Auto Review Seat Mii I
Klein beginnen
Seat Mii electric Plus
- Pluspunten
- Stil
- Snel
- Ruim (voor een stadsauto)
- Bereikbaar (mits je kiest voor private lease)
- Minpunten
- Spartaans interieur
- Hoge aanschafprijs
Al jaren gaat het over de doorbraak van de elektrische auto. Daarvoor kijken we automatisch naar de nieuwste modellen, maar bij Seat is het juist de vertrouwde Mii-stadsauto die voor een doorbraak kan gaan zorgen.
Conclusie
Auto’s als de Seat Mii electric konden nog wel eens de definitieve doorbraak van de elektrische auto betekenen. De aanschafprijs ligt weliswaar hoog, maar sluit je een private lease abonnement af, dan is de EV niet veel duurder dan een stadsmini met benzinemotor. Voor ongeveer hetzelfde geld rijd je dan in een auto die stiller en sneller is dan de concurrentie. Alleen alternatieven die meer binnenruimte en een rijkere veiligheidsuitrusting bieden, kunnen zo nog een bedreiging vormen voor deze plezierige Seat.
Type auto en prijs
De Seat Mii maakt deel uit van een stadsautodrieling, samen met de Skoda Citigo en de Volkswagen Up!. Met ingang van 2020 zijn de Seat en de Skoda uitsluitend nog verkrijgbaar met een elektromotor. Aan de buitenzijde kun je alleen aan het typeplaatje zien dat je met zo’n elektrische variant te maken hebt: het ontwerp van de Mii is sinds zijn onthulling in 2013 grotendeels ongewijzigd gebleven. Een gedurfde zet van het Volkswagen-concern, aangezien de prijs daardoor zo goed als verdubbelt. Bovendien hebben de Duitsers niet het alleenrecht in dit deel van de markt: Smart verkoopt al een tijdje een volledig elektrische stadsauto (vanaf € 23.995). Binnen afzienbare tijd komt daar concurrentie bij, in de vorm van de Honda e (minimaal € 35.400) en Renault Twingo Z.E. (prijs nog onbekend). De prijslijst van de Mii electric begint bij € 23.400. Bij dat bedrag is 6 jaar gratis onderhoud inbegrepen, al blijkt uit de kleine lettertjes dat de waarde van die beurten overeenkomt met ongeveer 300 euro. Dat is namelijk het bedrag dat in mindering wordt gebracht op de aanschafprijs, wanneer je van het inbegrepen onderhoud afziet. Verwacht dus niet dat je na 10.000 kilometer nieuwe voorbanden van de dealer krijgt! Seat verleent hoe dan ook 8 jaar garantie op het batterijpakket. De kans is echter groot, dat de meeste consumenten hun Mii via een private lease-constructie zullen aanschaffen. Een maandbedrag van minimaal € 269 is voor de meeste huishoudens nog te overzien. Bovendien is de Seat daarmee nauwelijks duurder dan een conventionele stadsauto op benzine. En dat is dan nog zonder de subsidie die op het moment van schrijven in de lucht hangt. Een dergelijke financiële prikkel heeft in het verleden al eerder als breekijzer gewerkt voor een alternatieve aandrijflijn.
Hoe rijdt de Mii electric
De krachtigste Mii met een benzinemotor was goed voor 75 pk en 95 Nm koppel. Deze elektrische versie levert 83 pk en een maximum koppel van 212 Nm. Dat is wel even andere koek! Hoewel de Seat ontegenzeggelijk vlot mag worden genoemd, is hij dankzij het aanwezige batterijpakket wel een paar honderd kilo zwaarder geworden. Kies je tegenstanders bij een stoplichtsprintje zorgvuldig uit, willen we daarmee maar zeggen. Ook wanneer je geen snelheidsduivel bent, valt de Mii met een elektrische aandrijflijn overigens te prefereren boven een exemplaar voorzien van een conventionele verbrandingsmotor. Het is namelijk aangenaam stil aan boord én de Spanjaard beschikt voortaan standaard over een automaat. Op de snelweg hoor je echter wel dat het koetsje behoorlijk wat wind vangt. Bovendien wreekt het extra gewicht zich op korte oneffenheden; de Seat gaat dan een beetje deinen. Voor een auto van dit formaat is de ruimte voorin aangenaam groot. De zittingen van de voorstoelen hadden voor langere inzittenden wat langer gemogen, maar verder zit je prima. Het stuur is niet in diepte verstelbaar, wat maakt dat niet iedereen optimaal zicht heeft op de instrumenten. Het zicht rondom is redelijk, al heeft de Mii schuin naar voren en over je schouder een lelijke dode hoek. De aanvullende veiligheidsuitrusting is beperkt. Toen de kleine Seat zeven jaar geleden debuteerde, was het een van de eerste stadsauto’s met een noodstopsysteem. Dat is anno 2020 echter niet meer op de Mii leverbaar. In plaats daarvan kun je kiezen voor verkeersbordherkenning en actieve rijstrookassistentie.
