Auto Review Skoda Enyaq I
Kijk, zo wil je ‘m!
De Enyaq iV van Skoda is een zeer populaire elektrisch aangedreven auto. De wanna have-versie van deze gezinsauto is de Enyaq Coupé. Prachtig maar wel duur.
- Pluspunten
- Ruimte
- Prestaties
- Uitrustiong
- Minpunten
Type auto en prijs
‘Dit is zoals je de Enyaq eigenlijk zou willen’, zegt een woordvoerder van de Nederlandse importeur als ik de auto kom ophalen voor deze test. Knalrood, met zwarte wielen en een sportief ogend interieur. En dan ook nog met de daklijn van een coupé. ‘We hebben ook een oranje staan, ook lekker hoor!’ Mooie verkoopwoorden en ergens moet ik de man wel gelijk geven. Deze dikke coupéversie van de Enyaq ziet er indrukwekkend uit. Helaas is zijn prijs dat ook. Onze testauto is meteen de allerdikste: de vierwielaangedreven RS-versie. Die is er vanaf 66 mille. Er waren tijden dat Skoda’s vooral prijskrakers waren maar die tijd ligt dus ver achter ons.
De Enyaq iV Coupé is er vanaf 52 mille. Deze instapper heeft een elektromotor goed voor 180 pk, een 55 kWh batterij en komt volgens de fabriek 545 km op een lading stroom. Hij mag 1.000 kg aan de trekhaak hebben en kan snelladen met 135 kW. In een half uur is de batterij dan van 20 procent leeg weer voor 80 procent opgeladen. Aan een reguliere laadpaal laadt de auto met 11 kW en duurt het zo´n vijf uur. De coupé doet daar in sommige versies nog een schepje bovenop. De sportief gelijnde Enyaq is er met naar keuze met 2 batterijgroottes (55 kW en 77 kW) en 3 vermogens: 180 pk, 204 pk en 300 pk. Qua uitrusting is er keuze uit vijf versies. Bij de meeste versies is de hippe, met 131 LED’s verlichte grille een extra, maar koop je de RS dan krijg je ‘m standaard.
Op de Enyaq Coupé iV krijg je 2 jaar garantie – wat niet erg lang is in vergelijking tot sommige andere automerken. Op de batterij krijg je 8 jaar of 160.000 km zoals bij veel EV’s. De Enyaq Coupé iV wordt standaard geleverd inclusief tot en met 7 jaar onderhoud. De services die hier onder vallen bestaan uit inspectieservices, het vervangen van het interieurfilter, het verversen van de remvloeistof en het reinigen van de trommelremmen.
Ruimte
Skoda maakt deel uit van het Volkswagen concern en dus staat de Enyaq iV op hetzelfde platform als de Volkswagen ID.4. Eerder kwam Volkswagen op basis van die ID.4 met de ID.5. Inderdaad: een vierdeurs coupé(achtige) auto. Nu volgt Skoda dus met zijn variant op ditzelfde thema, de Enyaq iV Coupé. Maar het woordje ‘Coupé’ slaat eigenlijk alleen de aflopende daklijn. Door die aflopende daklijn zou je kunnen denken dat er minder hoofdruimte achterin is, maar dat is niet het geval. Je zitr er precies hetzelfde als in de normale versie. De achterbak is wel iets kleiner geworden al is dat niet schokkend. Je mist ten opzichte van de gewone SUV 15 liter bagage. Met de achterbank overeind heb je nu een fikse 585 liter tot je beschikking. Klap je de rugleuning van de achterbank weg dan ontstaat er een laadruim van liefst 1.710 liter. De laadvloer is dan niet vlak en je hebt een flinke tildrempel. De bodem is niet verstelbaar maar onder de vloer vind je wel een flinke bak waarin je granny-lader kunt opbergen. Een frunk heeft de Enyaq iV Coupé niet.
