logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo XC40 I

Volvo XC40 T4 is een aanrader

De Volvo XC40 is een zeer moderne en premium SUV. De T4 versie is krachtiger en duurder dan het instapmodel. Maar het is ook een aanrader qua motor en uitrusting.

Pluspunten
  • Veiligheid
  • Comfort
  • Standaarduitrusting
  • Gebruiksmogelijkheden
Minpunten
  • hoofdruimte achterin

Type prijs en auto

De XC40 is er vanaf net geen 41 mille. Dan krijg je een driecilinder met 163 pk. En je krijgt standaard altijd een zeer uitgebreide lijst aan veiligheidssystemen met onder meer een noodstopassistent dat voetgangers, fietsers en dieren herkent – maar daarover verderop veel meer. Onze testauto is de krachtige T4 goed voor 190 pk. Die is gekoppeld aan een zeventraps automaat en hij staat hier in het duurste uitrustingsniveau, R-Design. Dan kost de XC40 € 48.895. De testauto heeft bovendien een aantal pakketten en extra’s waardoor de prijs wordt opgestuwd tot een fikse € 65.493. Daarmee heb je een zeer rijk uitgeruste auto. Extra’s bij de Volvo zijn de fraaie 20 inch wielen, een parkeercamera en een heel dikke stereo met DAB-radio.

Hoe rijdt de Volvo XC40

De Volvo is vooral afgestemd op een comfortabele rit. Zelfs met de optionele 20 inch wielen voelt ie nog steeds lekker comfy. Hij heeft lange veerwegenwaardoor hij lekker luxe aanvoelt. Daardoor helt hij in bochten wel iets meer over. De besturing is mooi direct en precies. De motor heeft met 190 pk meer dan genoeg trekkracht. De automaat schakelt schokloos. Maar je moet hem altijd 2 tikjes geven in plaats van één als je ‘m gewoon in Drive wilt zetten. Das even wennen.

De Volvo XC40 van binnen

Trek de portier open van de Volvo XC40 en je ziet een fraai interieur. Het is een rustgevende plek om te zitten. Geen overdaad aan knopjes en toeters en bellen. Qua ergonomie is de XC40 (dus) erg goed. Je bedient alle functies op een groot scherm door één keer te swipen en dan een knop in te drukken. Het instrumentarium is een digitale projectie. Je kunt dus kiezen wat je wilt zien, bijvoorbeeld de navigatie tussen de snelheidsmeter en toerenteller. Voorin is meer dan voldoende ruimte voor zowel de bestuurder als de passagier. Achterin is de beenruimte prima, maar de hoofdruimte is er wat minder riant – mede veroorzaakt door het optionele glazen schuifdak. Door een hoge middentunnel kom je er als middelste inzittende achterin wat bekaaid van af. Je moet bij instappen achterin nadrukkelijk over de wielkast heenstappen.

De Volvo heeft een bagageruimte van 460 liter met de achterbank overeind en 1.366 liter als je die wegklapt. Er ontstaat dan een mooie, vlakke laavloer. De Volvo heeft een dubbele bodem en allerlei slimme haakjes in de achterbak waar je boodschappentassen aan kan hangen. Eén vloerdeel kan rechtop staan zodat er een bak ontstaat voor boodschappentassen. Er is in de voordeuren ruimte genoeg voor een laptop, er is bergruimte onder de linkervoorstoel en in de middenarmsteun zit een apart prullenbakje. De testauto heeft een parkeercamera, wat heel handig is omdat het zicht schuin naar achteren erg beperkt is.

Volvo XC40 en veiligheid

Dit is hét sterke punt van de Volvo. Er zit standaard zeer veel actieve veiligheid op de XC40. Zo heeft hij een noodstopassistent die voetgangers, fietsers en grote dieren herkent en die ook in het donker werkt. Verder heeft ie energie-absorberende voorstoelen om letsel aan de rug te verminderen in geval van een aanrijding. Er is verkeersbordenherkenning en hij heeft een rijstrookassistent. Er is altijd een systeem gemonteerd dat tegemoetkomend verkeer ontwijkt als er een botsing mee dreigt en je terugstuurt de weg op als je van de weg raakt.

Standaard is verder een systeem dat Connected Safety heet. Volvo’s kunnen elkaar nu onderling waarschuwen via info die wordt gedeeld in de cloud. Als het bijvoorbeeld ergens glad is (wat de auto merkt via de tractieregeling) zet hij die info, plus de bijbehorende coördinaten in de cloud. Hij doet hetzelfde als een Volvo een ongeluk heeft gehad of met zijn alarmlichten ergens staat. Zo kunnen andere Volvo’s er op anticiperen.

En dan kun je in de optielijst ook nog kiezen voor adaptieve cruise control waarbij de auto min- of meer autonoom op de snelweg kan rijden. Je krijgt dan meteen detectie voor kruisend verkeer achter de auto en dode hoekbewaking. Kost je 1.000 euro extra en is leverbaar vanaf het 2e uitrustingsniveau. De systemen werken mooi subtiel met elkaar samen. Sommige systemen in andere auto’s geven nogal ruw of erg dwingend correcties, maar in deze Volvo is het allemaal mooi subtiel van afstemming.

Conclusie

De Volvo XC40 T4 is een aanrader. Hij heeft een prettige aandrijflijn en een 190 pk sterke motor die is te prefereren boven de instap-krachtbron van 163 pk. De standaarduitrusting is prima en de standaard veiligheidsuitrusting is zelfs excellent. De hoofdruimte achterin is voor mensen die langer dan 1 meter 90 zijn wat beperkt. De bagageruimte is toereikend, maar een Audi Q3 biedt bijvoorbeeld meer bagageruimte.

Concurrenten

Range Rover Evoque

BMW X2

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.