Auto Review Skoda Enyaq I
Atypische Skoda
Skoda Enyaq iV 80
- Pluspunten
- Binnenruimte
- Praktische gebruiksmogelijkheden
- Hoogwaardige afwerking
- Zeer veilig
- Minpunten
- Beperkte fabrieksgarantie
- Voor bijna alles is een meerprijs verschuldigd
De Enyaq is een echte Skoda, maar toch ook weer niet. De riante elektrische gezinswagen wijkt op een belangrijk punt af van de merkwaarden waarmee de fabrikant groot is geworden.
Conclusie
De Enyaq is een atypische Skoda. Er steekt weliswaar een paraplu in de deur en je kunt voor dit geld geen ruimere elektrische gezinswagen kopen, maar het credo ‘Veel voor weinig’ lijkt op deze EV niet van toepassing. Voor noodzakelijke extra’s verlangt de importeur een meerprijs: of het nu gaat om een snellere laadmogelijkheid of een in hoogte verstelbare laadvloer. Dat zijn we van Skoda niet gewend en ook de beperkte fabrieksgarantie valt tegen. Dat laat onverlet dat je met de Enyaq een veilige en comfortabele elektrische auto koopt, waarvan de gebruiksmogelijkheden net zo onbeperkt zijn als de kofferbakinhoud. Het is alleen even wennen dat je daar tegenwoordig even veel voor moet betalen als bij de concurrentie.
Type auto en prijs
Hoewel de Skoda Enyaq pas in het voorjaar van 2021 in de showroom verscheen, waren de eerste reclamespotjes al rond de Kerst van 2020 op televisie. Geen wonder, want de volledig elektrische gezinsauto heeft een hoop te bieden. Alleen niet aan particuliere kopers: daarvoor is de aanschafprijs met minimaal € 40.780 aan de stevige kant. Zakelijke rijders hoeven slechts een deel van de waarde van de EV bij hun inkomen op te tellen, waardoor zij voor een aanmerkelijk lager bedrag achter het stuur kunnen plaatsnemen. Voor Skoda was het daarom van belang dat juist dié doelgroep op de hoogte was van de komst van hun nieuweling: een leaseauto kies je immers voor 5 jaar en voor je het weet staat er een handtekening onder het contract van een van de vele alternatieven in dit deel van de markt. Auto’s als de Kia e-Niro en Volkswagen ID.4 hebben weliswaar een lagere vanafprijs, maar ook een kleinere batterij: die van de Enyaq heeft een inhoud van minstens 62 kWh. Naar alle waarschijnlijkheid komen de Tsjechen nog met een bescheidener versie, waardoor de prijs onder de 40 mille zakt. Dat doet echter geen afbreuk aan de wagenlengte van 4.65 meter, waarmee Skoda een lange neus maakt naar de concurrentie. Ongeacht het gekozen batterijpakket! Twee zaken vallen op. Om te beginnen de voor een elektrische auto karige standaarduitrusting, waarbij een meerprijs verlangd wordt voor verwarmde stoelen, rijden met één pedaal en een hogere laadsnelheid. Daarnaast verstrekt Skoda weliswaar 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterijen, maar slechts 2 (!) jaar op de rest van de Enyaq. Koop je een Scala, Octavia of Kodiaq met een brandstofmotor, dan mag je 4 jaar lang op coulance rekenen. Een opmerkelijk verschil, temeer daar de garantietermijn bij menig elektrisch alternatief de 4 jaar ruimschoots overschrijdt.
Hoe rijdt de Enyaq
Eerder noemden we de Volkswagen ID.4 als een van de alternatieven voor de Enyaq. In werkelijkheid is dat natuurlijk niet zomaar een concurrent: Skoda en Volkswagen maken deel uit van hetzelfde concern en beide EV’s delen dan ook de bodemgroep. Wij reden met het voorlopige topmodel, voorzien van een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor. Die heeft een plekje gekregen op de achteras, waarmee de Enyaq de eerste moderne Skoda is met de motor achterin. Toen de fabrikant nog geen deel uitmaakte van de Volkswagen Group, bracht het geregeld modellen op de markt met een dergelijke configuratie. Denk bijvoorbeeld aan de 1000 MB. Nu bedraagt het trekgewicht 1.000 kilogram; nog altijd een zeldzaamheid voor een elektrische auto. Net als zijn onderhuidse tweelingbroer de ID.4 weegt de Enyaq twee ton. Dat heeft effect op het prestatiepotentieel: een inhaalactie is met de crossover zo gepiept, maar verwacht geen zweepslagen bij het verkeerslicht, zoals een Tesla Model 3 die bijvoorbeeld uitdeelt. Misschien is dat ook maar beter. Of je nu een rotonde neemt of afremt voor het verkeerslicht: altijd voel je zijn niet geringe gewicht. Gooien en smijten wordt dan al gauw hangen en wurgen: een relaxte rijstijl past de Skoda beter. De Enyaq is niet alleen comfortabel geveerd, maar ook aangenaam stil van binnen. Standaard beschikt de semi-terreinwagen over een noodremsysteem met voetgangersherkenning. Voor de overige aanvullende rijhulpsystemen moet worden bijbetaald, van dode hoek bescherming en vermoeidheidsherkenning tot adaptieve cruise control. Voor botsproefinstantie Euro NCAP doet zo’n meerprijs niet ter zaken: daar beloonden ze de Skoda onlangs met de maximale veiligheidsscore en bestempelden de EV als ‘een van de veiligste auto’s in zijn soort’.