Hoe rijdt de Skoda Enyaq iV Coupé
Hoewel de Enyaq iV Coupé een startknop heeft hoef je niet te styarten. Zodra je instapt herkent de auto de sleutels en zet zelf alles aan zodra je je voet op de rempedaal zet. Bij uitstappen voldoet het om je voet op de rem te houden en de handrem in te schakelen. Zodra je vervolgens de deur opendoet gaat de auto uit. Voor het rijgedrag krijgt de Skoda Enyaq iV Coupé een zeer dikke voldoende. Enige opmerking betreft de gevoelloze stuurinrichting. Die is elektrisch bekrachtigd en zoals zo vaak blijft er dan weinig stuurgevoel over. Jammer want de coupé stuurt wel keurig precies. Dankzij het lage zwaartepunt – de batterijen liggen in de bodem van de auto- en het verlaagde onderstel helt de coupé in bochten maar weinig over. Deze RS-versie heeft bovendien heerlijk zittende kuipstoelen die heel veel steun bieden. Op de snelweg valt op hoe gemakkelijk je (te) hard met deze Skoda gaat. Er is altijd direct motorvermogen voorhanden waardoor de auto levendig aanvoelt. Minpuntje: het bandengeruis op snelwegtempo. Met behulp van flippers aan het stuurwiel of de B(rake)-stand van de autom,aat kun je extra remenergie terugwinnen. Die woprdt omgezet in stroom. Dat regenereren is in de hoogste stand zo sterk dat je je rempedaal niet meer hoeft te gebruiken. Gebruik je het rempedaal wel, dan zul je merken dat het eerste deel van de pedaalslag wat ‘sponzig’ aanvoelt. Dat komt omdat je dan niet de mechanische remmen activeert maar het regeneratiesysteem. Pas als je dieper trapt voel je de mechanische remmen erbij komen.
De Skoda Enyaq iV Coupé: gebruiksmogelijkheden
Zoals we van Skoda gewend zijn is ook deze Enyaq iV Coupe voorzien van allerlei slimmigheidjes zoals een paraplu verstopt in de voorportier en een ijskrabber in het benzineklepje. Maar de tijden dat je veel voor weinig kreeg bnij Skoda zijn wel voorbij. Deze RS-versie mag weliswaar best ruim in z’n spullen zitten maar bijvoorbeeld een head up display ontbreekt – iets dat je voor dit geld toch wel standaard aan boord zou willen hebben. Wat ook ontbreekt is een achterruitenwisser. Heel irritant, vooral bij motregen. De auto zichzelf meteen. Of moeten we zeggen: hij zet zichzelf aan. Voet op de rem in de pook in Drive en je kunt meteen vertrekken. Die pook kent overigens geen P-stand. Je zult ‘m altijd op de handrem moeten zetten of in neutraal.
De meeste zaken bedien je vanuit het grote infotainmentscherm. Twee klachten. Klacht één: het duurt het erg lang voordat alles is opgestart. Vooral de navigatie neemt z’n tijd. En klacht nummer twee: er zit wel erg veel onder een menu verstopt. Weliswaar zijn er wat sneltoetsen maar de bediening van de radio en de airco is toch behoorlijk omslachtig. Je hebt je ogen net langer op het scherm gericht dan je zou willen. En à propos schermen: het instrumentenpaneel is erg klein en daardoor niet goed afleesbaar. Juist daarom verwacht je ook een head up display in de Enyaq iV Coupé. Zo´n display projecteert belangrijke gegevens zoals je snelheid en navi-instructies in de voorruit zodat je je ogen op de weg kunt houden.
De stoelen in ‘onze’ testauto zitten fantastisch. Het zijn sportstoelen die veel zijdelingse steun bieden en goed verstelbaar zijn. Het zicht rondom is vooral schuin naar achteren erg matig maar gelukkig is er wel een goede achteruitrijcamera. Maar bij afslaan is er niettemin een fikse dode hoek. Er mag 1200 kilogram aan de trekhaak.
Kijk je naar de concurrentie dan doet deze Enyaq iV het ook als coupé eigenlijk heel goed qua ruimte prestaties en uitrusting. We noemen de BMW i4 eDrive40 (€ 60.629), de Ford Mustang Mach-E AWD 75 kWh (€ 59.865), de Kia EV6 AWD GT-Line 77.4 kWh (€ 59.995) en de Nissan Ariya e-4ORCE Evolve 87 kWh (€ 61.3900). Zo is de BMW i4 is kleiner en kaal van uitrusting. De Kia EV6 en de Nissan zijn niet sportief genoeg.
De Skoda Enyaq iV Coupe en het milieu
De elektrisch aangedreven Enyaq iV Coupé haalt een gemiddeld stroomvebruik van 21 kWh per 100 kilometer. Een normale auto voor dit type auto. De actieradius zou volgens de fabriek een fikse 505 km (!) bedragen. Dat zal dan wel bij warm zomerweer zijn. Wij kwamen tijdens de test tot 380 km terwijl het buiten rond het vriespunt was.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
