Auto Review Seat Mii I
Duitse nuchterheid, Spaanse naam
Seat - Mii
- Pluspunten
- Verstandige keuze
- Rijdt heel goed voor zo’n compacte auto
- Vriendelijk, tijdloos model
- Minpunten
- Enkele kleine euveltjes bekend
Wat vindt de Wegenwacht?
Net als bij de twee ‘bloedbroeders’ Volkswagen up! en Skoda Citigo zijn er bij de Seat Mii maar een paar kleine euvels bekend. Het komt voor dat de koelventilator blijft doordraaien, nadat de motor is uitgezet. Er is dan een module stuk die de ventilator moet aansturen. Daarvoor moet je even naar de garage, maar bel eerst even de wegenwacht, dan zorgt die ervoor dat je straks of morgen niet met een lege accu staat. Een Mii die normaal alleen veel stadsverkeer rijdt en dan ineens op de snelweg harder moet werken, kan wel eens stilvallen. Dat komt door een vervuilde nokkenassensor, die normaal niet zover open gaat. De wegenwacht maakt die sensor schoon en je kunt weer verder, niets aan de hand. Zoals veel moderne auto’s hebben de benzinemotoren in de Mii zogenaamde PEN-bobines, voor elke cilinder één. Die gaan wel eens zomaar stuk. Daardoor gaat de motor op twee cilinders lopen, dat merk je direct. Doorrijden is niet verstandig, want dat kan je een nieuwe katalysator kosten (duur!). Als er snel aan zo’n bobine is te komen, dan heeft de wegenwacht die zo verwisseld. Feit is wel dat de bobines van de andere twee cilinders ook kapot kunnen gaan en dan heb je hetzelfde probleem opnieuw.Waar praten we over?
Zowel Seat als Skoda behoren tot het Volkswagen-concern. De compacte modellen van die drie merken zijn op enkele details na echt dezelfde auto’s. Deze Mii heeft een iets ander front dan de zo geliefde up! en in geval van een driedeurs zijn de zijruiten iets anders. Tja, als fabrikant moet je wat doen, om het ene model van het andere te onderscheiden. Deze drie compacte modellen worden op dezelfde band in dezelfde fabriek gemaakt. Er is dus geen verschil in techniek en kwaliteit, het verschil zit ‘m echt alleen in de naam.Uitvoeringen en varianten
De Mii is er als drie- of vijfdeurs. De beschikbare motoren zijn uitsluitend 1,0 liter driecilinders. De twee normale benzinemotoren leveren 44 kW/60 pk of 55 kW/75 pk. De handgeschakelde 60 pk-versie wordt ook aangeduid als Ecomotive. Onder de naam EcoFuel zijn er ook versies op aardgas, met 50 kW/68 pk. Beide benzinemotoren zijn ook leverbaar met halfautomatische transmissie. De normale uitvoeringen heten Entry (tot 2015), Reference, Style, Chic en Sport. Vanaf 2014 is de 60 pk-motor er ook als Sport Dynamic. In 2013/14 is er alleen als vijfdeurs ook een eenvoudige actieversie geweest, die Chill Out is genoemd.De Seat Mii als occasion
Net als van zijn twee evenknieën is er veel aanbod van de Mii als occasion. Het sterke van de Mii (en de Citigo) is dus dat puur vanwege de naam, de prijzen net even gunstiger liggen dan voor de razend populaire up! Dat maakt voor de nuchtere occasionkoper de Mii de verstandiger koop. Het aanbod gebruikte Mii’s staat zowel bij dealers, van Seat, maar ook van andere merken en ze staan ook al bij de occasionspecialisten. De dealers van Seat bieden hun mooiste occasions aan onder het label ‘das WeltAuto’ (echt Spaans…), met onder meer twaalf maanden garantie en wat andere voordelen voor een nog wat risicolozer koop. De vijfdeurs-versie zijn in het algemeen net iets duurder. Als je vooral veel alleen in de auto zit, of ‘m vooral gebruikt voor woon-werkverkeer bijvoorbeeld, dan kun je met een driedeurs ook goed uit de voeten en ben je gemiddeld nog net iets goedkoper uit. De automaatjes zijn vrij schaars. Hetzelfde geldt voor de aardgas-uitvoeringen, maar die zijn voor de particuliere koper niet echt interessant. Van de normale uitvoeringen van de Mii bestaat zo’n groot aanbod, dat er een heel geschikte in de eigen omgeving te vinden moet zijn.De proefrit
De Mii en zijn soortgenoten rijden voor een zo compacte auto opmerkelijk fijn. Veercomfort en weggedrag zijn als van een veel grotere auto, je zou bijna vergeten dat je met een auto uit de allerkleinste klasse op pad bent. Niettemin heeft de Mii ook de voordelen van dat compacte formaat, als het gaat om wendbaarheid en overzichtelijkheid. Je doet ‘m echt te kort, als je de Mii alleen als ‘stadsauto’ afschildert. Jawel, er zitten ook beperkingen aan dit formaat. Volwassenen kunnen achterin feitelijk niet zitten. Mama’s die een Mii als tweede auto willen, zullen een voorkeur hebben voor de vijfdeurs, dat is wel zo handig. De bagageruimte is net groot genoeg voor de wekelijkse boodschappen van een klein gezin. Opvallend is ook dat het verschil in prestatievermogen tussen de 60 en 75 pk-versies in de praktijk niet noemenswaardig is. Als je echt veel van de auto verwacht, dan heeft de sterkere versie de voorkeur, maar het gros van alle kopers is met de 60 pk-versie prima bediend. Het gemiddelde verbruik is juist bij zo’n kleine en op zich zuinige auto enorm afhankelijk van de wijze waarop de auto wordt gebruikt. Met alleen stadsverkeer kom je zo rond 1 op 15 uit, maar laat je ‘m regelmatig op de snelweg niet te hard doordraven, dan zit je zo aan 1 op 17 á 18. Wie echt z’n best doet (en eerlijk rekent!), kan in de buurt van 1 op 20 uitkomen.Conclusie
De Seat Mii is een slimme koop, als je het geld hebt om een vrij jonge, compacte auto te kopen en op zoek bent naar relatief groot rijcomfort en lage gebruikskosten. Kiezen voor de Seat betekent dat je de Volkswagen up!-kopers eigenlijk te slim af bent. Als je lang met de Mii doorrijdt, hou je ook de afschrijving binnen de perken.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
