Auto Review Renault Megane IV
Hartenzeer
Renault - Mégane TCe 130 GT-Line
Conclusie
De Renault Mégane is een fraai gelijnde auto met een aangenaam rijgedrag, maar dat is in deze klasse niet genoeg. Zeker wanneer de binnenruimte tegenvalt en de aanschafprijs aan de hoge kant is. De Franse gezinsauto zal eventuele kopers vooral in het hart moeten zien te raken.Type auto en prijs
De vorige Renault Mégane was 8 jaar lang verkrijgbaar. Het feit dat de compacte gezinsauto op leeftijd raakte, werd gemaskeerd door het fiscale voordeel dat op het model te behalen viel. De nieuwe Mégane moet het echter volledig van zijn eigen kwaliteiten hebben: van een gunstige bijtelling is geen sprake meer en zijn vanafprijs ligt met € 20.290 zelfs hoger dan die van menig alternatief (bij Peugeot vragen ze € 19.990 voor een 308, een Ford Focus staat al voor € 18.995 in de showroom). Wellicht dat een sprankje vaderlandse trots nog voor een duw in de rug kan zorgen, want het fraaie lijnenspel komt van de hand van een Nederlander: ontwerper Laurens van den Acker zwaait sinds 2009 de scepter bij de Franse autofabrikant en is hard bezig om het complete gamma van zijn signatuur te voorzien. De Mégane is in eerste instantie uitsluitend verkrijgbaar als vijfdeurs, maar afbeeldingen van de stationwagen zijn al vrijgegeven. Die carrosserievariant verschijnt later in 2016. Of er ook weer een driedeurs model van de Renault wordt gemaakt, is nog onbekend.Hoe rijdt de Renault Mégane TCe 130 GT-Line
‘Frans rijcomfort’ is een kwalificatie op zich, maar de Renault Mégane komt er niet voor in aanmerking. De gezinsauto is steviger gedempt dan voorheen, maar ons bevalt dat wel; de Mégane leent zich nu even goed voor zorgeloze snelwegkilometers als een stevig potje sturen. Dat kan prima met de 130 pk sterke benzineversie waarmee wij op pad gingen, al moet je op de snelweg wel je baan houden. Zodra je probeert een ander in te halen, ben je gedwongen om een of twee versnellingen terug te schakelen omdat het de Renault in de hogere verzetten aan trekkracht ontbeert. Houd je de viercilinder op toeren, dan heb je nergens last van. De benzinemotor is opvallend stil, maar daardoor vallen andere geluiden extra op. Zo komen er opvallend veel ‘straatgeluiden’ de cabine binnen (passeer je een vrachtwagen, dan lijkt het net alsof je raam op een kier staat) en is de ventilatie nadrukkelijk hoorbaar. De duurdere Mégane’s beschikken over een systeem dat de besturing en de gasrespons aanpast. Je kunt kiezen voor een sport-, comfort- of spaarstand, maar krijgt daar dan meteen een andere layout van het dashboard én een nieuwe binnenkleur bij. Smaken verschillen, maar persoonlijk vonden wij dat een beetje teveel van het goede. Gelukkig is de veiligheidsuitrusting minstens zo uitgebreid, want je kunt optioneel allerhande hulpsystemen op de compacte middenklasser bestellen. Zo was onze testauto voorzien van rijstrookassistentie (alleen geluid), dode hoek signalering en verkeersbordherkenning. Ook in adaptieve cruise control was voorzien, maar dat systeem functioneert aan de voorzichtige kant. Schuift je voorganger een baantje op en heb je weer vrij baan, dan duurt het lang voor de Renault weer snelheid maakt. Dat is niet alleen voor jou, maar ook voor je medeweggebruikers erg vervelend. Minstens zo hinderlijk is het beperkte zicht rondom. De Mégane heeft forse dode hoeken, zowel over je schouder als naast- en voor je. We zien het helaas maar al te vaak: ook bij deze auto zijn de ramen weer te klein en de stijlen juist dik.De Renault Mégane TCe 130 GT-Line van binnen
Voor een gloednieuwe auto is de kofferbak van de Mégane behoorlijk ouderwets. We noteren een hoge tildrempel en een vlakke laadvloer ontbreekt. Met minimaal 372- en maximaal 1.162 liter is de bagageruimte wel groot genoeg. Dat kan niet worden gezegd van de overige ruimte achterin. De hoofdruimte op de achterbank is behoorlijk, maar voor wie langer is dan 1.90 meter schiet de beenruimte te kort. Bovendien is de bank te smal; er passen slechts twee volwassenen op. In onze testuitvoering was er niet eens een uitsparing gemaakt voor een derde zitplaats; de forse middentunnel verhindert je bovendien om daar fatsoenlijk te zitten. Het interieur van de Renault oogt modern en is opgetrokken uit mooie materialen. De onderzijde van het dashboard is bekleed met hardere plastics. Dat is op zich geen probleem, ware het niet dat lange bestuurders consequent met hun rechterbeen tegen de middenconsole geplakt zitten. Dat voelt toch minder prettig. Storend is de onhandige plek van de bekerhouders. Die bevinden zich direct achter de versnellingspook, zodat je tijdens het schakelen steeds je eigen drinkflesje om stoot. Onze testuitvoering was uitgerust met sportstoelen. Die zitten fantastisch, maar de wangen van de stoel zijn zo fors dat je letterlijk uit de auto moet klimmen wanneer je op jouw plaats van bestemming bent aangekomen. Daar zal niet iedereen genoegen in scheppen.De Renault Mégane TCe 130 GT-Line en het milieu
De nieuwe Mégane is leverbaar met drie benzine- en twee dieselmotoren. Opmerkelijk genoeg is een automaat alleen beschikbaar voor de dikste benzineversie en de middelste dieseluitvoering. Renault monteert dan wel meteen een versie met dubbele koppeling. Het beschikbare motorvermogen loopt uiteen van 100- tot 205 pk. Voor de door ons gereden testuitvoering geven de Fransen zelf een verbruikscijfer op van 1 op 18,9. Wij kwamen in de praktijk uit op een tegenvallende 1 op 12,6. Een schakelindicator en een start/stop-systeem behoren tot de standaarduitrusting van de Renault.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
