logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Passat VIII (B8)

Jan Modaal-af

Volkswagen - Passat

De Volkswagen Passat heeft meer in zijn mars dan ooit tevoren. De nieuwste generatie kan je caravan helpen manoeuvreren of zelfs je leven redden.

Conclusie

De nieuwe Volkswagen Passat is vernieuwender dan zijn nog altijd wat gematigde uiterlijk doet vermoeden. Door reeds bestaande hulpsystemen aan elkaar te koppelen, hebben de Duitsers een technologiedrager van de middenklasser gemaakt zoals de (veel duurdere) Mercedes S-Klasse dat ook is. Waar bij die Mercedes de nadruk ligt op veiligheid, heeft Volkswagen met diens Trailer Assist-functie ook een heel praktisch hulpsysteem gecreëerd. De Passat is daarmee een indrukwekkende auto geworden, die zowel zijn huidige- als de door Volkswagen beoogde berijder zal kunnen bekoren.

Type auto en prijs

De Volkswagen Passat is al sinds jaar en dag een bestseller, maar er hangt ook een bepaalde spruitjesgeur om de middenklasser heen. De achtste generatie is lager en breder dan zijn voorgangers, maar dat is niet waardoor er op verjaardagen over gesproken zal gaan worden. Het zijn de revolutionaire nieuwe hulpsystemen die van de auto een bijzonderheid maken. Zoals een functie die je assisteert bij het manoeuvreren met een aanhanger. En een systeem dat de auto veilig aan de kant zet wanneer de bestuurder onwel wordt. Zulke noviteiten kosten geld; de Volkswagen heeft een voor dit segment stevige vanafprijs van € 30.190. Wil je profiteren van alle technologische hoogstandjes, dan zul je nog meer moeten betalen. Voortaan beschouwen de Duitsers niet de Ford Mondeo en de Peugeot 508 als hun concurrenten, maar de Mercedes C-Klasse en Mazda6.

Hoe rijdt de Volkswagen Passat

Het is geen geringe opgave om Emergency Assist in de praktijk uit te proberen. Volkswagen introduceert de nieuwe Passat op Sardinië en het wegdek is er op dat zonnige Italiaanse eiland slecht aan toe. Om de auto veilig tot stilstand te brengen wanneer de bestuurder daar niet langer toe in staat is, vertrouwt het hulpsysteem op zowel de adaptieve cruise-control als de rijstrookassistent. We moesten onze demonstratie tussentijds herhaaldelijk staken, omdat de Passat door vuil op de weg of verweerde markeringen geen rijstrook kon ontwaren. Zodra de middenklasser registreert dat de pedalen niet worden bediend en stuurcorrecties uitblijven, geeft hij tweemaal een geluidssignaal. De eerste is nog zacht, de tweede niet te missen. Is de bestuurder toch niet bij de les, dan volgen er volgens hetzelfde principe twee remingrepen: eerst mild, dan stevig. Blijft een reactie nog altijd uit, dan schakelt de Passat zijn alarmlichten in en komt door pompend te remmen tot stilstand, zodat achteropkomend verkeer er op geattendeerd wordt dat er iets niet in de haak is. Een indrukwekkende belevenis, die we op camera hebben weten vast te leggen. Maar de Passat is niet achterlijk; toen we het hulpsysteem direct daarna nog eens probeerden te activeren, gaf de auto niet thuis. Een mens wordt doorgaans niet twee keer achter elkaar onwel. Emergency Assist is voorbehouden aan uitvoeringen met een automatische transmissie. Bovendien moet je in de folder zowel adaptieve cruise-control als de rijstrookassistent hebben aangevinkt. Dergelijke systemen zitten niet op het instapmodel: op Sardinië stond daarom de dikste Passat voor ons klaar. De 240 pk sterke 2.0-liter TDI is een fonkelnieuwe dieselmotor met twéé turbo's en een speciaal vliegwiel om al dat vermogen zijdezacht op de weg te brengen. Achter het stuur van zo'n uitvoering kun je niet anders dan beamen dat de Duitsers er in zijn geslaagd de Passat hoger in de markt te positioneren. Wanneer de Nederlandse importeur over een handgeschakelde, reguliere dieseluitvoering beschikt, gaan we daar zeker ook mee rijden; kijken of zo'n versie ons net zo'n comfortabel gevoel geeft als deze BiTurbo.

De Volkswagen Passat van binnen

Omdat de auto waar wij mee konden rijden volgehangen was met alle mogelijke luxe, beperken wij ons op deze plek even tot de beschikbare binnenruimte. Die is immens: hoewel de Passat van buiten niet is gegroeid, is de wielbasis wel toegenomen. Die 8 centimeter dragen op meerdere manieren bij aan het rijcomfort: de auto ligt er niet alleen beter door op de weg, hij biedt de achterpassagiers bovendien een indrukwekkende beenruimte. De koffers liggen er ook al zo riant bij: de Variant biedt 650- tot 1.780 liter bagageruimte.

De Volkswagen Passat en het milieu

Van de 8 motoren waarmee je de Passat in ons land kunt bestellen, komen er 5 in aanmerking voor een gunstige bijtelling. In al die gevallen is dat 20 procent: de grootste fiscale klapper - de Passat met een plug-in hybride aandrijflijn - volgt pas in de zomer van 2015. Over die auto hoeft slechts 7 procent bijtelling te worden betaald. Tot die tijd kun je bij de Volkswagen-dealer terecht voor krachtbronnen waarvan het vermogen uiteenloopt van 120- tot 280 pk. Een start/stop-systeem is standaard. Bovendien kun je met elke Passat regeneratief remmen; de dynamo wordt dan minder zwaar belast.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.