logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Byd Seal I

Prima alternatief voor wie geen Tesla wil

De BYD Seal is er in twee smaken, met achterwielaandrijving en met vierwielaandrijving. In deze test rijden we met de achterwielaandrijver. Als je om wat voor reden dan ook geen Tesla Model 3 wil, is deze Seal een goed alternatief.

Conclusie

De BYD Seal RWD is mede dankzij zijn prijs van 45 mille een prima alternatief voor wie geen Tesla Model 3 wil. Hij is zelfs ruimer vanbinnen dan de populaire Amerikaan. Maar deze achterwiel-aangedreven Seal is zeker niet feilloos. Zo is de ergonomie hier en daar voor verbetering vatbaar en is het stroomverbruik wat aan de hoge kant. De aandrijflijn en het weggedrag zijn wel dik voor elkaar. Rijbereik - in de praktijk een kleine 500 km - en laadsnelheid aan zowel een snellaadpaal als aan een publieke paal zijn prima.

Type auto en prijzen

BYD - een afkorting van ‘Build Your Dream’ - is een autofabrikant uit China. En hoewel het merk pas twee jaar actief is in Nederland, staan er al zes verschillende modellen in de showroom en is het wereldwijd groter dan Tesla. De BYD Seal is lijnrecht tegenover de Tesla Model 3 gepositioneerd, of het nu gaat om zijn vorm, het beschikbare vermogen (in dit geval 312 pk) of de verschuldigde vanafprijs. Bij BYD bedraagt die vanafprijs € 45.990, waarmee hij drie mille duurder is dan de goedkoopste Model 3.

Ga je de BYD Seal RWDprivate leasen reken dan op zo’n 670 euro in de maand. Het instapmodel van de Seal heeft achterwielaandrijving. Hij heeft minder vermogen dan zijn vierwiel-aangedreven broer (312 pk in plaats van 531 pk), maar wel dezelfde batterijinhoud. Standaard heeft elke BYD Seal Apple CarPlay, een head-up display, een 84 kWh grote batterij, de mogelijkheid om stroom térug te leveren aan elektrische apparaten die je op de auto aansluit én 6 jaar of 150.000 kilometer op de complete auto. Op het batterijpakket is dat 8 jaar of 150.000 kilometer.

Voor onderhoud ga je naar één van de vijf BYD Servicepunten. Dat aantal houdt dus niet over maar een doekje voor het bloeden is wel dat EV’s weinig onderhoud nodig hebben en dat een groot deel met over the air updates gebeurt. BYD verwacht de Seal elk jaar of iedere 20.000 kilometer in de werkplaats voor een servicebeurt. Die beurt kost driehonderd euro per keer.

De BYD Seal RWD van binnen

De Seal RWD is een opvallend ruime auto. Hij biedt de nodige opbergruimte en veel zitruimte, al heb je op de achterbank wel last van de ‘opgetrokken knieën-kwaal’ waar zoveel elektrische auto’s last van hebben. De zitting is te kort en de bank staat, door de batterijen die er onder schuilgaan, niet op de juiste positie om je bovenbenen goed te ondersteunen. Daar komt nog een moeizame instap bij; je moet nadrukkelijk over de wielkuip naar binnen stappen.

De auto heeft een frunk maar het is er wel een van het onhandige soort (zoals de meeste): je moet eerst de 'motorkap' ontgrendelen en vervolgens nóg een klep openen om de eigenlijke laadruimte te bereiken. De EV heeft verder een glazen dak, maar dat zit hen niet in de weg: de beschikbare hoofdruimte is dik in orde.

Gordijntje niet van deze tijd

Helaas is over de zonwering van dat glazen dak niet goed nagedacht. Om het te verduisteren is er geen zonnescherm voor handen, maar moet je zelf met een gordijntje aan de slag dat je handmatig aan het dak monteert. Dat is echt geen doen en een verkeerd soort bezuiniging. Het roterende infotainmentscherm waar het merk prat op gaat is mooi maar niet altijd even handig. in de horizontale stand valt een deel van de informatie weg achter de stuurwielrand en de aanraakfuncties werken niet altijd meteen.

