logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Seat Leon IV (KL)

Alleen maar dikke voldoendes

Seat Leon Sportstourer 1.5 e-TSI

Pluspunten
  • Ruimte
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Aandrijflijn
Minpunten
  • Fel licht dode-hoek-bewking
  • Veel menu's infotainmentsysteem
  • Aircobediening

De compleet nieuwe Seat Leon is een stuk groter dan zijn voorganger en zit vol slimme technieken. Dankzij een mild-hybride motor zou hij ook zuinig en schoon moeten zijn. Wij testen de stationwagonversie, door Seat de Sportstourer genoemd.

Conclusie

Wat een fijne auto! De Seat Leon Sportstourer is alles wat je van een middenklasse gezinsauto mag verwachten. De verhouding prijs/uitrustingsniveau is in orde, de mild-hybride 1.5-benzinemotor die wij testten springt zeer netjes met brandstof om, er is meer dan genoeg binnenruimte – zeker in deze stationwagon uitvoering - en hij ziet er nog goed uit ook! Zijn er dan helemaal geen klachten? Jawel, de bediening van het infotainmentsysteem is hier en daar nodeloos ingewikkeld. Sommige dingen laten zich sneller bedienen met de druk op één knop dan scrollen door menuutjes met onduidelijke symbootjes. En de lichtsignalen van de dode-hoek-bewaking zijn veel te fel, dat leidt af en wekt ergernis op.

Type auto en prijs

De Seat Leon Sportstourer is de stationwagonversie van de al jaren populaire Seat Leon hatchback. In zijn oorspronkelijke vorm stamt de Leon uit 2000. Sindsdien zijn er diverse modellen en facelifts geweest. In zijn huidige vorm is de auto een stuk groter dan zijn voorganger(s). En dat merk je vooral op de achterbank en in de kofferruimte.

De Leon Sportstourer is leverbaar met drie benzinemotoren en een diesel. Wat die benzineversies betreft gaat het om een 1.0 (90 pk), 1.5 TSI (130 pk) en 1.5 e-TSI (150 pk) krachtbron. Die laatste is en mild-hybrid en hangt tevens in onze testauto. Mild-hybrid wil zeggen dat er – eenvoudig gezegd - een kleine hulpelektromotor in de aandrijflijn is geïntegreerd die bijdraagt aan een laag brandstofverbruik. Het is dus geen échte hybride met een losse elektromotor.

Wat uitrustingniveau’s betreft is er keuze uit de instapversie Reference (alleen i.c.m. de 1.0-motor), Style en FR. Van die laatste twee versies zijn dan ook nog Launch Editions verkrijgbaar, die bol staan van de extra uitrusting. Onze testauto is FR Launch Edition en die heeft bijvoorbeeld full LED-verlichting, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, dode-hoek-bewaking, sportstoelen, 17-inch wielen en fraaie accenten in het interieur. Voor ruim 35 mille staat er dus een rijk uitgeruste, fraaie auto voor je neus. De testauto heeft daar bovenop ook nog een adaptief onderstel en 18-inch lichtmetalen wielen. De prijzen van de Leon Sportstourer beginnen trouwens bij € 25.695.

Hoe rijdt de Leon Sportstourer?

Goed. Zoals je van een Seat Leon ook mag verwachten. Vanaf 2000 toeren per minuut zit er behoorlijk wat leven in aandrijflijn – eronder is er niet echt iemand thuis. Erboven reageert hij levendig op bewegingen van het gaspedaal en laat zich bijvoorbeeld gemakkelijk versnellen van 80 naar 100 k/h waarbij de zeventraps DSG prachtig snel en schokloos schakelt. De motor kan je in diverse rijstanden zetten. Tussen Sport en Comfort zit niet zoveel verschil. In de stand Eco merk je duidelijk dat de boel wordt afgeknepen voor een zo laag mogelijk verbruik. Mocht je in die stand snel iemand willen inhalen op een tweebaansweg dan kan het helpen om handmatig – met de flippers an het stuurwiel – even een tandje terug te schakelen. Dan schieten de toeren even omhoog en heb je weer trekkracht. Doe je dat niet dan reageert de motor in deze stand wat loom op de beweging van het gaspedaal. Tijdens de test verbruikten we gemiddeld 6,4 liter brandstof per 100 kilometer oftewel 1 op 15,6.

Vering en demping zijn afgestemd op een comfortabel rit maar ook als je wat steviger de hoek om gaat blijkt deze Leon een prettig weggedrag aan de dag te leggen. Hij helt maar weinig over in bochten en wat vooral opvalt: verkeersdrempels en korte richels worden heel netjes verwerkt. De besturing is precies en behoorlijk direct. Alleen had er wat meer ‘gevoel’ in de stuurinrichting gemogen zodat je beter voelt waar de sturende wielen precies overheen rijden.