De Enyaq van binnen
Deze Skoda is anders dan de overige modellen van de fabrikant, behalve wat het de traditionele merkwaarden aangaat. Want ook de Enyaq beschikt over typische handigheidjes als een ruitenkrabber in de achterklep en paraplu’s in de deuren. Tegen meerprijs is een speciale schoonmaakset voor je laadkabel leverbaar, zodat je die droog achterin kunt leggen na een nacht buiten in de regen. Je kunt de kabel in een unieke tas óf een vak onder de bagagebodem kwijt: voor beide opbergmogelijkheden dien je overigens bij te betalen. Dat brengt ons bij de tweede vaste waarde van de fabrikant: de binnenruimte is gigantisch. Of het nu gaat om de kofferbakinhoud (minimaal 585- en maximaal 1.710 liter) of de been- en hoofdruimte op de achterbank. Optioneel kun je nog kiezen voor een zogenaamd ‘Slaap-pakket’: daarbij zijn de hoofdsteunen achterin voorzien van nekkussens, om te voorkomen dat je een spontaan dutje met een zeer lijf moet bekopen. De Enyaq deelt op dit testonderdeel een paar gevoelige dreunen uit aan de Volkswagen ID.4. Niet alleen doet de binnenbekleding een stuk hoogwaardiger aan dan bij zijn onderhuidse tweelingbroer (op het voor de bovenzijde van het dashboard gebruikte bouwmateriaal na, dat hinderlijk weerspiegelt in de voorruit), maar in de Skoda heb je voor de belangrijkste functies tenminste nog traditionele bedieningsknoppen tot je beschikking! Daardoor is het uit schermen opgetrokken, futuristische instrumentarium nét wat vriendelijker in gebruik. De goede verstaander ziet inmiddels een patroon, maar ook voor twee stroompunten voor de achterpassagiers is een meerprijs verschuldigd.
De Enyaq en het milieu
Skoda levert de Enyaq met verschillende batterijgroottes. De hoeveelheid accucellen kun je aflezen aan de typenaam, want die is daar losjes op gebaseerd. Wij reden een Enyaq iV 80, met een batterijpakket van 82 kWh. Op papier zou je daarmee tot wel 537 kilometer ver moeten kunnen komen op één lading stroom. Na een nacht laden startten we de Skoda met een optimistische score van 433 kilometer. Volgens de boordcomputer waren er daarvan nog 186 over, nadat we 240 kilometer gereden hadden tijdens onze vaste verbruiksronde. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg over die afstand 18 kWh per 100 kilometer. Om je te helpen het maximale uit de batterij-inhoud te halen, beschikt de Enyaq over een speciale spaarmodus en een ‘Brake’-stand op de keuzehendel van de automaat. Schakel je die in, dan wint de crossover maximaal remenergie terug. Beide functies kennen we al van elektrische Volkswagen-modellen, maar de Enyaq voegt hier nog een functionaliteit aan toe. Optioneel kun je de semi-terreinwagen namelijk uitrusten met flippers aan het stuur, waarmee je zélf kunt bepalen hoeveel energie er terugvloeit naar het batterijpakket zodra jij het stroompedaal loslaat. Standaard laadt de Skoda met een snelheid van 50 kW. Dat is wat karig voor zo’n grote EV. Adverteren doen de Tsjechen dan ook met een tegen meerprijs verkrijgbare, hogere laadsnelheid van maximaal 125 kW. Daarmee zijn de accu’s van de Enyaq binnen een half uurtje weer voor 80 procent gevuld. Laad je liever thuis, dan is het fijn om te weten dat een 3 fasen laadmogelijkheid wél bij de vanafprijs inbegrepen zit. Een nachtje slapen is dus voldoende om met een volle batterij aan een nieuwe dag te beginnen. Binnen afzienbare tijd presenteert Skoda niet alleen een Enyaq met een kleiner accupakket, maar voegt ook een vierwielaangedreven variant aan diens leveringsprogramma toe. Die auto heeft behalve een elektromotor op de achteras ook een exemplaar aan de voorzijde; vandaar dat je onder de traditionele motorkap geen spullen opbergen kunt.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
