Auto Review Smart Fortwo III
Beter zonder dak
Smart - fortwo cabrio prime (71 pk)
Conclusie
De fortwo cabrio is misschien wel de meest geslaagde Smart die je kunt kopen. Vanwege zijn open dak schaar je hem onder de funauto’s en daardoor vallen de praktische bezwaren weg die aan zijn dichte broers kleven. De meeste althans, want zijn beperkte bagageruimte, gevoelloze besturing en stevige aanschafprijs spelen de hippe stadsauto onverminderd parten.Type auto en prijs
De Smart fortwo cabrio is na drie generaties nog altijd de voordeligste cabriolet die je nieuw kunt kopen. Hij kost minimaal € 16.995 en voor dat geld heb je nog geen Fiat 500C (vanaf € 17.995) of DS3 (op zijn minst € 20.790). Met zijn afneembare dakbogen is de Smart ook de meest open auto van het stel: de Fiat en de DS hebben een veredeld roldak. Daar staat tegenover dat je in de 500C en de (DS)3 nog extra passagiers kunt meenemen als dat nodig mocht zijn. De fortwo biedt slechts plaats aan twee inzittenden. Personaliseren kun je ze alle drie, waarbij de prijs meteen fors stijgt. De door ons gereden uitvoering, met een tweekleurige veiligheidskooi en een grotere brandstoftank (!), kwam bijvoorbeeld op dik 22 mille.Hoe rijdt de Smart fortwo cabrio prime (71 pk)
Net als de overige carrosserievarianten vertoont ook deze Smart onderhuids grote overeenkomsten met de Renault Twingo. Mercedes-Benz en Renault hebben hun stadsauto’s namelijk samen ontwikkeld. Het is echter niet uitgesloten dat de fabrikanten ook nog eigenhandig aan de modellen hebben gesleuteld. Omdat de motor achterin ligt, voelt de Twingo vervelend licht in de neus. Daar heeft de Smart geen last van. Het open autootje heeft echter een dusdanig korte wielbasis, dat werkelijk iedere oneffenheid de cabine binnendringt. Mede omdat de fortwo cabrio achterwielaandrijving heeft, stuurt het wagentje ontzettend direct. Stuurbekrachtiging had daarom niet gehoeven, maar het zit er toch op. Da’s jammer, want de besturing is nu dermate gevoelloos dat je het idee krijgt in een botsautootje onderweg te zijn. Daar staat tegenover dat je kinderlijk eenvoudig met de open funauto kunt manoeuvreren, mede geholpen door de draaicirkel van net geen 7 meter. Ter vergelijking; die van een Renault Clio bedraagt 10,6 meter. Onze testauto was uitgerust met de eenvoudigste benzinemotor. We hebben het in de specificaties teruggezocht, want we konden het eigenlijk niet geloven. Zo fel reageert de 71 pk sterke driecilinder! Iets minder levensvreugde was bij het verkeerslicht wel wenselijk geweest; stationair laat het torretje de complete auto heen en weer schudden. De tijd dat je met een boog om een Smart met automaat moest heen lopen, ligt definitief achter ons. Voortaan is de transmissie voorzien van een dubbele koppeling en nu reageert de bak prima. De sportstand waarvan hij is voorzien, had wat ons betreft achterwege gelaten kunnen worden. De fortwo cabrio gaat er alleen maar meer toeren door maken; een (nog) grotere snelheidsbeleving blijft uit. De krachtbron laat zich sowieso goed horen, maar dat mag geen verbazing wekken. Je bevindt je er tenslotte praktisch bovenop. De veiligheidsuitrusting is voor zo’n kleine auto imposant. Zo kun je de Smart onder andere uitrusten met een rijstrookassistent en een systeem dat waarschuwt voor een mogelijke aanrijding. Opmerkelijk is de zijwindassistent, die moet voorkomen dat de fortwo door stormachtig weer van zijn koers wordt gebracht.De Smart fortwo cabrio prime (71 pk) van binnen
De cabrio biedt minder bagageruimte dan de reguliere fortwo. Dat zie je niet wanneer je de brochure er op naslaat, maar wel zodra je de kofferklep open doet. In tegenstelling tot bij een gewone Smart opent deze niet in twee delen. Daar waar bij de fortwo het glas van de achterklep naar boven scharniert, bevindt zich bij de cabriolet het stoffen dak. Stapelen is er in de bagageruimte van de open versie dus niet bij. Bovendien is de laadopening een stuk kleiner. Optioneel kun je de middenconsole van een speciale schuiflade laten voorzien. Da’s dan wel weer handig. Het interieur is sowieso origineel en doet breder aan dan je op basis van de bescheiden buitenmaten zou verwachten. Achter het stuur kun je betrekkelijk laag zitten, maar de stoel ondersteunt je onderbenen nauwelijks. Verder is het stuurwiel alleen in hoogte verstelbaar. De veiligheidsgordels zijn dat niet en snijden daarom bij langere personen in de hals. De afwerking is in orde, op het cabriodak na. Het mechanisme van de kapconstructie ligt open en bloot, wat goedkoop aandoet. Voor zo’n kleine auto heeft de Smart grote deuren. Die maken het uitstappen in een krappe parkeersituatie knap ingewikkeld. Oppassen moet je ook bij het demonteren van de dakbogen. Weliswaar kun je die netjes opbergen in een speciaal vak aan de achterzijde van de kofferklep, maar voordat je ze daar eenmaal in hebt liggen, riskeer je allerhande lakbeschadigingen.De Smart fortwo cabrio prime (71 pk) en het milieu
Net als de gesloten uitvoering is ook deze cabriolet leverbaar met twee benzinemotoren. De ene – onze testversie – levert 71 pk, de ander 90. In tegenstelling tot de reguliere fortwo kun je de open variant niet met een handbak bestellen. Een - hinderlijk traag - start/stop-systeem wordt op elk exemplaar meegeleverd. In de folder is de door ons gereden Smart goed voor een verbruik van 1 op 23,3. Dat haalden wij in de praktijk niet, maar met een score van 1 op 16,5 zijn we niet ontevreden. De meeste testkilometers legden wij af met het dak open, maar onze persauto was wel voorzien van een 7 liter grotere brandstoftank, die je voor € 61 kunt bijbestellen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
