logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Citigo I 1e facelift

Edelmetaal

Skoda Citigo e iV Style

Pluspunten
  • Elektrische gebruiksmogelijkheden
  • Ruimteaanbod
  • Redelijke prijs
Minpunten
  • Spartaans uitgevoerd
  • Nauwelijks verkrijgbaar

Met de elektrische Citigo heeft Skoda goud in handen. Helaas blijkt de stadsauto minstens zo exclusief als het edelmetaal.

Conclusie

De Skoda Citigo e iV heeft het in zich om een groot publiek warm te maken voor een elektrische aandrijflijn. Qua gebruiksmogelijkheden doet de stadsmini niet onder voor een benzineauto, dankzij z’n snellaadmogelijkheid kom je overal en het prijskaartje valt voor een EV zelfs vriendelijk te noemen. Maar wat heb je aan een auto die je nergens kunt krijgen? In onze ogen maakt de fabrikant het publiek daarom blij met een dooie mus.

Type auto en prijs

Voordat de Skoda Citigo in 2013 op de markt verscheen, werd er al gezinspeeld op de definitieve doorbraak van de elektrische auto. De alternatieve aandrijflijn beleefde de afgelopen decennia meermaals een opleving, maar de traditionele verbrandingsmotor voorbij steken, wilde maar niet lukken. In eerste instantie zag het er naar uit de Tsjechische stadsauto daar geen verandering in zou brengen. Samen met zijn identieke drielingbroertjes de Volkswagen Up! en Seat Mii verscheen het model aanvankelijk met een benzinemotor op de markt. Eind 2019 was daar opeens een volledig elektrische variant. Een EV met potentieel, want het praktisch gebruiksgemak is groot en de prijs viel te overzien. Zeker wanneer je kiest voor een private leaseconstructie, die voor dit formaat auto gebruikelijk is. De Nederlandse importeur zette de Citigo e iV bij de verkoopstart in de markt voor een maandbedrag van 200 euro. Precies evenveel als ze voor een benzineversie verlangen. Dat is bij aanschaf wel even anders: de elektrische uitvoering kost dan dik 10 mille meer, met een vanafprijs van € 23.290 (exclusief de subsidie voor particuliere kopers). Het aantrekkelijke leasetarief bleek echter een publiciteitsstunt: na de eerste 600 exemplaren werd het maandbedrag verhoogd. Op het moment van schrijven is de Skoda zelfs alweer maanden uitverkocht, zonder dat de importeur weet of er nog nieuwe komen (en tegen welke prijs). Dezelfde boodschap prijkt op de website van Seat en Volkswagen. Wie geen bot wil vangen, kan alleen nog voor tweedehands exemplaren terecht of moet zijn heil zoeken bij de concurrent. Want ook bij Smart en Honda bieden ze tegenwoordig soortgelijke stadsmini’s aan, in de vorm van de Forfour EQ (minimaal € 23.995) en Honda e (vanaf € 34.500).

Hoe rijdt de Citigo e iV

Voor een auto van deze omvang biedt de elektrische Skoda opvallend veel ruimte voorin. De zittingen van de voorstoelen hadden voor langere inzittenden wat langer gemogen, maar verder zit je prima. Het stuur is niet in diepte verstelbaar, wat maakt dat niet iedereen optimaal zicht heeft op de instrumenten. Het zicht rondom is redelijk, al heeft de Citigo schuin naar voren en over je schouder een lelijke dode hoek. De aanvullende veiligheidsuitrusting is beperkt. Toen de kleine Skoda zeven jaar geleden debuteerde, was het een van de eerste stadsauto’s met een noodstopsysteem. Dat is anno 2020 echter niet meer leverbaar. In plaats daarvan kun je kiezen voor verkeersbordherkenning en actieve rijstrookassistentie. Het batterijpakket van de Citigo legt een paar honderd kilo extra gewicht in de schaal, maar daar gaat de stadsauto eigenlijk alleen maar volwassener door rijden. Met een 83 pk en 212 Nm sterke elektromotor is de stadsmini bovendien sneller en stiller dan zijn broers op benzine ooit zijn geweest. Ook wanneer je geen snelheidsduivel bent, valt de uitvoering met een elektrische aandrijflijn te prefereren boven een exemplaar voorzien van een conventionele verbrandingsmotor. Het is namelijk aangenaam stil aan boord én de Skoda beschikt voortaan standaard over een automaat. Op de snelweg hoor je echter wel dat het koetsje behoorlijk wat wind vangt. Bovendien wreekt het extra gewicht zich op korte oneffenheden; de Citigo gaat dan een beetje deinen.