De Mii electric van binnen
In vergelijking met sommige van zijn concurrenten heeft de Mii een spartaans interieur. Weliswaar kun je de stadsmini uitrusten met zaken als cruise control en stoelverwarming, maar je zoekt aan boord vergeefs naar een infotainmentsysteem. Daarvoor ben je aangewezen op je eigen smartphone, die je in een houder op het dashboard klikt. Ondanks de hogere aanschafprijs toont ook de elektrische uitvoering van de Mii het nodige plaatstaal in het interieur. Verder kunnen de achterramen niet fatsoenlijk open: je kunt ze hooguit op een kiertje zetten. Op de achterbank is de hoofdruimte riant voor een auto van dit formaat. Wie langer is dan gemiddeld, zit wel met de rugleuning van de voorstoel tussen zijn knieën. De achterpassagiers moeten het zonder stroompunt of ventilatievoorziening stellen. Ze zitten bovenop het batterijpakket, zodat de bagageruimte gelijk is gebleven aan een exemplaar met een benzinemotor. Met minimaal 251- en maximaal 953 liter inhoud is de kofferbak van de Seat weliswaar niet de grootste in zijn klasse, maar de stadsauto hoeft zich ook nergens voor te schamen. De Mii electric is voorzien van een in hoogte verstelbare bagagebodem, waarmee je eenvoudig een vlakke laadvloer creëert. Je hoeft de bergruimte onder de vloer niet eens te gebruiken om je laadkabel op te bergen, want daarvoor hebben de Spanjaarden een speciale voorziening getroffen ter hoogte van de kentekenplaat. Hier vind je een vak waar je de kabel zo inschuift.
De Mii electric en het milieu
Het batterijpakket van de elektrische Seat is 36,8 kWh groot. Daarmee is de EV op papier goed voor een actieradius van tussen de 200- en 400 kilometer, afhankelijk of je veel in de stad of juist daarbuiten rijdt. Nu wil het geval, dat we elektrische auto’s bij de ANWB altijd aan een actieradiusproef onderwerpen, die uit beide trajecten bestaat. We rijden overwegend binnendoor van de regio Den Haag naar de luchthaven Lelystad, om van daar over de snelweg terug te keren naar het hoofdkantoor van de ANWB. Met de Mii electric kwamen we tot Amsterdam; de snelwegkilometers eisten hun tol. De teller bleef steken op 171 afgelegde kilometers, met nog 11 resterende kilometers volgens de boordcomputer. We hebben het er maar niet op gewaagd, want onder de 20 kilometer schakelt de Seat uit zichzelf de meest rigide spaarstand in. De verwarming gaat dan uit, maar de snelheid wordt ook beperkt. Wanneer je nog maar 90 kilometer per uur kunt, snap je waarom de Spanjaarden hun EV primair als stadsauto in de markt zetten. Opladen kan aan ieder mogelijk laadpunt, van een huis-, tuin- en keukenstopcontact tot aan een snellaadpaal langs de weg. Daarvoor heeft de Mii electric een CCS aansluiting. De stadsmini weet raad met een maximale laadsnelheid van 40 kW: het kost je minstens een uur om het batterijpakket weer voor 80 procent vol te krijgen. Aan een publiek laadpunt duurt dat minimaal 5 uur.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
