logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW I4 I (I04)

BMW´s non plus ultra op elektriciteit

BMW i4 M50

Pluspunten
  • Verfijnd weg- en stuurgedrag.
  • Uitstekende rem/regenereer-installatie
  • Flinke actieradius
  • Aandrijflijn
Minpunten
  • Zwaargewicht
  • Duur

De BMW i4 M50 is BMW´s non plus ultra als het om een elektrisch aangedreven voertuig gaat. Pijlsnel, met een fantastisch weggedrag en veel comfort. Het kost wat, maar dan heb je ook wat!

Conclusie

De BMW i4 M50 is een auto waarvan zelfs verstokte petrolheads enthousiast worden. Want deze auto bewijst dat ook elektrisch rijden ontzettend leuk kan zijn – iets dat tot nu toe alleen een beetje is terug te vinden in de Cupra Born. Maar deze BMW gaat daarin véél verder dan de Cupra. Nee, hij brengt niet hetzélfde plezier als de snelle benzine-BMW’s van weleer, maar het brengt wel een níeuwe, frísse vorm van rijplezier! En een Tesla Model 3 Performance mag dan sneller laden, een hogere top- en sprintsnelheid hebben én goedkoper zijn, hij kan niet tippen aan de bouwkwaliteit van deze BMW. En aan het gevoel dat deze auto je geeft. En aan het weggedrag en de besturing. Ik dacht niet dat ik het ooit zou gaan zeggen maar: ik hoop van harte dat BMW nog een échte elektrische M4 gaat maken. Dat moet helemaal een feest zijn!

Type auto en prijs

In 2013 kwam BMW met de i3. Een slimme elektrisch aangedreven auto. Gebouwd van aluminium en bamboe en gerecyclede petflessen en zo. Maar jarenlang bleef het bij deze ene EV. Nu zet het Duitse merk dan eindelijk de volgende stap met de iX3 en de iX en met de i4 eDrive en i4 M50. De genoemde i4´s zijn in feite elektrische vijfdeurs varianten van de BMW i4 Gran Coupé. Vijfdeurs ja want deze Ev´s zien er weliswaar uit als een sedan, de achterklep opent als die van een hatchback. De elektrische i4 is er dus in twee smaken. Als i4 eDrive40 en als i4 M50. De testauto is het topmodel, de i4 M50. Die kost liefst 73.430 euro. De tammere eDrive 40 is er vanaf 60.630 euro. Flinke prijzen. Maar voor dat geld krijg je wel krachtige motoren. De eDrive 40 wekt 340 pk op en onze testauto levert dankzij een tweede elektromotor zelfs 544 pk op en maar liefst 795 Nm koppel.

Tja, moeten we het nog over die grille in de neus hebben? Er is al heel veel over gezegd en voor BMW is dit nou eenmaal het nieuwe familiegezicht. Laat ik er dit over zeggen: een goed karakter is uiteindelijk belangrijker dan sexy looks. En wat BMW heel goed heeft gedaan, is dat ze deze EV niet hebben opgezadeld met zo’n typische, korte EV-neus. BMW’s horen gewoon een lange motorkap te hebben – ook als er geen zes-in-lijn meer onder schuilgaat!

Hoe rijdt de BMW i4 M50?

