Auto Review Peugeot 308 II
Geslaagd type
Peugeot - 308 SW
Conclusie
Met de komst van een stationvariant rukt de Peugeot 308 verder op in het C-segment. De fijne nieuwe driecilinder benzinemotor tilt de auto naar een hoger plan. Wil je een versie met zo min mogelijk bijtelling, dan heb je misschien niet de meest verfijnde diesel onder de kap maar wel een hele adequate. Bovendien profiteer je van de extra binnenruimte en het optimale laadgemak. En dat voor een scherpe prijs!Type auto en prijs
Compacte stationwagens zijn voor Peugeot geen modegril. Het Franse merk bouwt de modelvariant al 50 jaar. De 308 SW is de jongste aanwinst. Sinds de 308 is uitgeroepen tot Auto van het Jaar, reiken de bomen tot de hemel. De komst van een stationwagen zal alleen maar leiden tot extra glans. In Nederland zijn we dól op deze carrosserievariant. Dat was vroeger al zo, maar ook de huidige verkoopcijfers tonen dat aan: 80 procent van de klantenorders betreft een SW. Het is een fraaie auto geworden, maar wel wat anoniem. Wil je dat de buurman er voor naar buiten komt, dan zul je hem moeten aankleden. Die aantrekkelijke vanafprijs van € 18.990 (voor de eenvoudigste Blue Lease-uitvoering) raakt dan al gauw buiten beeld.Hoe rijdt de Peugeot 308 SW
De prijslijst van de 308 SW omvat 7 motoriseringen, maar voor de zakelijke rijders telt er maar eentje: de 120 pk sterke 1.6-liter BlueHDi, een dieselmotor met 14 procent bijtelling. Daar kun jij je geen buil aan vallen: de krachtbron heeft een flinke berg koppel (300 Nm) en doet zijn werk in betrekkelijke stilte. Sturen en schakelen deed de standaard hatchback al on-Frans precies en daarop is de zuinige zelfontbrander geen uitzondering. Houd 'm wel boven de 1.200 toeren, anders geeft de krachtbron een doordringende brom af. Eventjes een vrachtwagen inhalen is er bij een zuinige rijstijl ook niet meer bij. Tegelijkertijd met de stationwagen introduceert Peugeot een nieuwe, sterkere driecilinder benzinemotor (mét turbo). Die komt weliswaar niet in aanmerking voor 14 procent bijtelling, maar doet verfijnder aan dan de 'spaardiesel'. Hij is stiller, schakelt soepeler en is naar verluidt nog zuiniger ook. De BlueHDi scoort een fabrieksverbruik van 1 op 31 (!), maar tijdens een recente recordpoging op een afgesloten circuit haalden de Fransen met de nieuwe driecilinder maar liefst 1 op 35. Daarbij zullen ze dan niet de Sport-modus hebben ingeschakeld, die onder meer zorgt voor een betere gasrespons en een zwaardere besturing. De speciale knop in de middenconsole is voorbehouden aan de driecilinder en de dikste diesel uit de prijslijst.De Peugeot 308 SW van binnen
Zijn weldadige interieur is een van de grootste troeven van de 308. Misschien zul je even moeten wennen aan wat Peugeot de 'i-cockpit' noemt, maar het kleine stuurtje waar je overheen kijkt om je tellers af te lezen, creëert direct een actieve zithouding. De stoelen zitten goed, de gebruikte materialen zijn fijn om te zien én aan te raken en met de komst van de stationwagen is de 308 voor het eerst ook een plezierige auto geworden voor de passagiers achterin. In vergelijking met de vijfdeurs ga je er 12 centimeter op vooruit. Ruimte die ten goede komt aan je koffers, maar ook aan de knieën van je reisgenoten. Kies je voor het immense panoramische dak (1.69 m2), dan lever je op de achterbank helaas wel wat hoofdruimte in. Niet alleen de binnenruimte is er op vooruit gaan, de SW is met dank aan een veel lagere tildrempel ook een stuk eenvoudiger te beladen. En hoe! Er kan minimaal 610- en maximaal 1.775 liter bagage mee. Dat zijn cijfers die alleen de Honda Civic Tourer en Skoda Octavia Combi kunnen evenaren. Al die ruimte is nog eens prima bruikbaar ook: de kofferbak bestaat uit eenvoudige, rechte vormen en wordt - afhankelijk van de gekozen uitvoering - uitgerust met aluminium rails, inclusief 4 verschuifbare ankers van metaal om grote voorwerpen vast te zetten. De hoedenplank kun je met één hand uitnemen. Optioneel kun je de 308 SW uitrusten met allerlei hulpsystemen, waaronder een dode hoek assistent compleet met parkeerhulp. Geen overbodige luxe, want hoewel de stationwagen van buiten lijkt te beschikken over een groot glasoppervlak, is hij achter het stuur slecht te overzien aan de achterzijde.De Peugeot 308 SW en het milieu
Veel binnenruimte en weinig uitstoot: de 120 pk sterke BlueHDi is de groenste 308 uit het gezin. Er komt slechts 85 gram CO2-uitstoot uit de uitlaatpijp. Dat zijn broertjes daar niet tegenop kunnen, wil niet zeggen dat zij er maar een smeerboel van maken. De resterende krachtbronnen - 4 benzinemotoren en 2 zelfontbranders - zijn stuk voor stuk goed voor 20 procent bijtelling.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
