Auto Review Smart Forfour II
Dubbele boodschap
Smart - Forfour
Conclusie
Smart heeft op de Nederlandse markt tot nog toe geen grote rol gespeeld. Het eigenzinnige merk vergroot zijn kansen met de komst van een vierdeurs variant, die met name qua veiligheid en praktisch nut hoge ogen gooit. Helaas staan daar gebrekkig zitcomfort en een hoge aanschafprijs tegenover.Type auto en prijs
De Forfour is niet de eerste vierdeurs Smart. Er verscheen in 2004 al een Smart Forfour op de markt. Dat was geen stadsauto, maar een model van het formaat Volkswagen Polo. De Duitsers ontwikkelden hem met Mitsubishi en hij werd in het Nederlandse Born gebouwd. Ook deze nieuwe Forfour is het resultaat van een samenwerking; ditmaal sloeg Smart de handen ineen met Renault. Het is dus geen toeval dat de auto zoveel van de Renault Twingo weg heeft. Voor deze Forfour geen Nederlands tintje, al verwacht de importeur er hier meer te verkopen dan van de tweedeurs variant. Hopelijk hebben ze daarbij ook onze prijsbewuste aard in ogenschouw genomen: met een vanafprijs van € 11.995 is de Smart 2 mille duurder dan de Twingo.Hoe rijdt de Smart Forfour
Volgens Smart Nederland bestaan er 34 verschillen tussen de Renault en de Forfour. Zo voldoen de van de Fransen afkomstige benzinemotoren bij Smart al aan de strenge Euro 6 emissie-eisen (Renault neemt genoegen met Euro 5). Het gaat om een geblazen en een ongeblazen driecilinder, goed voor achtereenvolgens 71- en 90 pk. De versie mét turbo komt het lekkerste van zijn plek, maar het hakerige schakelgedrag verstoort bij beide krachtbronnen de rijbeleving. De Forfour is achterwielaangedreven. Hij stuurt soepel, al had de bekrachtiging wel wat minder gemogen. Ben je in de markt voor een Forfour, dan kun je kiezen uit een comfort- of een sportonderstel. Heb je al je kiezen nog en wil je dat graag zo houden, dan blijf je bij die laatste uit de buurt; in de versie met sportonderstel stuiter je van oneffenheid naar oneffenheid. De stoelen in de Forfour/Twingo zijn afkomstig van Smarts moederconcern Mercedes, maar in de Smart hebben de Duitsers ook hun eigen stoelmechanisme gemonteerd. Daardoor zit je hoger dan in de Renault en verliezen de stoelen hun zijdelingse steun: in een snel genomen bocht schuif je er gemakkelijk van af. Verder hebben de zetels een hinderlijk aanwezige lendensteun, die je niet kunt verstellen. De veiligheidsuitrusting van de Forfour is omvangrijk en omvat onder meer een rijstrookassistent en een systeem dat waarschuwt voor een mogelijke aanrijding. De Smart maakt een lange neus naar de Twingo vanwege zijn standaard knie-airbag (de Franse stadsmini moet het zonder stellen). Opmerkelijk is de zijwindassistent, die moet voorkomen dat de Forfour door stormachtig weer van zijn koers wordt gebracht. Renault voert die functie ook op de Twingo, maar daar maakt het systeem stilzwijgend deel uit van het ESP.De Smart Forfour van binnen
Het grootste verschil tussen de Smart Forfour en de Renault Twingo vind je in het interieur. De Forfour is nét een tandje praktischer dan zijn Franse evenknie. De motor ligt in beide auto's achterin en de bagage moet er bovenop. Klap je de rugleuningen neer, dan ontstaat een keurig vlakke laadvloer. De rugleuning van de passagiersstoel kun je ook nog neerklappen, zodat je zelfs een complete boekenkast achterin kunt schuiven. De Smart heeft daarnaast zogenaamde 'readyspace stoelen' op de optielijst. De zittingen van de achterstoelen kunnen in de vloer worden weggeklapt, zodat je op de plek van de achterbank grote(re) voorwerpen kunt vervoeren. De achterportieren openen ook in een grotere hoek dan die van de Twingo, zodat je zulke voorwerpen makkelijk achterin krijgt. Net als in de Renault oogt het Smart-interieur fraai (met als uitzondering de goedkoop uitgevoerde handrem). Het dashboard is bekleed met het soort stof dat je doorgaans op outdoorkleding aantreft. Het onderliggende plastic is echter keihard. De deurleuningen zijn op een soortgelijke manier bekleed, zodat het weinig plezierig is je arm daar neer te leggen. De meeste bedieningsknoppen zijn rechtstreeks uit het Twingo-interieur overgenomen, inclusief de pookknop. Ook de beperkte beenruimte op de achterbank komt overeen, net als de verhoogde temperatuur in de kofferruimte. Motor en bagage worden weliswaar door een vloermat met isolatiemateriaal van elkaar gescheiden, maar toch wordt het daar warm. Er bestaan wel verschillen, maar die zijn klein; de Smart heeft een hoedenplank, de Renault een netje. Bij de Twingo moet je de tankdop met de sleutel openmaken, bij de Forfour maakt de tankdop deel uit van de centrale vergrendeling. Op de Smart kun je naast een stoffen roldak ook een glazen panoramadak bestellen, op de Renault niet. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.De Smart Forfour en het milieu
De Forfour komt niet in aanmerking voor fiscaal voordeel. De schadelijke uitstoot bedraagt 93 gram voor de eenvoudigste- en 97 gram CO2 voor de ‘dikste’ benzinemotor. De Smart beschikt standaard over een start/stop-systeem. In het tweede kwartaal van 2015 kun je de auto ook als automaat met dubbele koppeling bestellen. Wij mochten al een blokje om met een pré-productiemodel. Snel is de versnellingsbak niet, maar hij schakelt wel schokloos. Bij eerdere generaties was dat niet altijd het geval.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
