Auto Review Fiat Panda III (312)
Lievelingsknuffel
Fiat Panda Cross Launch Edition
- Pluspunten
- Aandrijflijn
- Hoge aaibaarheidsfactor
- Minpunten
- Geen rijhulpsystemen
De Fiat Panda blaast dit jaar 40 kaarsjes uit. De iconische stadsauto is als je lievelingsknuffel: er bestaan fraaiere exemplaren, maar aan deze ben je gehecht. Dankzij een nieuwe hybride aandrijflijn kan de Panda gelukkig weer even mee.
Conclusie
De Fiat Panda was vier decennia gelden al een vrolijke auto en dat is het nog steeds. Dankzij de mild hybride aandrijflijn springt hij keurig om met brandstof. Voor zo’n zestien mille krijg je een leuk sturende auto, die helaas nogal analoog is. Bovendien is de ruimte achterin beperkt.
Type auto en prijs
De oorspronkelijke Fiat Panda zag in 1980 het levenslicht en werd in Nederland wereldberoemd door een aanstekelijke televisiecommercial. Daarin was te zien hoe een Panda-rijder met een hinderlijk lachje alle pluspunten van de stadsauto etaleerde, tot hij zich letterlijk vergallopeerde. Nog altijd probeert Fiat met kleine buitenmaten zoveel mogelijk binnenruimte te creëren. De nieuwste uitvoering doet ditin combinatie met een zuinige en schone motor. De startmotor is voortaan groter dan normaal, zodat hij als elektrische hulpmotor kan fungeren tijdens het optrekken en accelereren. De vanafprijs bedraagt € 14.590, waarmee de Panda een fractie voordeliger is dan de Kia Picanto (minimaal € 14.695). Er bestaan echter voordeliger alternatieven, zoals de Renault Twingo (vanaf € 13.490) of Mitsubishi Space Star (minstens € 12.490). Dat zijn echter geen (milde) hybrides. Bovendien biedt Fiat de Panda ook aan als stoere semi-terreinwagen. Die uitvoering heet de Cross en is daadwerkelijk leverbaar met vierwielaandrijving (hoewel je in dat geval niet meer op een elektrische hulpmotor kunt terugvallen). Prijzen beginnen bij € 15.790 voor de City Cross. De Launch Edition – tevens onze testauto – komt op € 16.790 en de 4x4 kost € 23.490. Private lease tarieven beginnen bij € 272.
Hoe rijdt de Panda Cross
De Panda Cross Launch Edition isvoorzien van een mild hybride aandrijflijn, bestaande uit een nieuwe driecilinder motor die wordt ondersteund door een 12 Volt elektrisch systeem. Dat omvat een elektromotor die met een riem aan de verbrandingsmotor is verbonden. Zoiets heet dan een Belt Starter Generator (of BSG) en is een soort startmotor-twee-punt-nul. De elektromotor start namelijk de driecilinder, maar wint ook energie terug bij het remmen. Tijdens accelereren geeft het elektrische systeem die extra kracht weer terug, wat je voelt als een duwtje in je rug. Bij afremmen wordt remenergie omgezet in stroom. Daarmee wordt de lithium-ion accu opgeladen, die schuilgaat onder de bijrijdersstoel. De accu hoeft dus niet door middel van een stekker opgeladen te worden. Rol je uit - bijvoorbeeld bij het naderen van een verkeerslicht – dan schakelt de krachtbron zichzelf onder de 30 km/h uit om brandstof te besparen. Het elektrische systeem voorziet de stroomverbruikers dan van energie. De 70 pk en 90 Nm sterke aandrijflijn doet zijn werk prima, al moet je de benzinemotor wel op toeren houden. Onder de drieduizend toeren is er maar weinig trekkracht voorhanden. Dat doet je dan weer vrezen voor het brandstofverbruik, maar die vrees is ongegrond (bij het testonderdeel 'De Panda Cross en het milieu' lees je daar meer over). De handgeschakelde zesbak voelt prettig aan. Hetzelfde geldt voor besturing en remmen. De Lauch Edition is uitgerust met een speciale City Stand. Als je die inschakelt, wordt de besturing extra licht, wat handig kan zijn in stadsverkeer. Het aanwezige bandenrumoer geldt als minpunt. Dat is op een langere snelwegrit best vermoeiend. Bovendien missen we een aanvullende veiligheidsuitrusting. Op de Panda is alleen een noodstopsysteem bij stadssnelheden verkrijgbaar en zelfs dát moet van de optielijst komen!
De Panda Cross van binnen
Van binnen is de Fiat Panda een feestje van leuke vormen en kleuren, passend bij deze hippe auto. In het interieur vind je overal afgeronde hoeken terug. Fiat noemt ze heel gevatsquarecles. Het maakt de aanblik speels en overzichtelijk. Dat we hier met een basic auto te maken hebben, blijkt uit het feit dat de meters louter analoog zijnen dat er tussen die meters slechts één klein menuutje is te vinden. Wel fijn is het zogeheten Uconnect. Dat bestaat uit een verwijderbare telefoonhouderop het dashboard, DAB radio met Bluetooth, spraakherkenning, USBen 4 speakers. Die functies bedien je op het scherm van het infotainmentsysteem. Op het stuurwiel vind je ook wat druktoetsen. Ook de opbergruimte is voor dit type auto in orde met een groot bergvak, een dashboardkastje en twee bekerhouders. De ruimte op de achterbank is beperkt. Vooral de beenruimte houdt niet over;de hoofdruimte is wat dat betreft rianter. De achterbak heeft een inhoud van 225 liter, wat voor een stadsauto niet veel is. Wil je een in delen neerklapbare achterbank, dan kost je dat € 350 extra.
De Panda Cross en het milieu
Dankzij de mild hybride aandrijflijn is de Fiat Panda Cross een schone en zuinig auto. Wij scoorden een gemiddeld testverbruik van 1 op 20. Dat is nog gunstiger danFiat in de folder belooft (nl. 1 op 17,9)! Zoals we al eerder aangaven, heeft de vierwielaangedreven Panda geen elektrische hulpmotor aan boord. De tweecilinder benzinemotor onder de kap van dat jeepje is wel goed voor extra vermogen en levert 85- in plaats van 70 pk.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
