Auto Review Smart Forfour II
De vonk slaat over
Smart - Forfour Electric Drive
Conclusie
De Smart Forfour profiteert optimaal van de mogelijkheid om de stadsauto van een stekker te voorzien. Praktisch was hij al, maar dankzij de elektrische aandrijflijn rijdt hij ook fijner. De verkorte laadtijd maakt de Electric Drive een serieus alternatief voor een variant op diesel of benzine, mits je dagelijks niet meer kilometers maakt dan het opgegeven rijbereik. Actieradiusvrees ligt bij de Smart namelijk nog ouderwets op de loer.Type auto en prijs
Het merk staat er niet om bekend, maar Smart was een van de eerste fabrikanten die bij de recente opleving van de elektrische auto een model op stroom voortbracht. Die Electric Drive-uitvoering van hun Fortwo is in ons land met name zichtbaar, omdat de EV in Amsterdam massaal wordt ingezet als deelauto. De nieuwste elektrische aandrijflijn komt beschikbaar voor de complete modellenfamilie. Dat betekent dat niet alleen de Fortwo en de Fortwo cabriolet, maar ook de vijfdeurs Forfour voortaan met een stekker kan worden geleverd. De Duitsers hebben diverse aanpassingen doorgevoerd, waarbij de meeste aandacht uitging naar het verkorten van de laadtijd. De actieradius is niet noemenswaardig gegroeid, waarmee het merk een andere koers vaart dan de concurrentie. Het rijbereik van de Nissan Leaf, Renault Zoe en BMW i3 is dankzij tussentijdse opfrisbeurten namelijk wél stevig toegenomen. Daar staat tegenover dat die auto's officieel gezien niet als alternatief voor de elektrische Smart gelden. Het zijn eerder modellen als de Volkswagen e-Up! en de drieling van Mitsubishi, Peugeot en Citroën die de handschoen opnemen. Die drieling is overigens (iets) voordeliger in aanschaf: de ForFour Electric Drive kost minimaal € 23.843. Het accupakket zit voortaan bij de koop inbegrepen; voorheen moest je de batterij er apart bij huren. Elektrisch Smart rijden kan overigens nauwelijks goedkoper: de tweedeurs uitvoering kost slechts 400 euro minder. De open EV kost juist drie mille méér. Volkswagen rekent nog meer voor diens e-Up!Hoe rijdt de Smart Forfour Electric Drive
Het batterijpakket van de Electric Drive is 17,6 kWh groot. Een bewuste keuze, want een te grote accu zou volgens de Smart-ingenieurs negatieve gevolgen kunnen hebben voor het kenmerkende weggedrag van de stadsauto. De Duitsers doelen dan op de watervlugge rijdynamiek, waarmee het merk zich graag afficheert. De wendbaarheid van een stadsauto zit hem tenslotte ook in de mogelijkheid om snel een gaatje te benutten. De Electric Drive blijft de enige Smart die zulke ronkende taal rechtvaardigt. Dat vonden we al van de ForTwo en dat vinden we ook van de nieuwste versie, die we met vijf portieren reden. Hoe klein ook, zo'n batterijpakket weegt nu eenmaal het nodige. Die 160 kilo, fraai weggewerkt onder het inzittendencompartiment, dragen bij aan een betere wegligging. Geen geringe prestatie: doorgaans gaan auto's die niet vanaf de tekentafel als EV zijn ontworpen, juist matiger rijden door de toevoeging van een batterijpakket. De extra kilo's dragen in het geval van de Forfour zelfs bij aan het rijcomfort. De elektrische Smart is minder gevoelig voor zijwind, al blijft de auto stoterig op slecht wegdek. Het eigenzinnige merk maakt van oudsher achterwielaangedreven modellen. Je voelt weliswaar geen aandrijfkrachten in het stuurwiel, maar krijgt verder ook weinig mee. Dat geldt niet voor de gasrespons. De Electric Drive gaat als vergif; voor een EV reageert hij zelfs buitengewoon vinnig op het pedaal. Een automaat