Auto Review Volkswagen Passat VIII (B8)
Standaard sterk
Volkswagen - Passat 1.6 TDI
Conclusie
Door reeds bestaande hulpsystemen aan elkaar te koppelen, hebben de Duitsers een ware technologiedrager van de Volkswagen Passat gemaakt. Ook zonder die snufjes weet de middenklasser te overtuigen, maar het liefste zou je de auto er toch mee uitrusten. Alleen moet je dan wel erg diep in de buidel tasten.Type auto en prijs
De Volkswagen Passat is al sinds jaar en dag een bestseller, maar er hangt ook een bepaalde spruitjesgeur om de middenklasser heen. De achtste generatie is lager en breder dan zijn voorgangers, maar dat is niet waardoor er op verjaardagen over gesproken zal gaan worden. Het zijn de revolutionaire nieuwe hulpsystemen die van de auto een bijzonderheid maken. Zoals een functie die je assisteert bij het manoeuvreren met een aanhanger. En een systeem dat de auto veilig aan de kant zet wanneer de bestuurder onwel wordt. Zulke noviteiten kosten geld; de Volkswagen heeft een voor dit segment stevige vanafprijs van € 30.590. Wil je profiteren van alle technologische hoogstandjes, dan zul je nog meer moeten betalen. Voortaan beschouwen de Duitsers niet de Ford Mondeo en de Peugeot 508 als hun concurrenten, maar de Mercedes C-Klasse en Mazda6. Sinds maart 2015 heeft de nieuwe Passat er een aankoopargument bij: de middenklasser is uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Wij reden ditmaal met de eenvoudigste diesel, die voor € 34.790 mee naar huis mag. De stationuitvoering heeft een meerprijs van € 1.500.Hoe rijdt de Volkswagen Passat 1.6 TDI
Toen we eind 2014 de eerste kilometers met de nieuwe Passat konden maken, was dat in het absolute topmodel: een 240 pk sterke diesel met niet een, maar twéé turbo’s. We kondigden toen al aan dat we ook een standaard uitvoering van de middenklasser bij de importeur op zouden halen. En gewoner dan de door ons gereden 1.6-liter diesel wordt het niet. Goed voor 120 pk is die krachtbron een echte goedzak. Qua vermogen komt hij niets tekort, maar je moet de auto wel aansporen. Blijf je laag in de toeren, dan begeeft de zelfontbrander zich wat sullig door het verkeer. Je hoeft niet eens heel zuinig met de instapdiesel te rijden om een keurig verbruik te realiseren. Met normaal doorrijden scoorden wij eenvoudig 1 op 18. Ook al is dit dan de instapdiesel, het kwaliteitsgevoel overheerst. De Passat stuurt en schakelt als een luxewagen. Wat dat betreft is het jammer dat de dieselmotor zich zo nadrukkelijk laat horen. Pas op de snelweg houdt hij op met nagelen. Hoewel de achtste generatie van de Passat niet is gegroeid ten opzichte van zijn voorgangers, voelt hij wel groter aan. Gelukkig is de auto redelijk te overzien. Voor wie wil, staat er een fraaie achteruitrijcamera op de optielijst. De Volkswagen is standaard uitgerust met LED-achterlichten en een systeem dat voorkomt dat de auto doorschiet wanneer je in een kop/staart-botsing belandt. Wil je een uitgebreidere veiligheidsuitrusting, dan zal je de portemonnee moeten trekken. Vanaf het Comfortline-uitrustingsniveau beschik je over parkeersensoren en een automatisch remsysteem bij stadssnelheden. De duurste uitvoering, de Highline, is ook uitgerust met adaptieve cruise-control. De huzarenstukjes van de Passat, een systeem dat de middenklasser zelfstandig tot stoppen kan brengen wanneer de bestuurder onwel wordt en de fameuze aanhangerassistent, staan dan nog altijd in de accessoirefolder.De Volkswagen Passat 1.6 TDI van binnen
Volkswagen stond lange tijd te boek als krenterig. De standaarduitrusting van de Passat is echter keurig, met onder meer een radio, cruise-control en airconditioning. Dat mag dan ook wel, want ten opzichte van auto’s als de Ford Mondeo en Peugeot 508 kent de Volkswagen een stevige vanafprijs. Voor dat geld haal je dan wel de ruimste wagen uit het D-segment in huis. Op de achterbank hebben volwassenen overvloedig veel been- en hoofdruimte. De kofferbak van de door ons gereden Variant tart zelfs het verbeeldingsvermogen met minimaal 650- en maximaal 1.780 liter inhoud. Je kunt letterlijk hónderden liters meer bagage kwijt dan in de concurrerende modellen.De Volkswagen Passat 1.6 TDI en het milieu
Van de 8 motoren waarmee je de Passat in ons land kunt bestellen, komen er 5 in aanmerking voor een gunstige bijtelling. In al die gevallen is dat 20 procent: de grootste fiscale klapper - de Passat met een plug-in hybride aandrijflijn - volgt pas in de zomer van 2015. Over die auto hoeft slechts 7 procent bijtelling te worden betaald. Tot die tijd kun je bij de Volkswagen-dealer terecht voor krachtbronnen waarvan het vermogen uiteenloopt van 120- tot 280 pk. Een start/stop-systeem is standaard. Bovendien kun je met elke Passat regeneratief remmen; de dynamo wordt dan minder zwaar belast.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
