logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Passat VIII (B8)

Riant voordeel

Volkswagen - Passat 1.4 TSI Plug-in Hybrid GTE

Met de Passat GTE gaat Volkswagen volop de strijd aan met de vooral bij leaserijders gewilde plug-in hybrides. In 2016 is de bijtelling nog 15 procent, maar daarna is het afgelopen met het fiscale voordeel. Snel doen dus, of niet meer doen.

Conclusie

De nieuwe Passat GTE biedt alle sterke eigenschappen van de ‘gewone’ Passat, maar zijn grootste pluspunt is natuurlijk de gunstige bijtelling. Daarom zal hij vooral de interesse wekken van de zakelijke rijder, want voor de privérijder vormt de forse meerprijs van de GTE een struikelblok.

Type auto en prijs

Na de introductie van de nieuwe Passat – de middenklasser werd in 2014 meteen ook Auto van het Jaar - biedt Volkswagen hem als plug-in hybride aan. Het is de tweede GTE naast de al eerder verschenen semi-elektrische Golf. Voor de aandrijving zorgen een benzine- en een elektromotor. Die brandstofmotor is de bekende 1.4 TSI. Samen met de elektromotor levert die een indrukwekkende 218 pk. De kracht wordt op de aangedreven wielen overgebracht middels een speciaal voor hybridegebruik ontwikkelde DSG-versnellingsbak. Die heeft van huis uit al twee koppelingen, maar nu ook een derde, die de motor – wanneer mogelijk – loskoppelt van de aangedreven voorwielen. Dan benut de auto de kinetische energie en rolt zonder aandrijving. De GTE is er als sedan en als stationwagon. De vanafprijs van de sedan bedraagt € 44.590, voor een Variant betaal je € 1.500 meer. Voor dat geld zit de auto wel volgestopt met een bulk aan uitrusting, zoals fraaie lichtmetalen velgen, LED-verlichting, allerlei veiligheidssystemen, airco en cruise control. Die 45 mille is een stevig bedrag. Voor een Toyota Prius plug-in betaal je een stuk minder, maar een Mercedes Benz C-Klasse of Volvo V60 Plug-in Hybrid kosten aanzienlijk meer.

Hoe rijdt de Volkswagen Passat 1.4 TSI Plug-in Hybrid GTE

Qua rijeigenschappen verschilt de Passat GTE nauwelijks van zijn eerder geïntroduceerde diesel- en benzinebroers. Dat betekent dat hij zich gemakkelijk laat bedienen, goed stuurt en voldoende veercomfort biedt. Vanwege het accupakket brengt de GTE wel 300 kilogram meer gewicht in de schaal; dat betekent dat de semi-elektrische Passat zich iets minder lichtvoetig door bochten laat sturen. Last heb je daar echter niet van. Bij het rijden heb je keus tussen de standen volledig elektrisch (mits er genoeg stroom voorhanden is), hybride (dan kiest de motor zelf de gunstigste combinatie), batterij laden en GTE. Bij een volle batterij kun je maximaal 50 kilometer volledig elektrisch rijden; de topsnelheid is dan begrensd op 130 km/h. Druk je de knop GTE in, dan toont de Passat zich van zijn meest sportieve kant. Benzine- en elektromotor zorgen samen voor maximale prestaties; bovendien worden afstemming van gaspedaal, besturing en versnellingsbak aangescherpt.

De Volkswagen Passat 1.4 TSI Plug-in Hybrid GTE van binnen

De Passat biedt een riante binnenruimte. De bestuurder kan zijn stoel in alle richtingen verstellen en daarmee een ideale zitpositie creëren. Hij heeft prima zicht op het instrumentenpaneel. Optioneel kies je voor een multimediasysteem inclusief groot kleurenscherm met aanraakscherm in de middenconsole. Ook achterin zit je voortreffelijk. Vooral de beenruimte is er imposant. De bagageruimte heeft door het accupakket wel wat aan volume ingeboet: het scheelt zo’n 170 tot 180 liter met de niet-hybride versies. Maar dan nog heb je 402- (sedan) of 483 (Variant) liter tot je beschikking. Met omgeklapte achterbank neemt de bergruimte nog verder toe tot 968- respectievelijk 1.613 liter.

De Volkswagen Passat 1.4 TSI Plug-in Hybrid GTE en het milieu

Theoretisch moet je met de Passat GTE een brandstofverbruik kunnen realiseren van 1 op 62,5! In de praktijk haal je dat natuurlijk nooit, maar zuinig is hij zeker. Vanwege zijn – ook al weer theoretische – uitstoot van 37 gram CO2 per kilometer valt hij tot het einde van 2016 in een gunstig bijtellingstarief en dat maakt de grote gezinsauto erg aantrekkelijk voor zakelijke rijders.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.