logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Smart Fortwo III

EV in zakformaat

Smart - Fortwo Electric Drive

De vorige elektrische Smart kwam in theorie 145 kilometer ver op een lading stroom; deze nieuwe generatie doet daar een bescheiden 15 kilometer bovenop. De verkorte laadtijd maakt het autootje echter alsnog breed inzetbaar als EV.

Conclusie

Dankzij zijn elektrische aandrijflijn rijdt de Smart Fortwo niet alleen fijner; de verkorte laadtijd maakt de EV in zakformaat bovendien een serieus alternatief voor een variant op diesel of benzine. Actieradiusvrees ligt bij de Smart echter nog ouderwets op de loer en de gebruiksmogelijkheden zijn bij deze tweezitter beperkt; de technisch identieke Forfour is met zijn vier zitplaatsen en vijf deuren een stuk praktischer ingesteld.

Type auto en prijs

Smart was een van de eerste fabrikanten die bij de recente opleving van de elektrische auto een model op stroom voortbracht. Die Electric Drive-uitvoering van hun Fortwo is in ons land met name zichtbaar, omdat de EV in Amsterdam massaal wordt ingezet als deelauto. De nieuwste elektrische aandrijflijn komt beschikbaar voor de complete modellenfamilie. Dat betekent dat niet alleen de Fortwo en de Fortwo cabriolet, maar ook de vijfdeurs Forfour voortaan met een stekker kan worden geleverd. Het tweedeurs origineel is de voordeligste van het stel: de vanafprijs bedraagt € 23.699. Het accupakket zit voortaan bij de koop inbegrepen; voorheen moest je de batterij er apart bij huren. Concurrenten zijn de drieling van Citroën, Peugeot en Mitsubishi plus de Volkswagen e-Up!. De Frans/Japanse EV’s zijn fractioneel voordeliger dan de Smart, de Volkswagen (fors!) duurder. De alternatieven hebben allemaal op de Fortwo voor, dat zij standaard worden geleverd met vijf portieren.

Hoe rijdt de Smart Fortwo Electric Drive

De fijnste Smart is een exemplaar op stroom, blijkt uit onze kennismaking met de nieuwste generatie van de Electric Drive. De EV gaat als vergif; voor een elektrische auto reageert hij zelfs buitengewoon vinnig op het pedaal. Een automaat ontbreekt; je beschikt meteen over het volledige vermogen. Gelukkig voorziet Smart ook in een spaarmodus, waarbij dat een beetje wordt afgeknepen. Het eigenzinnige merk maakt van oudsher achterwielaangedreven modellen. Daardoor stuurt de Fortwo aangenaam direct. De bekrachtiging had wel minder gemogen; soms heb je het idee in een botsautootje onderweg te zijn, zo gevoelloos doet de besturing aan. Het batterijpakket is slechts 17,6 kWh groot. Een bewuste keuze, want een te grote accu zou volgens de Smart-ingenieurs negatieve gevolgen kunnen hebben voor het kenmerkende weggedrag van de stadsauto. De Duitsers doelen dan op de watervlugge rijdynamiek, waarmee het merk zich graag afficheert. De wendbaarheid van een stadsauto zit hem tenslotte ook in de mogelijkheid om snel een gaatje te benutten. Een feestnummer is zijn draaicirkel: die is met net geen 7 meter dusdanig klein, dat je er alom verbaasde gezichten mee oogst. Hoe klein ook, zo'n batterijpakket weegt toch wel wat. Die 160 kilo, fraai weggewerkt onder het inzittendencompartiment, dragen bij aan een betere wegligging. Geen geringe prestatie: doorgaans gaan auto's die niet vanaf de tekentafel als EV zijn ontworpen, juist matiger rijden door de toevoeging van een batterijpakket. De extra kilo's dragen in het geval van de Fortwo zelfs bij aan het rijcomfort. De elektrische Smart is minder gevoelig voor zijwind, al blijft de auto stoterig op slecht wegdek. Ingenieus is het radarsysteem waarmee het wagentje bespeurt of er een auto voor hem rijdt. Is dat het geval, dan rolt de Fortwo niet uit zodra je het gas loslaat, maar remt af op de motor. De energie die daarbij vrijkomt, vloeit dan weer terug naar de batterij. Goed bedacht, maar persoonlijk hadden wij ook graag zelf de middelen in handen gehad om te regenereren. In de meeste elektrische auto's gebruik je het rempedaal nauwelijks, juist omdat die modellen remmen op de motor. Nader je een bocht, dan volstaat het om van het gas af te gaan. In de Smart moet je echt bijremmen. Ook die krachten worden overigens teruggespeeld naar het accupakket. Ondanks de aanwezige radar beschikt de Electric Drive niet over adaptieve cruise control. Een veiligheidsvoorziening waarin wel is voorzien, is een rijstrookassistent, die door middel van een pieptoon waarschuwt wanneer je onbedoeld van baan wisselt. Een zijwindassistent - die moet helpen de Fortwo in toom te houden bij een plotselinge windvlaag - wordt standaard meegeleverd.

De Smart Fortwo Electric Drive van binnen

In vergelijking met de oer-Smart is deze nieuwe generatie Fortwo 20 centimeter in lengte gegroeid. Bovendien is de auto ook nog eens 12 centimeter breder. Met name dat laatste is goed merkbaar in het interieur. In tegenstelling tot wat zijn buitenmaten doen vermoeden, is de Smart geen kleine auto: je hebt de binnenruimte van twee klassen groter. Achter het stuur kun je betrekkelijk laag zitten. Jammer genoeg is dat stuur alleen in hoogte verstelbaar. De bagageruimte meet minimaal 260- en maximaal 350 liter inhoud: precies evenveel als bij een reguliere Smart. De achterklep van de Fortwo gaat als vanouds in twee delen open. Behalve in de kofferbak en de vakken van de deuren kun je aan boord nauwelijks spullen kwijt. Het dashboardkastje is een van de kleinste die we ooit hebben gezien; het instructieboekje past er nauwelijks in. Het Smart-interieur oogt fraai en origineel. Het onderliggende plastic is echter keihard, zodat het weinig plezierig is je arm op het deurpaneel neer te leggen.

De Smart Fortwo Electric Drive en het milieu

De vorige Electric Drive kwam in theorie 145 kilometer ver op een lading stroom; deze nieuwe generatie doet daar 15 kilometer bovenop. Een bescheiden toename, maar veel belangrijker is de verkorte laadtijd. Niet alleen kun je voortaan snelladen met de Smart (waardoor je al na drie kwartier je reis kunt vervolgen), ook aan een regulier laadpunt ben je eerder weg. Aan een openbare laadpaal zou de batterij na drieënhalf uur weer vol moeten zijn. Onze praktijkproef, waarbij we op een zomerse dag via een gevarieerde route op en neer reden van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar Vliegveld Lelystad, geeft geen aanleiding om aan de door de fabrikant opgegeven actieradius te twijfelen: in totaal legden we 141 kilometer af.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.