Auto Review Byd Seal I
Deels de baas
BYD Seal AWD Excellence
- Pluspunten
- Sportieve prestaties
- Veel batterij voor je geld
- Hoogwaardige interieurafwerking
- Minpunten
- Moeizame ergonomie
- Stevig verbruik
- Verplichte jaarlijkse servicebeurt
De BYD Seal moet het de Tesla Model 3 moeilijk gaan maken. Menig concurrent heeft zijn tanden al op de Amerikaanse EV stuk gebeten. Is de sedan uit China uit ander hout gesneden?
Conclusie
De BYD Seal is een interessante nieuwkomer, die zijn belangrijkste concurrent de Tesla Model 3 deels de baas is. De BYD biedt bijvoorbeeld meer vermogen, een grotere batterij, extra uitrusting en meer beenruimte voor de inzittenden achterin. Dat is niet genoeg om de Tesla op de knieën te krijgen, maar de Seal weet er ongetwijfeld de aandacht mee te trekken van EV-kopers die wel eens iets anders willen. In het moordende tempo waarin de Chinezen momenteel opstomen, zijn ze de Amerikanen binnenkort wellicht alsnog te slim af.
Type auto en prijs
BYD - een afkorting van ‘Build Your Dreams’ - is een autofabrikant uit China. En hoewel het merk koud twee jaar actief is in ons land, staan er al zes verschillende modellen bij hen in de showroom. De Seal is lijnrecht tegenover de Tesla Model 3 gepositioneerd, of het nu gaat om zijn vorm, het beschikbare vermogen of de verschuldigde vanafprijs. Bij BYD is dat € 45.990.
De eenvoudigste Seal is een achterwielaangedreven variant. De vierwielaangedreven uitvoering kost € 50.990. Een soortgelijk uitgeruste Tesla is duurder. Voor minder geld krijg je bij BYD bovendien meer uitrusting, extra vermogen, een grotere batterij, de mogelijkheid om stroom terug te leveren (het zogenaamde V2L) én meer garantie: zes jaar of 150.000 kilometer op de complete auto en acht jaar of 150.000 kilometer op het benodigde batterijpakket.
Wanneer je onverhoopt met je Seal naar de garage moet, kun je in ons land terecht bij een van de BYD Servicepunten. Dat zijn er op dit moment vijf. Addertje onder het gras: BYD verwacht de Seal elk jaar of iedere 20.000 kilometer in de werkplaats voor een servicebeurt, á € 300 per keer.
Hoe rijdt de Seal AWD
De door ons gereden, vierwielaangedreven Seal beschikt over twee elektromotoren - eentje op de voor- en een op de achteras - en samen zijn die krachtbronnen goed voor 530 pk en 670 Nm koppel. De BYD weet echter geen raad met een aanhanger: het trekgewicht is op het moment van schrijven nog 0 kilogram.
Voor zo’n relatief jong merk is de Seal een hele volwassen auto. Hij heeft een aangenaam directe besturing en een stevig onderstel. In het geval van de vierwielaangedreven uitvoering is dat adaptief: de BYD reageert uit zichzelf op veranderingen in het wegoppervlak. Desondanks maakt de achterwielophanging flinke sprongen. De stoelzittingen zijn voor Europeanen aan de korte kant. En bij lage snelheden valt op dat de remmen wel erg bijterig reageren.
Onthullende hulpsystemen
Aan de hulpsystemen kun je goed merken dat de Chinezen nog maar net in dit deel van de markt komen kijken. Inschakelen van de adaptieve cruise control gaat met een schok en rijd je over een oneffenheid, dan versnélt de BYD kortstondig!
Het hulpsysteem werkt dan misschien niet zo goed; de Seal heeft ‘m wel aan boord. Net als alle andere gangbare reddende engeltjes. Actieve rijstrookassistentie bijvoorbeeld, dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer.
Ook dik voor elkaar is de manier waarop je de verplichte snelheidswaarschuwing kunt uitschakelen. Dat doe je in de BYD door middel van een drop down menu. Weliswaar word er van je verwacht dat je die handeling iedere rit opnieuw herhaalt, maar dat is op deze manier een peulenschil.
