logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Niro I (DE)

Maar wel een goede elektrische gezinsauto

Steeds meer automerken komen met een elektrische auto in hun aanbod. Kia komt zelfs met een tweede model. Na de Kia Soul is er nu ook deze e-Niro. Een prima auto, maar vanwege zijn stevige prijs vooral interessant als je ‘m zakelijk rijdt in verband met de lage bijtelling.

Pluspunten
  • Mooie aandrijflijn
  • Milieuvriendelijk
  • Ruime gezinsauto
  • Actieradius
Minpunten
  • Hoge prijs
  • Hoofdruimte achterin
  • Lange wachtlijst

Type auto en prijs

Twee zaken zijn doorslaggevend bij de aanschaf van een elektrische auto: de prijs en de actieradius. Kia belooft een range van liefst 455 km. Dat klinkt goed. Maar de prijs van een elektrische auto – dus ook van deze e-Niro - blijft een ding. In veel opzichten biedt hij weliswaar alle voordelen van een gewone Niro, maar zijn achilleshiel is zijn prijs: hij is er vanaf 42 mille. Nou is dat normaal voor een elektrische auto (de concurrenten rekenen grofweg hetzelfde), maar een gewone hybride Niro is er vanaf 27 mille. En die versie is ook netjes schoon en milieuvriendelijk. Let wel, je bespaart dan 15 mille!

Maar nu komt het. Ondanks zijn hoge prijs moet je achteraan aansluiten als je er eentje wilt hebben. Er zijn al 3.000 reserveringen gedaan. Waarom? Omdat hij in de zakelijke lease populair wegens het bijtellingsvoordeel van 4 procent. En dat betekent dan weer dat als je er nu eentje bestelt, je de auto pas eind 2019 geleverd krijgt. Dan kun je denken: 'Ikwijk lekker uit naar zustermerk Hyundai en koop een Kona Electric. Die heeft immers dezelfde aandrijflijn en is ook nog 'ns wat goedkoper met een vanafprijs van ruim 39 mille.'Maar ook bij die auto is de levertijd inmiddels een jaar. Nou komt er in 2019 ook een versie met een kleiner accupakket van 39 kWh en een 136 pk sterke elektromotor, met een prima actieradius van 289 km (WLTP). Hopelijk wordt die versie wat goedkoper. En kun je die dan wél sneller krijgen. Misschien moet je 'm alvast reserveren?

Hoe rijdt de Kia e-Niro

Wat heel leuk is, is dat een elektrische auto als een dolle accelereert. Dat komt omdat een elektromotor meteen zodra je roltzijn maximale trekkracht kan geven - in tegenstelling tot een brandstofmotor. Deze elektromotor wekt 204 pk op en 395 Nm koppel. Dat zijn cijfers die je eerder bij een sportauto verwacht.Een paar keer hard optrekken is vermakelijk, maar je moet het niet te vaak doen want je actieradius gaat met sprongen achteruit. Daarover gesproken: als je de navigatie gebruikt, vertelt de e-Niro wanneer je het beste even je stroompedaal kunt liften om energie terug te winnen. Hij houdt dan rekening met bochten die er aan komen of bijvoorbeeld een helling. Slim!

De actieradius van de e-Niro ios volgens de fabrikant455 kilometer. Dat is een mooie afstand, maar veel hangt in de praktijk af van de buitentemperatuur en van je rijgedrag. Gelukkig is de e-Niro uitgerust met een EV-knop. Daarmee krijg je in één keer allerlei EV-informatie op het beeldscherm van het infotainmentsysteem, waaronder je actieradius en de dichtstbijzijnde laadpunten.

De e-Niro rijdt mooi comfortabel - precies zoals je het verwacht van een gezinsauto. De besturing is netje precies maar wel wat gevoelloos. Het is dankzij de elektrrische aandrijving opvallend stil an boord, ook als je 120 km/h rijdt. Om voetgangers niet te verrassen kun je tot 30 km/h de auto een zoemend geluid laten maken. Dat doe je met een knopje op het dashboard.

Je kunt de e-Niro in principe rijden met alleen het stroompedaal. Lift je het pedaal dan wint de auto namelijk stroom terug en dat zogeheten regenereren heeft een sterk remmende werking. Met flippers an het stuurwiel kun je die mate van regenereren nog beïnvloeden. Het is als bestuurder even aanpassen, maar werkt dan prima.Achterliggers zien op hetmoment dat de e-Niro zo sterk remt de remlichten aangaan.

Kia e-Niro: opladen en actieradius

De e-Niro heeft een 64 kWh accupakket. Is dat leeg en wil je 'm voor 100 procent opladen dan duurt dat aan een laadpaal minstens 10,5 uur maar afhankelijk van het type laadpaal kan dat oplopen tot 20 uur. Opladen van helemaal leeg naar helemaal vol in een normaal stopcontact duurt 32 uur. Kortom: zodra je kunt laden moet je 'm ook bijladen, om dit soort lange laadtijden te voorkomen. Ga je snelladen, dan is het accupakket volgens Kia - bij een 110 kW DC lader snellader - na 31 minuten van 10 procent weer 60 procent vol.

De Kia e-Niro van binnen

De e-Niro komt er in twee uitvoeringen. Als Dynamic Line en als rijker uitgeruste Executive Line. Die Dynamic Line kost dus ruim 42 mille, maar voor dat geld krijg je in elk geval wel een heelrijke standaarduitrusting. Je hebt dan een 7-inch infotainmentscherm met navigatie, Apple Carplay, digitale radio, parkeersensoren achter, stuurwielverwarming, stoelverwarming en 17 inch wielen. Verder zit er batterijverwarming en een warmtepomp op. Als de batterij warm blijft functioneert hij beter. En die warmtepomp is er voor de verwarming. Die pomp gebruikt geen stroom die je voor het rijden nodig hebt. Om energie te besparen heeft de airco bovendien een zogeheten 'driver only' -knop. Als je die gebruikt zal er alleen warme of koude lucht richting bestuurder worden geblazen.

De Executive Line - die nog eens 3 mille duurder is –heeft ook nog dode-hoek-bewaking, kruisend verkeerdetectie, lederen bekleding, stoelventilatie, stoelverwarming achterin en een hele dikke JBL-stereoinstallatie. De ruimte is zowel voor als achterin prima. Alleen de hoofdruimte achterin is beperkt. Ben je langer dan 1 meter 85 dan zit je met je hoofd tegen het plafond. Ook aan bakjes en vakjes is geen gebrek. De achterbak is minimaal 451 en maximaal 1.405 liter groot enm heft een dubbele bodem. Daar kun je onder meer de oplaadkabel(s) kwijt..

Conclusie

Technisch is de e-Niro een prima elektrische gezinsauto die het auto's als de Opel Ampera E en de Hyundai Kona Electric lastig maakt. De e-Niro heeft een fijn weggedrag, een fikse actieradius, normale laadtijden en hij biedt meer dan voldoende binnenruimte. En Kia zou Kia niet zijn als het niet ook nog 'ns 7 jaar garantie geeft - ook op het accupakket en de elektromotor. De grote drempel - vooral voor particuliere kopers - is de hoge aanschafprijs. Dat geldt voor alle elektrische auto's en dus ook voordeze e-Niro. Bij leaserijders is hij wegens de lage bijtelling populair dus er ondanks die hoge catalogusprijs toch een levertijd van een jaar. Dat is simpelweg veel te lang. Hopelijk wordt de versie met het kleinere 39 kWh accupakket goedkoper en wordt de levertijd ervan korter.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.