Het standaard aanwezige Apple CarPlay-systeem is op zichzelf een mooie toevoeging, alleen werkt het nog wel met een ouderwetse kabel. En dan is er nog de verwarming, die je drie graden hoger moet instellen dan je van andere moderne auto’s gewend bent om voor je gevoel dezelfde temperatuur te krijgen. De kofferruimte tot slot is met 400 liter flink voor een auto in deze klasse. Maar hij is wat lastig bereikbaar door de kleine kofferklep.

Hoe rijdt de BYD Seal RWD?

De Seal is in meerdere opzichten een heel volwassen auto voor zo’n relatief jong merk. Dat geldt bijvoorbeeld niet alleen voor de aandrijflijn, maar ook voor het rijgedrag. Deze achterwiel-aangedreven versie heeft een aangenaam directe besturing en een goed en comfortabel afgestemd onderstel. Bij lage snelheden valt op dat de remmen wel erg bijterig reageren. De auto is, zoals bijna alle EV’s, keurig stil. Misschien dat daarom het bandenlawaai in dit geval extra opviel.

Alle gangbare aanvullende rijhulpsystemen zijn aanwezig, zoals actieve rijstrookassistentie, dode hoek signalering, een waarschuwing voor kruisend verkeer, adaptieve cruise control en ga zo maar door. Aan die adaptieve cruise control kun je goed merken dat de Chinezen nog maar net in dit deel van de markt komen kijken. Inschakelen gaat met een schok en rijd je op de cruise control over een oneffenheid, dan versnélt de BYD kortstondig. Geen prettig gevoel.

De BYD Seal en het milieu

De BYD heeft ongeacht de gekozen uitvoering 84 kWh aan accucellen aan boord, op papier goed voor een gemiddeld verbruik van 16,6 kWh per 100 kilometer. Tijdens onze 220 kilometerlange verbruiksronde over een gevarieerd parcours haalden we 17,7 kWh/100 km bij een buitentemperatuur van 8 graden Celsius en windkracht 5. De auto kan regenereren maar het voelbare effect daarvan is gering. Je kunt het systeem trouwens alleen aan of uit zetten; er zijn niet diverse regeneratiestanden.

Snelladen en actieradius dik in orde

Laden aan een snellaadpaal gaat met grote stappen. Met een maximale laadsnelheid van 150 kW is de batterij van de Seal in 26 minuten weer van 20 leeg naar 80 procent vol. Aan een publieke laadpaal duurt opladen (11 kW) van leeg naar 100 procent zo'n 7,5 uur.

De actieradius bedraagt volgens de fabriek 570 km. Wij lazen na een nacht opladen 480 km af. Of je de echte actieradius ook op het dashboard te zien krijgt, hangt af van de gekozen weergave. Zet je die op ‘Standaard’, dan start je altijd met de fabrieksopgave en geeft ie dus altijd 570 km aan. In standje ‘Dynamisch’ zie je een realistischer cijfer: in ons geval dus 480 km. Zoals wel meer auto’s van Chinese makelij laat de boordcomputer van de BYD alleen het gemiddelde verbruik zien van de afgelopen 50 kilometer. We hebben daarom bij elk van onze stops een notitie van de boordcomputer gemaakt en daarvan het gemiddelde genomen.

De mogelijkheid om stroom terug te leveren valt een beetje tegen. Hij kan namelijk geen stroom terug leveren aan het net maar heeft een normaal stopcontact aan boord. Met maximaal 3,3 kiloWatt kun je dan net de waterkoker van stroom voorzien. Als jouw bestemming verder weg ligt dan de in de stroom aanwezige batterij, draagt het navigatiesysteem van de BYD geen laadstops aan.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.