Als je in een BMW stapt is er één vraag belangrijker dan alle andere vragen: voelt en gedraagt de auto zich zoals we van het merk zijn gewend? Is het een auto die je met gevoel kan besturen en die je al zintuigen betrekt bij het autorijden? Kortom, geeft deze elektrische auto je dat lekkere rijdersgevoel dat de benzineversies je ook geven? Nou, daarover kunnen we kort zijn. Hij geeft je heel veel rijplezier.Dat is dus ook waarom de toevoeging M50 achter de typeaanduiding staat. Nee, het is geen elektrische M4. Het is de Performance versie in de i4 Line Up. Oftewel is dit het model met de krachtigste motor, het M-onderstel en een aero-pakket. De Motorsport afdeling heeft zich kortom wél met deze auto bemoeid, maar ze hebben niet een geheel eigen versie gebouwd. Wie weet gaat dat ook nog gebeuren, je weet maar nooit! De 0-100 km/h sprint duurt maar 3,9 seconden - eensprinttijd die bij een P{orsche 911 hoort!. En vervolgens blijft hij maar doorgaan tot zijn top van 225 km/h! Je moet dan trouwens wel de Sport Boost functie even aanzetten, want dan levert hij de volle 544 pk. Met dat knopje uit, mis je 68 pk en zo’n 65 newtonmeters. Deze testauto heeft het Iconic Sound pakket. Dat laat over de speakers een motorgeluid horen. En je kunt er van vinden wat je wilt, maar het voegt wel degelijk wat toe aan de rijbeleving. Tuurlijk, het is kunstmatig, maar omdat het niet een of ander brandstofmotorgeluidje is maar als een hard werkende elektromotor klinkt, slaat het ergens op. Ook al omdat geluid heel precies meehuilt met het daadwerkelijk versnellen en vertragen van de auto. Daardoor heb je beter door wat je aan het doen bent. Je gehoorzintuig is nu bij het rijden betrokken. En trouwens, je kan het ook gewoon uitzetten. Overigens vraagt BMW hiervoor wel extra geld, net als voor draadloos opladen van je telefoon. Vind ik eigenlijk niet kunnen in deze prijsklasse hoor. Goed, het weggedrag dus. De vraag is nu: hoe kun je bij een elektrische autorijbeleving uitvergroten? Vroeger deed BMW dat door extra motorvermogen en een fellere acceleratie te combineren met bijvoorbeeld een agressiever geluid en een supersnel reagerende versnellingsbak. Maar bij een EV heb je die mogelijkheden nou eenmaal niet. Je kunt op z’n hoogst in plaats van één, twee elektromotoren monteren. Maar ja, daarmee is het nog geen spannende rijdersauto. En dat is dus het knappe van deze BMW. De ingenieurs van de M-afdeling hebben nog eens goed gekeken naar een aantal zaken. Zo is er meer stijfheid gecreëerd in de koets door montage van strutbars, is de spoorbreedte achter iets toegenomen en is de gewichtsverdeling zodanig dat je het gevoel hebt met een achterwielaandrijver van doen te hebben. De wielen zijn 15 procent lichter dan die van de gewone i4 eDrive, dus je hebt minder onafgeveerd gewicht. Kijk, en dankzij dit soort ingrepen kun je ook bij een EV de rijbeleving wel degelijk laten toenemen. Maar waaraan je het meest merkt dat de M afdeling zich met deze auto heeft bemoeid, is de wijze van afremmen. Het moment waarop het regenereren en dus afremmen overgaat in daadwerkelijk aangrijpen van de callipers en de remschijven worden aangesproken, verloopt zo vloeiend dat je deze BMW écht op het scherpst van de snede kan rijden. Je merkt niet dat ie van het ene op het andere remsysteem overgaat. En er zit gigantisch veel remvermogen in die je heel precies kunt doseren. De achteras is standaard luchtgeveerd en dat helpt. Daardoor is de i4 M50 keurig comfortabel van demping in de rijstanden EcoPro en Comfort. En alleen in Sport voelt ie echt stevig aan. Hij stuurt ook mooi precies. Ander ding: het is een EV en door het batterijpakket dus een zware jongen. Hij weegt zo’n 2.200 kilogram. Maar daar heb je eigenlijk helemaal geen last van tijdens het rijden. Alleen in extreme omstandigheden voel je het gewicht duwen.

De BMW i4 M50 van binnen

De BMW kent een zeer hoge mate van verfijning in het interieur. Neem bijvoorbeeld het prachtige curved display oftewel het ergonomisch gebogen scherm waarin de instrumenten en het infotainment zijn ondergebracht. En de prachtige, fijn zittende stoelen die veel steun bieden. Overigens heb ik ook kritiekpunten. Deze elektrische i4 heeft de nieuwste generatie iDrive en dat is even wennen. Het heeft nu minder fysieke knoppen en sneltoetsen dus je moet even je weg leren vinden. En achterin zit je eigenlijk net wat hoger dan je zou willen. Je zit nou eenmaal op het batterijpakket en deze BMW is een van de zeer weinige, lage EV’s die er zijn. Daardoor is de hoofdruimte achterin maar net aan. Heel handig is de vijfde deur want daardoor is het kofferruim gemakkelijk bereikbaar. Met de achterbank op z’n plaats heb je 470 liter ruimte en als je alles wegklapt wordt dat 1.290. Niet wereldschokkend maar wel prima bruikbaar.

De BMW i4 M50 en het milieu

Nou zullen vooral de Tesla fan boys roepen: hallo, er is ook een Tesla Model 3 Performance! En die sprint nog sneller (3,3 seconden), heeft een hogere topsnelheid (260 km/h, tegen 225 voor de BMW), komt nog verder op een lading stroom (547 km) én is goedkoper (63 mille). Ja, daar hebben deze sceptici wel een punt. Al doet deze BMW wél goed mee qua actieradius en laadsnelheden. Deze BMW kan snelladen met maximaal 210 kW (de Tesla met 240 kW). In een half uurtje is van 10 procent dan weer 80 procent opgeladen. En hij komt 500 kilometer ver op een lading stroom – de gewone i4 eDrive trouwens op papier 590 kilometer. Het verbruik van deze M50 zou volgens BMW 19 kWh per 10 kilometer bedragen maar daaraan kwam ik niet. Je gaat toch die power gebruiken dus ik kwam tot 21 kWh / 100 km.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.