ontbreekt; je beschikt meteen over het volledige vermogen. Gelukkig voorziet Smart ook in een spaarmodus, waarbij dat een beetje wordt afgeknepen. Zou de techniek daar niet aan hebben bijgedragen, dan doen de stoelen dat wel. Je zit hoog op vlakke zittingen, waar je gemakkelijk vanaf glijdt wanneer de gang er in zit. Ingenieus is het radarsysteem waarmee het wagentje bespeurt of er een auto voor hem rijdt. Is dat het geval, dan rolt de Forfour niet uit zodra je het gas loslaat, maar remt af op de motor. De energie die daarbij vrijkomt, vloeit dan weer terug naar de batterij. Goed bedacht, maar persoonlijk hadden wij ook graag zelf de middelen in handen gehad om te regenereren. In de meeste elektrische auto's gebruik je het rempedaal nauwelijks, juist omdat die modellen remmen op de motor. Nader je een bocht, dan volstaat het om van het gas af te gaan. In de Smart moet je echt bijremmen. Ook die krachten worden overigens teruggespeeld naar het accupakket. Ondanks de aanwezige radar beschikt de Electric Drive niet over adaptieve cruise control. Een veiligheidsvoorziening waarin wel is voorzien, is een rijstrookassistent, die door middel van een pieptoon waarschuwt wanneer je onbedoeld van baan wisselt. Een zijwindassistent - die moet helpen de Smart in toom te houden bij een plotselinge windvlaag - wordt standaard meegeleverd. Niet persé veilig, maar wel verdraaid handig is de optionele achteruitrijcamera. Over je rechterschouder valt de elektrische Forfour namelijk slecht te overzien.De Smart Forfour Electric Drive van binnen
De toevoeging van een vijfdeurs elektrische variant is een gouden greep voor de praktische bruikbaarheid van de Electric Drive. Zo wordt deze uitvoering van de Forfour standaard geleverd met een handige achterbank, waarvan je zittingen in de vloer kunt wegklappen. In combinatie met de achterportieren, die haaks op de koets openen, kun je zo eenvoudig onhandige voorwerpen vervoeren. Ook een passagiersstoel die je volledig vlak kunt leggen, behoort tot de mogelijkheden. Met alle rugleuningen plat ontstaat een mooie, egale laadvloer. Onder de bagagebodem gaat de elektromotor schuil. Je kunt daar weliswaar geen spullen kwijt, maar diepvriesspullen mogen gewoon weer achterin. Bij Forfours op diesel of benzine is dat niet aan te raden, omdat de reguliere krachtbronnen flink wat warmte afgeven. De kofferbak is minimaal 185 en maximaal 975 liter groot en heeft daarmee dezelfde afmetingen als een exemplaar op benzine. Volwassen achterpassagiers komen er bekaaider vanaf dan hun bagage: de hoofdruimte is weliswaar voldoende, maar de forse, van moederconcern Mercedes afkomstige stoelen nemen (te) veel beenruimte in beslag. Aflegruimte is er nauwelijks in het Smart-interieur, maar de middenconsole voorziet wel in een handig bureaulaatje, waar bijvoorbeeld een mobiele telefoon in past.De Smart Forfour Electric Drive en het milieu
De vorige Electric Drive kwam in theorie 145 kilometer ver op een lading stroom; deze nieuwe generatie doet daar 15 kilometer bovenop. Een bescheiden toename, maar veel belangrijker is de verkorte laadtijd. Niet alleen kun je voortaan snelladen met de Smart (waardoor je al na drie kwartier je reis kunt vervolgen), ook aan een regulier laadpunt ben je eerder weg. Aan een openbare laadpaal zou de batterij na drieënhalf uur weer vol moeten zijn. Tijdens onze eerste kennismaking scheelde het opgegeven rijbereik rond de 20 kilometer met de daadwerkelijk afgelegde afstand: iets om in het achterhoofd te houden.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
