logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat Panda III (312)

Ongelikte beer

Fiat - Panda Cross TwinAir Turbo 90

De vierwielaangedreven Fiat Panda Cross is een lust voor het oog. Voor een volwaardige terreinauto is hij niet eens zo duur, maar er kleven andere bezwaren aan.

Conclusie

De Fiat Panda Cross is een beer van een auto. Zoals je het dier niet in huis haalt, doe je dat ook met deze kruising tussen een gezins- en een terreinwagen niet: hij is prachtig om te zien, maar in de dagelijkse omgang wordt het gauw oncomfortabel.

Type auto en prijs

In de Alpenlanden zie je ze nog regelmatig rijden; vierwielaangedreven Fiat Panda’s. Al in 1989 kruisten de Italianen hun iconische stadsauto met een terreinwagen, lang voor de huidige crossovergekte losbarstte. De Panda 4x4 Cross is generatie nummer drie van die bijzondere kruisbestuiving. Door de jaren heen gebruikte Fiat de toevoeging ‘Climbing’ voor zijn vierwielaangedreven modellen. De typenaam ‘Cross’ duidt op de aanwezigheid van een hulpsysteem, waarmee de Fiat zelfstandig steile hellingen kan afdalen. Inmiddels heeft de ruige beer concurrentie gekregen van modellen als de Opel Adam Rocks en de Volkswagen CrossUp. Concurrenten die er weliswaar uitzien alsof ze ook buiten de gebaande paden hun mannetje staan, maar waarvan in werkelijkheid alleen de voorwielen worden aangedreven. Die schone schijn levert wel prijsvoordeel op: een Panda 4x4 kost je minimaal € 17.995, de Cross-versie nog eens twee mille extra. Bij Opel en Volkswagen ben je goedkoper uit, al beschikken die modellen dus niet over vierwielaandrijving.

Hoe rijdt de Fiat Panda Cross TwinAir Turbo 90

De door ons gereden Cross-uitvoering speelt geen toneel, maar al snel zou je willen dat de auto dat wel deed. De Panda 4x4 is op de openbare weg onaangenaam hard gedempt; elke oneffenheid dringt in de cabine door. Verkeersdrempels zijn een kwelling, temeer daar de stoelen net zo hard zijn als het onderstel. De zittingen zijn kort en zijdelingse steun is ver te zoeken. En dan zijn de hoofdsteunen ook nog eens gemaakt van plastic, zodat de bijrijder een tukje doen wel kan vergeten. De 90 pk sterke tweecilinder benzinemotor verstoort toch al de rust aan boord; de krachtbron zet een behoorlijke keel op. Zolang je onder de 3.000 toeren blijft, kun je elkaar nog verstaan aan boord. Dat is overigens geen aanbeveling om Het Nieuwe Rijden toe te passen; de Panda Cross is al geen racemonster, maar wanneer je ook nog eens luistert naar de aanwezige schakelindicator, komen de vrachtwagens je zeker voorbij. Bovendien rilt het motortje bij lage toerentallen als een kind dat net uit het zwembad komt. Ons lijstje ongemakken gaat helaas nog even door, want door de beperkte verstelbaarheid van het stuur is het voor lange mensen niet eenvoudig om een fijne zit achter het stuur te vinden. Verder is het opmerkelijk dat het instructieboekje waarschuwt voor de schade die kan ontstaan wanneer je de vierwielaandrijving van de Panda continu ingeschakeld laat, maar de auto zelf niet. Standaard drijft het terreinwagentje de voorwielen aan; de vierwielaandrijving activeer je met behulp van een draaiknop. Vergeet je die schakelaar weer om te zetten, dan hoor je de kleine Fiat echter niet, met alle mogelijke gevolgen van dien. De veiligheidsuitrusting heeft weinig om het lijf, zoals dat bij de meeste stadsauto’s het geval is; buiten ABS en ESP beschikt de Panda 4x4 niet over extra hulpsystemen.

De Fiat Panda Cross TwinAir Turbo 90 van binnen

Laat de aankleding van een auto maar aan de Italianen over; de Panda Cross ziet er zowel van buiten als van binnen kek uit. Zeker in het kanariegeel van onze testuitvoering is het een rijdende zonnestraal, al worden de omstanders er waarschijnlijk vrolijker van dan de inzittenden. Aan de been- en hoofdruimte op de achterbank zal het niet liggen; vanwege de grotere bodemspeling is de instap sowieso ideaal. De bagageruimte doet niet onder voor die van een normale Panda (dus minimaal 225- en maximaal 870 liter). Ook overgenomen van de standaard stadsauto zijn een extra opbergvak op/in het dashboard plus de locatie van de raambediening: boven de versnellingspook. Dat laatste is even wennen.

De Fiat Panda Cross TwinAir Turbo 90 en het milieu

Voorheen leverde Fiat de Panda 4x4 in ons land ook met een dieselmotor, maar vanwege de hoge uitstoot van de zelfontbrander kun je deze generatie alleen bestellen met een benzinemotor. Die komt niet in aanmerking voor fiscaal voordeel, maar beschikt wel standaard over een start/stop-systeem. De Italianen geven voor de Cross een fabrieksverbruik op van 1 op 20,4. Wij realiseerden in de praktijk 1 op 15,3.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.