De diverse rijhulpsystemen werken goed, al is de rijstrook-assistent aan de dwingende kant. Als je ook maar iets naar een lijn van je rijstrook stuurt duwt het systeem je best sterk weer terug. Je kunt ‘m natuurlijk uitzetten – maar zal dat dan wel telkens als je de auto start opnieuw moeten doen. De dode-hoek-bewaking bestaat uit een knipperend lampje in de buitenspiegel plus een knipperende streep licht in de voorportier, net onder het raam. Dat knippert als er een dode auto in je dode hoek zit echter zó fel, dat het gaat irriteren. Het zicht rondom is schuin naar achteren beperkt door de brede raamstijlen. Omdat de achterruit nogal vlak in zijn sponning zit heb je maar een klein glasoppervlakte waardoor het zicht in de binnenspiegel niet veel voorstelt.

De Leon Sportstourer van binnen

Veel van het interieur lijkt in meer of mindere mate op dat van andere VAG-producten zoals de VW Golf. Voordeel: het functioneert allemaal goed en is mooi afgewerkt. Nadeel: het is niet heel erg sexy. Enfin, wat je een gevoel van luxe geeft is de manier waarop het infotainment reageert als je met je vinger naar het aanraakscherm gaat. Nog voordat je het scherm daadwerkelijk aanraakt springt de functie al aan waarnaar je wijst. Door lichaamswarmte herkent het scherm je vinger. Helaas zijn de ingenieurs bij het scherm van de Seat Leon wat te ver doorgeschoten in het onderbrengen van diverse functies in menu’s. Zo is even snel de ramen ontwasemen er niet bij. Je zult door menu’s heen moeten. En dat terwijl een goeie ouwe drukknop toch écht effectiever is. Hetzelfde geldt voor het aanpassen van de temperatuur of het hoger/lager zetten van de blower. Door menuutjes dus nodeloos ingewikkeld. Verder heb je even nodig om te wennen aan enkele bedieningen, die net even anders werken dan je verwacht. Zo bedien je het volume van de radio door met je vinger over een display te schuiven – waarbij een symbool ontbreekt dus in het begin zoek je je een ongeluk. Er zit gelukkig ook een bediening op het stuurwiel. Hetzelfde geldt voor de navigatie. Behalve de normale kaartweergave is er een weergave waarin plaatsen die je eerder hebt bezocht worden aangegeven in cirkels. Mooi, maar nogal nutteloos.

De binnenruimte in de Seat Leon Sportstourer is voor dit type auto lekker groot. Zowel voorin als achterin heb je veel beenruimte en voldoende hoofdruimte. Je merkt dat de Leon is gegroeid. Voor en betere indruk even wat cijfers. De oude Leon was 455 cm lang, deze nieuwe 464 cm. De kofferruimte was bij de oude 507 liter met de achterbank op z’n plek en 1.470 met alles weggeklapt. In de nieuwe zijn die cijfers respectievelijk 620 en 1.600 liter. De kofferruimte heeft vlakke laadvloer maar geen dubbele bodem. De bodem is wel verstelbaar. Verder nam het trekgewicht met 100 kg toe tot 1.100 kilo. En ondanks deze groeispurt bleef het wagengewicht gelijk (1.124 kg).

De Leon Sportstourer en het milieu

Dankzij de mild-hybrid krachtbron springt de Seat Leon netjes om met brandstof. Wij scoorden een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 15,6 maar als je en beetje je best doet moet dat nog wel zuiniger kunnen.

De Leon Sportstourerals trekauto

Ook als caravantrekker profiteert de Leon Sportstourer van het sportieve label dat de stationwagen binnen het Volkswagen-concern opgespeld heeftgekregen. De mild hybrid techniek zet weinig merkbare zoden aan de dijk als het gaat om motorkracht, wel komt de auto/caravan combinatie met name op de helling iets vlotter uit de blokken. De rijmodi 'Sport' en 'Comfort' zijnaan te raden voor het rijden met een caravan, waarbij de Sport-stand bijdraagtaan een wat levendiger motorkarakter. Het optionele FR-pakket, waarbij ondermeer een wat steviger onderstel en nadrukkerlijker geprofileerde voorstoelen horen, is voor caravankampeerders een aanrader om aan te kruisen op het bestelformulier.

Techniek

Wegligging
Wegrijden op helling
Besturing
Bediening remmen
Geluidsniveau bij 90 km/u
Aansluiting 12V/usb/AUX 1/4/optie
Maximale kogeldruk (kg) 75
Caravanmerk/model bij rijimpressie Hobby de Luxe 400 SFE
Beladen massa (kg) 1.350

Welke caravan past het beste achter de Seat Leon ST? Check het in onze rekentool.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.