aan ten grondslag. Door diverse ingrepen en nieuwe constructies heeft Renault het gewicht redelijk binnen de perken weten te houden. Dat is goed nieuws voor de prestaties en het brandstofverbruik. Ten opzichte van de vijfdeurs Mégane biedt de Estate een plus aan rijcomfort vanwege zijn langere wielbasis. Dat maakt de Estate tot een echte 'grand routier' die uitermate geschikt is om lange afstanden mee af te leggen. Alhoewel de dieselversie wat minder in de spotlights staat, blijft het dieselaanbod in de Mégane van niveau. Dat leert de kennismaking met de dCi 130. Dat is een 1,6 liter diesel die qua vermogen wedijvert met de TCe 130, maar meer koppel biedt: 320 Nm bij 1.750 tr/min. Ook blijkt uit de besturing en het weggedrag dat het extra gewicht van de dieselmotor op de voorwielen een stabiliserend effect heeft. En dan te bedenken dat Renault voor de sportieve GT-versie nog een 165 pk sterke bi-turbodiesel in voorbereiding heeft. Via de elektronische weg is het gedrag van de auto nog te beïnvloeden. Met een druk op de knop veranderen de reacties op het gaspedaal en de directheid van de besturing.De Renault Mégane Estate van binnen
De keuze voor een stationwagon wordt vooral bepaald door de extra gebruiksmogelijkheden die het interieur biedt. Het zal niemand verwonderen dat het dashboard, meubilair en deurpanelen nagenoeg gelijk zijn aan de hatchback. De bagageruimte is echter een heel ander verhaal. Biedt de vijfdeurs een bagagevolume van 384 liter, onder de rolhoes van de Estate gaat 521 liter schuil. Voor die rolhoes is keurig een opbergvak gemaakt onder de bagagevloer. Met behulp van twee hendels in de laadruimte kan de achterbank op afstand in delen worden neergeklapt. Jammer dat het niveau van de neergeklapte rugleuning niet aansluit op de vloerhoogte. Die vloer bestaat gelukkig uit twee platen die in hoogte kunnen worden versteld. Na wat stuntelen levert dat een nagenoeg vlakke laadvloer op. Een extra mogelijkheid die de Mégane Estate biedt is dat de rugleuning van de passagiersstoel voorover kan worden geklapt. In dat geval kunnen er voorwerpen tot 2,70 meter lengte in de auto worden meegenomen. Deze mogelijkheid wordt alleen meegeleverd op de luxueuze Bose-uitvoering of als optie vanaf het tweede uitrustingsniveau. Vanwege de andere stoelen kennen de sportieve GT en GT-line deze uitvoering deze mogelijkheid niet. De langere wielbasis vertaalt zich in de Estate direct in centimeters meer beenruimte voor de achterpassagiers. Bovendien zorgt de verder naar achteren doorgetrokken daklijn voor fractioneel meer hoofdruimte. De technische link met de grotere Renault-modellen zorgt voor uitrustingsmogelijkheden die in de middenklasse nog maar nauwelijks beschikbaar zijn. Denk hierbij onder meer aan een head-up display, maar ook vierwielbesturing, full led verlichting en diverse elektronische rijhulpsystemen. De gebruikte materialen en de afwerking doen bij de hele Mégane-reeks aan als die uit een klasse hoger. De kleurstelling van het interieur is met zwart of grijs hooguit wat anoniem.De Renault Mégane Estate en het milieu
De viercilinder 1,2 liter turbo kan met 100- en 130 pk worden gekozen. Met een handgeschakelde zesbak stoten deze benzinemotoren respectievelijk 120 en 119 g/km aan CO2 uit. De sportieve GT heeft een 205 pk sterke 1,6 liter turbo die 134 g/km uitstoot. De diesels scoren aanzienlijk gunstiger op dit vlak. De 110 pk sterke, 1,5 liter komt afhankelijk van het uitrustingsniveau uit tussen de 86- en 95 g/km. De 130 pk 1,6 liter belast het milieu met 103 gram per gereden kilometer.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