De Citigo e iV van binnen

Ondanks zijn geavanceerde aandrijflijn is de Skoda nog altijd vrij spartaans uitgevoerd. Ook voor de bijna 26.000 euro die onze testuitvoering moet kosten, zit je aan boord nog altijd tegen kaal plaatstaal aan te kijken. Verder moet je navigeren via jouw telefoon en kunnen de ruiten achterin niet fatsoenlijk open: het zijn van die zogenaamde klapraampjes. Op de achterbank is de hoofdruimte ruim voldoende voor een auto van dit formaat. Wie langer is dan gemiddeld, zit wel met de rugleuning van de voorstoel tussen zijn knieën. De achterpassagiers moeten het zonder stroompunt of ventilatievoorziening stellen. Ze zitten bovenop het batterijpakket, zodat de bagageruimte gelijk is gebleven aan een exemplaar met een benzinemotor. Met minimaal 251- en maximaal 953 liter inhoud is de kofferbak van de Skoda weliswaar niet de grootste in zijn klasse, maar de stadsauto hoeft zich ook nergens voor te schamen. In tegenstelling tot de Seat Mii electric waarmee we eerder reden, moet de elektrische Citigo het zonder een in hoogte verstelbare bagagebodem stellen. Een vlakke laadvloer behoort dus niet tot de mogelijkheden. Gelukkig betekent dat niet dat je laadkabels door de kofferbak zwerven, want daarvoor hebben de Tsjechen een speciale voorziening getroffen ter hoogte van de kentekenplaat. Hier vind je een vak waar je de kabel zo inschuift.

De Citigo e iV en het milieu

Niet één, maar twee zuinige rijmodi en een drietal standen waarmee je remenergie kunt terugwinnen. Voor zo’n bescheiden auto is de Skoda rijk uitgerust wanneer het gaat om zijn elektrische gebruiksmogelijkheden. Het blijkt ook een doortastend type, want is de batterij van de elektrische Citigo nog maar voor een kwart gevuld, dan neemt de stadsauto de zaak in eigen hand. Eerst waarschuwt de auto je nog, maar niet veel later schakelt de Skoda de verwarming uit. En met minder dan 15 kilometer te gaan, word je snelheid begrensd tot 90 kilometer per uur. Op zo’n moment kun je maar beter op een binnenweg zitten! Het batterijpakket van de stadsmini is 36,8 kWh groot. Daarmee is de EV op papier goed voor een actieradius van tussen de 200- en 400 kilometer, afhankelijk of je veel in de stad rijdt of juist daarbuiten. Bij een buitentemperatuur van 13 graden onderwierpen we de Citigo aan onze eigen actieradiusproef, die binnendoor van het Haagse hoofdkantoor van de ANWB naar de luchthaven van Lelystad voert en over de snelweg weer terug. Met een gemiddeld stroomverbruik van 13,0 kWh per 100 kilometer kwamen we uit en thuis. Na 230 daadwerkelijk gereden kilometers hadden we volgens de boordcomputer zelfs nog 8 stuks over! Een heel verschil met broertje Seat, die tussentijds moest opgeven na 171 kilometer. Gelukkig beschikt de Skoda over een snellaadmogelijkheid. Daarvoor heeft de stadsauto een CCS aansluiting. De Citigo weet raad met een maximale laadsnelheid van 40 kW: het kost je minstens een uur om het batterijpakket weer voor 80 procent vol te krijgen. Aan een publiek laadpunt duurt dat minimaal 5 uur. Opladen aan een huis-, tuin- en keukenstopcontact behoort overigens ook tot de mogelijkheden, maar duurt vanzelfsprekend nog langer.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.