Auto Review Zeekr 001 I
Voor wie geen Tesla (meer) wil
De Zeekr 001 is een fraaie elektrische gezinsauto. Met zijn fraaie afwerking, fikse actieradius en scherpe vanafprijs opent hij rechtstreeks de aanval op Tesla’s en Polestars, maar ook op de BMW i5 en Mercedes-Benz EQE.
- Pluspunten
- Prijs
- Rijbereik
- Comfort en uitrusting
- 200 kW snelladen
- Minpunten
- Geen dealer netwerk, paar servicepunten
- Stroomverbruik
- Zeer veel functies infotainmentscherm
Conclusie
De Zeekr 001 is behoorlijk verfijnd en maakt derhalve zijn premium claim waar. Met mooi materiaalgebruik, een strakke afwerking, mooie aandrijflijnen, maar ook met keurige prijzen en een lange garantietermijn.
De Zeekr 001 is een interessant alternatief voor de gevestigde orde. Hij neemt het niet alleen op tegen bijvoorbeeld de Tesla Model S maar ook tegen de BMW i5 en Mercedes-Benz EQE. Niet in de laatste plaats door de flinke actieradius van minimaal 580 km en de mogelijkheid om met 200 kW te kunnen snelladen.
Dat Zeekr onderdeel uitmaakt van het grote Geely zal er waarschijnlijk wel toe leiden dat dit merk een blijvertje is in Nederland. Net zoals BYD en MG dat zijn. Alleen moet Zeekr dan wel in rap tempo z’n servicenetwerk uitbreiden want dat zal voor veel potentiële klanten nog de achilleshiel zijn. Het Chinese merk is een verrijking voor het auto-aanbod in ons land.
Type auto en prijzen
De auto’s van Zeekr zijn ontwikkeld in Zweden (Götenborg) maar het merk is toch echt in handen van een zeer Chinees concern: Geely. Dat heeft tevens merken zoals Volvo, Polestar, Lynk & Co, Smart en Lotus. We gaan het hier hebben over de Zeekr 001, het vlaggenschip.
Geely heeft weliswaar Volvo en Polestar als premium-merken, waarbij Polestar dan meer dynamisch is en Volvo meer comfortabel, maar Zeekr wordt nóg hoger in de markt gezet. En daarmee komt de 001 in het vaarwater van de Mercedes-Benz EQE en de BMW i5. Zeekr typeert de 001 als een shooting brake. Slim, want daarmee maak je hem in één klap premium. Shooting brakes waren vroeger namelijk auto’s zoals de Volvo P1800 en de Lanca Beta HPE. De Zeekr straalt net als die oude auto’s iets speciaals uit, iets exclusiefs.
De instapversie van de Zeekr 001 kost 55 duizend euro en de topversie net geen 68 mille. Veel geld, maar ten opzichte van de concurrentie is dat echt een keurige prijs. Want de goedkoopste BMW i5 begint pas bij 69 mille. Je krijgt maximaal 10 jaar en 200.000 km zolang je ‘m volgens de Zeekr-richtlijnen laat onderhouden.
Geen dealers
Dan vraag je vervolgens misschien af, waar zijn die Zeekr-dealers dan waar ik voor onderhoud naartoemoet? Nou, die dealers zijn er niet en die komen er ook niet. Er is één winkel in Amsterdam waar je de auto’s kunt bekijken. Onderhoud kan op dit moment bij acht garages die over het land zijn verdeeld. Zeekr zegt met uitbreiding van het aantal servicepunten bezig te zijn. In Zeist zit het uitgiftepunt waar je je nieuwe Zeekr ophaalt en waar je een proefrit kan maken.
Hoe rijdt de Zeekr 001?
Wat indrukwekkend is, zijn de harde cijfers die bij deze 001 hoort. De achterwielaandrijver heeft 272 pk en een actieradius van 620 km. De AWD versie heeft zelfs 554 pk en komt nog altijd 580 km ver op een lading stroom.
Onze testauto is het rijk uitgeruste Privilege topmodel en die heeft standaard luchtvering. Hij staat iets dichter bij het wegdek dan de versies met schroefveren. Maar omdat ie luchtvering heeft kan hij ook 8 cm omhoog. Dan kun je er plotseling een modderig pad mee oprijden om bijvoorbeeld bij de manège een paardentrailer aan te koppelen. Je mag er zelfs mee door 45 centimeter water. Deze AWD-versie mag 2.000 kilogram aan de trekhaak hebben en de achterwielaandrijver 1.500 kg.
Het weggedrag is erg goed. De auto is comfortabel geveerd maar helt in bochten toch nauwelijks over. Door het lage zwaartepunt kun je er trouwens behoorlijk hard een hoek mee om. De besturing zou wat meer gevoel mogen bieden. Verder is het, ook voor een EV, zeer stil aan boord.
Regenereren doet de 001 heel subtiel. De remkracht wordt zo mooi progressief opgebouwd dat het erg natuurlijk aanvoelt. De one-pedal drive werkt erg verfijnd. Je hebt diverse rijstanden en een hele rij ADAS systemen. Er kijken elf camera’s met je mee. En dat is maar goed ook want het zicht rondom is matig. Vooral schuin naar achteren zijn er erg grote dode hoeken.
De Zeekr 001 van binnen
De Zeekr 001 is – overigens net zoals de andere modellen van Zeekr – erg mooi afgewerkt. Zou dat dan de invloed zijn van de Zweedse designers? Zo voelt het wel. Maar de indeling van het infotainmentscherm is wel heel erg afgekeken van Tesla. Er zitten – ook net als bij Tesla - ongelooflijk veel functies onder. Op het stuurwiel zitten dan ook nog twee bedieningsvlakjes maar die werken wat onhandig. Je raakt ze snel onbedoeld aan en je kunt alleen in het head up display zien wat je er precies mee bedient.
Zeekr heeft een eigen besturingssysteem voor z’n infotainment ontwikkeld. Het is dus geen Android-systeem zoals in de Volvo EX30. Het werkt razendsnel. Op de achterbank is overvloedig ruimte voor benen en hoofd. Alleen zit je wel wat met je benen omhoog door de positie van de achterbank.
De achterbak is 539 liter groot en in de neus vind je een (erg kleine) frunk. In de Privilege hebben passagiers op de achterbank een 5,7 inch scherm tot hun beschikking waarmee je allerlei zaken kunt bedienen, van de muziekkeuze tot verwarming van de achterbank.
Deze versie heeft tevens standaard led-matrixverlichting, een panoramadak en een elektrisch bedienbare achterklep. De 001 heeft Vehicle to Load; je kunt via een stopcontact kleine huishoudelijke apparaten van stroom voorzien.
De Zeekr 001 en het milieu
Of je nou voor de tweewiel- of de vierwielaandrijver kiest, In beide gevallen heb je een 100 kWh batterijpakket en laadt hij met 22 kW aan een publieke paal en met liefst 200 kW aan een snellaadpaal. Dat is dus allemaal meer dan dik in orde. Het stroomverbruik is dat niet: tijdens onze testweek kwamen we tot een gemiddelde van 21,2 kWh per 100 km. Wel heeft de 001 natuurlijk die enorme batterij en daarom heb je tóch een actieradius van respectievelijk 620 kilometer voor de achterwielaandrijver en 580 km voor de vierwielaandrijver.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
