Auto Review Seat Leon III (5F)
Gegarandeerd succes
Seat - Leon ST
Conclusie
De Seat Leon ST is een prachtige auto om te zien, een fijne wagen om mee te rijden en – in de juiste uitvoering – ook nog eens fiscaal aantrekkelijk. Een koopje is het niet: daarvoor scheelt de prijs te weinig met die van zijn concurrenten uit eigen huis. Auto’s als de Golf Variant en de Skoda Octavia Combi zijn bovendien net een tikje zuiniger en vooral ruimer. Maar 4 jaar fabrieksgarantie, daar kunnen ze niet tegenop.Type auto en prijs
De typenaam Leon gaat bij Seat al sinds 1999 mee. Maar nog nooit waren er zoveel verschillende carrosserievarianten beschikbaar als nu. Van oudsher heeft het model vijf deuren, maar je kunt inmiddels ook een Leon kopen met drie portieren. Met ingang van dit jaar is er zelfs een stationwagen beschikbaar. Een prachtige auto om te zien en dat voor een scherpe prijs: de Leon ST is verkrijgbaar vanaf net geen 22 mille. Bij dat bedrag zit 4 jaar fabrieksgarantie inbegrepen; een unicum voor een Duits automerk.Hoe rijdt de Seat Leon ST
Seat maakt deel uit van het Volkswagen-concern. Hoewel het de stationwagen niet direct is aan te zien, zijn de Volkswagen Golf Variant en Skoda Octavia Combi wel degelijk familie. Geen geringe concurrentie, maar qua rijeigenschappen geeft de Leon ST zijn broers geen duimbreed toe. Hij is stug geveerd zonder oncomfortabel te zijn en volgt elk stuurcommando razendsnel op. Bovendien is de Seat indrukwekkend stil. Wij reden de 122 pk sterke 1.4 TSI. Een bekende Volkswagen-motor, die een fikse duw in je rug geeft wanneer je hem daartoe aanspoort. In de Leon ST reageert het blok gevoelig op het gas, zodat je ook al in je stoel wordt gedrukt wanneer dat niet per se de bedoeling is. Het is verfrissend om te zien dat Seat ongehinderd heeft mogen rondneuzen in het onderdelenmagazijn van het moederbedrijf. En dus is de Leon ST leverbaar met zaken als een instelbaar onderstel, adaptieve cruise-control en rijbaanassistentie. Attributen waarmee een Volkswagen Golf Variant al eerder kon worden uitgerust, maar waarvoor een steviger prijskaartje is verschuldigd.De Seat Leon ST van binnen
Zou je geblinddoekt naar een Leon ST worden gebracht en pas binnen weer om je heen mogen kijken, dan kun je eenvoudig denken dat je in een Japanse auto bent aanbeland. De lijnvoering van het dashboard is strak en heeft wel iets weg van de huidige Toyota Auris. Zijn interieur zet de Seat op achterstand ten opzichte van zijn concerngenoten: de gebruikte materialen zijn plastiekerig en het stuurtje is dun, zelfs in een dik aangeklede uitvoering als onze testauto. Alles voldoet prima, daar niet van. Alleen oogt het minder verzorgd dan dat van een Volkswagen Golf. Verschil moet er zijn en dat blijkt ook uit de kofferruimte: achterin de Leon ST kun je maximaal 1.470 liter bagage kwijt. De rugleuningen van de achterbank kun je via een hendel in de kofferruimte neerklappen. Dat handigheidje is afgekeken van de Golf Variant, die nog eens 150 liter extra bagage slikt. Beenruimte is er in de Leon ST in overvloed en de hoofdruimte is keurig, zelfs wanneer je voor het optionele glazen dak kiest. De dode hoeken bij de A- en D-stijl zijn een aandachtspunt.De Seat Leon ST en het milieu
Behalve de gereden 1.4 TSI is de Leon ST leverbaar met nog vier benzinemotoren. Het vermogen loopt uiteen van 85- tot 180 pk. Het pallet zelfontbranders bestrijkt vier verschillende krachtbronnen, waarvan de 110 pk sterke 1.6 TDI Ecomotive in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling. Een start/stop-systeem is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
