Auto Review Skoda Enyaq I
Meer voor minder
Skoda Enyaq iV 60 Sportline
- Pluspunten
- Overvloedige binnenruimte
- Verrassend zuinig
- Gebruiksvriendelijke gezinswagen
- Minpunten
- Karige standaarduitrusting
- Bescheiden garantietermijn
De populaire Skoda Enyaq blijkt met een enkele elektromotor aanmerkelijk zuiniger dan een volgehangen exemplaar. Toch is dat niet automatisch reden om voor het instappertje te kiezen.
Conclusie
De Skoda Enyaq iV voelt als een brandstofauto. Dat bedoelen we als compliment: waar andere elektrische auto’s wat uitleg behoeven, reden we zo met de Skoda weg. Dat de voordeligste versie aangenaam zuinig blijkt is ook een sterk aankoopargument, naast de immense binnenruimte waarover de Enyaq beschikt. De standaarduitrusting is helaas minder overvloedig. Voor € 2.200 extra is dat probleem verholpen: je beschikt dan over het business upgrade pakket ‘Clever’, waarmee alle bezwaren die we in deze rijtest aanhalen, als sneeuw voor de zon verdwijnen. Op de bescheiden garantietermijn na.
Type auto en prijs
Sinds zijn marktintroductie in 2021 is de Skoda Enyaq iV een doorslaand succes. Ook in ons land heeft menig concurrent het nakijken wanneer een leaserijder de mogelijkheid krijgt een nieuwe, volledig elektrische gezinswagen uit te kiezen. Dat geldt even goed voor een zustermodel als de Volkswagen ID.4, waarmee de Skoda onderhuids de nodige onderdelen deelt. Maar de Enyaq is groter en kent een lagere vanafprijs: € 44.990. Da’s nét onder het prijsplafond van 45 mille dat de Nederlandse overheid hanteert om als particuliere koper in aanmerking te komen voor € 2.950 aanschafsubsidie.
Daar staat tegenover, dat de EV een karige standaarduitrusting biedt: voor verwarmde stoelen, rijden met één pedaal, stroompunten voor de achterpassagiers en een achterruitenwisser (!) wordt een meerprijs verlangd. Daarnaast verstrekt Skoda weliswaar acht jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterijen, maar slechts twee (!) jaar op de rest van de Enyaq.
Ook als vierdeurs coupé
Opmerkelijk, daar de garantietermijn bij menig elektrisch alternatief tussen de vier- en tien jaar bedraagt. Er bestaat ook een sportief gelijnde vierdeurs coupé-variant van de Skoda: de Enyaq Coupé iV. Daarvoor betaal je minimaal drieduizend euro extra. Die meerprijs schuilt alleen in het uiterlijk: de specificaties zijn gelijk aan het reguliere model (inclusief de schrieperige uitrusting).
Hoe rijdt de Enyaq iV 60
De eenvoudigste Enyaq iV heeft een 180 pk sterke, enkele elektromotor op de achteras. Het maximale koppel bedraagt 310 Nm en de Skoda mag een aanhanger trekken van 1.000 kilogram. Bepaald niet behelpen dus! Net als zijn onderhuidse tweelingbroer de ID.4 weegt de Enyaq twee ton. Dat heeft effect op het prestatiepotentieel: een inhaalactie is met de crossover zo gepiept, maar verwacht geen zweepslagen bij het verkeerslicht, zoals een Tesla Model 3 die bijvoorbeeld uitdeelt. Misschien is dat ook maar beter. Of je nu een rotonde neemt of afremt voor het verkeerslicht: altijd voel je zijn niet geringe gewicht. Gooien en smijten wordt dan al gauw hangen en wurgen: een relaxte rijstijl past de Skoda beter. De Enyaq is niet alleen comfortabel geveerd, maar ook aangenaam stil van binnen. Bovendien rijd je er zo mee weg: in tegenstelling tot menig concurrent behoeft de elektrische gezinsauto geen tekst en uitleg. Standaard beschikt de semi-terreinwagen over een noodremsysteem met voetgangersherkenning. Voor de overige aanvullende rijhulpsystemen moet worden bijbetaald, van dode hoek bescherming en vermoeidheidsherkenning tot adaptieve cruise control.
De Enyaq iV 60 van binnen
We schreven het al: de ergonomie van de Enyaq iV is dik in orde. In onze testauto oogde het binnenste hooguit wat somber, maar daarvoor biedt Skoda een oplossing middels de optielijst. De fabrikant biedt interieurs aan in verschillende tinten en materialen. De binnenruimte is hoe dan ook gigantisch. Of het nu gaat om de kofferbakinhoud (minimaal 585- en maximaal 1.710 liter) of de been- en hoofdruimte op de achterbank.
Daarmee deelt de Skoda een paar gevoelige dreunen uit aan de concurrentie. Alleen in de door een recente prijsverlaging flink goedkopere Tesla Model Y moet de Enyaq zijn meerdere erkennen. Maar de Tsjechische gezinswagen revancheert zich met een achterbank waar je tenminste fatsoenlijk op kunt plaatsnemen: de zittingen van de Tesla bieden nauwelijks steun aan je benen.
De Enyaq iV 60 en het milieu
Dat de voordeligste Enyaq over een kleine batterij beschikt, brengt onvermoede voordelen met zich mee: de loebas behaalde tijdens onze vaste verbruikstest een verrassend gunstige score. Met het 62 kWh grote batterijpakket schopte de elektrische gezinswagen het tot een praktijkresultaat van 14,5 kWh per 100 kilometer; goed voor een daadwerkelijk rijbereik van een kleine 430 kilometer. Da’s meer dan de fabrikant zelf opgeeft! Skoda levert de Enyaq met verschillende batterijgroottes. De hoeveelheid accucellen kun je aflezen aan de typenaam, want die is daar losjes op gebaseerd. Er bestaat ook nog een versie waarmee je – op papier! - 537 kilometer ver zou moeten komen op één lading stroom.
Om je te helpen het maximale uit de batterij-inhoud te halen, beschikt de Enyaq over een speciale spaarmodus en een ‘Brake’-stand op de keuzehendel van de automaat. Schakel je die in, dan wint de crossover maximaal remenergie terug. Beide functies kennen we al van elektrische Volkswagen-modellen, maar de Enyaq voegt hier nog een functionaliteit aan toe. Optioneel kun je de semi-terreinwagen namelijk uitrusten met flippers aan het stuur, waarmee je zélf kunt bepalen hoeveel energie er terugvloeit naar het batterijpakket zodra jij het stroompedaal loslaat.
Verhoogde laadsnelheid
Bij zijn marktintroductie (snel)laadde de Skoda standaard met een snelheid van 50 kW. Dat is wat karig voor zo’n grote EV; inmiddels heeft het merk daar 120 kiloWatt van gemaakt. De duurdere Enyaq iV 80 kan met 135 kW snelladen. Laad je liever thuis, dan is het fijn om te weten dat een 3 fasen laadmogelijkheid wél bij de vanafprijs inbegrepen zit. Een nachtje slapen is dus voldoende om met een volle batterij aan een nieuwe dag te beginnen. De Enyaq met het grote batterijpakket is ook verkrijgbaar met twee elektromotoren: vandaar dat je onder de traditionele motorkap geen spullen opbergen kunt.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