De Seal AWD van binnen
Met zijn traditionele interieur word je in de BYD veel beter op zijn plek gehouden dan in zijn aartsrivaal de Tesla Model 3. Maar de Amerikaan beschikt wel over een grotere kofferbakinhoud: in de Seal kun je ‘slechts’ 400 liter aan bagage kwijt, waar de Model 3 raad weet met 594 liter. In de BYD loopt de laadvloer op; daaronder kun je de laadkabel kwijt.
In tegenstelling tot wat je zou verwachten, gaat de achterruit van de Seal niet met de kofferklep mee naar boven. Zo blijft er maar een kleine laadopening over om je spullen aan boord te krijgen. De BYD heeft weliswaar een frunk, maar die is al even onhandig: eerst moet je de voormalige motorkap ontgrendelen, waarna er nóg een klep tevoorschijn komt om te openen.
De Seal revancheert zich op de achterbank. Met dank aan een 2.92 meter grote wielbasis kunnen ook lange volwassenen hier moeiteloos hun benen kwijt. De BYD heeft standaard een glazen dak, maar dat zat ons niet in de weg: ook de hoofdruimte bleek dik in orde.
Over de wielkuip naar binnen klauteren
Dat kan helaas niet worden gezegd van de instap achterin: je moet in de Seal over de wielkuip naar binnen klauteren. Daarnaast lijdt de EV aan de ‘opgetrokken knieën-kwaal’ waar wel meer elektrische auto’s mee kampen: de zitting van de achterbank ondersteunt je benen niet. Verder misten we stoelverwarming voor de achterpassagiers.
Het binnenste van de BYD vormt een fraai geheel, met organische vormen en zachte bekledingsmaterialen. De ergonomie laat wel te wensen over: de achterruitverwarming zit weggestopt in een menu en het aanraakscherm weigert geregeld dienst. De Seal beschikt weliswaar over standaard Apple CarPlay, maar dat betreft dan wel de bedraade variant.
Zelf met een gordijntje aan de slag
De verwarming moet je drie graden hoger instellen dan je van andere moderne auto’s gewend bent om enig effect te sorteren. En dan is er nog het roterende infotainmentscherm waar het merk prat op gaat: in de horizontale stand valt een deel van de gegeven informatie weg achter het stuurwiel.
Waar ook niet goed over is nagedacht, is de zonwering in de Seal. Om het glazen dak te verduisteren is er geen zonnescherm voor handen, maar moet je zelf met een gordijntje aan de slag. Weinig gemaksvriendelijk!
De Seal AWD en het milieu
De BYD heeft ongeacht de gekozen uitvoering 84 kWh aan accucellen aan boord, op papier goed voor een gemiddeld verbruik van 18,2 kWh per 100 kilometer. Uiteraard zijn we er weer op uit getrokken om te achterhalen wat daar in de praktijk van terecht komt. Het was droog en windstil tijdens onze verbruiksronde, bij een buitentemperatuur van 7 graden.
BYD belooft voor de door ons gereden Seal een rijbereik van 520 kilometer. Of je dat ook op het dashboard te zien krijgt, hangt af van de gekozen weergave. Zet je die op ‘Standaard’, dan start je altijd met de fabrieksopgave. In standje ‘Dynamisch’ zie je een realistischer cijfer, al week dat in ons geval nauwelijks af met een getal van 504 stuks.
Verbruiksmeting in drie delen
Zoals wel meer auto’s van Chinese makelij laat de boordcomputer van de BYD alleen het gemiddelde verbruik zien van de afgelopen 50 kilometer. We hebben daarom bij elk van onze drie stops een foto van de boordcomputer gemaakt en daarvan het gemiddelde genomen: dan kom je uit op 18,6 kWh per 100 kilometer. Niet eens zo’n groot verschil met het getal uit de folder!
Om je te helpen optimaal gebruik te maken van de stroom in de batterij, kun je kiezen voor een speciale spaarmodus en verschillende regeneratiemogelijkheden. Ze zetten geen van allen zoden aan de dijk: het stroompedaal lossen doet nagenoeg niets.
De Seal laadt standaard met drie fasen en de maximale laadsnelheid bedraagt 150 kiloWatt. Dat valt voor een EV die laadt met 800V toch een beetje tegen, net als de mogelijkheid om stroom terug te leveren. Met maximaal 3,3 kiloWatt kun je net de waterkoker van stroom voorzien! Als jouw bestemming verder weg ligt dan de in de stroom aanwezige batterij, draagt het navigatiesysteem van de BYD bovendien geen laadstops aan.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
