logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Silence S04 I

Stadsauto 2.0?

Silence S04

Pluspunten
  • Rijk aangekleed
  • Functioneler dan een brommobiel
  • Grote kofferbak
Minpunten
  • Matig weggedrag
  • Voertuig zonder veiligheidseisen
  • Autorijbewijs verplicht
  • Voor hetzelfde geld koop je een personenwagen

De Silence S04 is geen auto en geen brommobiel: de volledig elektrische tweezitter hangt daar ergens tussenin. Kan het Spaanse voertuig het gat vullen dat de met uitsterven bedreigde traditionele stadsauto laat vallen? Of is de Silence zijn tijd te ver vooruit?

Conclusie

De Silence S04 is een mobiliteitsoplossing waar (nog) geen behoefte aan is. Natuurlijk: de tweezitter is klein en wendbaar. Ideaal voor in de stad! De S04 is ook nog eens uitgevoerd als een auto. Maar dat geldt niet voor zijn rijeigenschappen en de veiligheidsuitrusting. Zo’n Silence is weliswaar geen personenwagen, maar je betaalt er wel hetzelfde voor en hebt even goed een autorijbewijs nodig om er mee te mogen rijden. Dat roept de vraag op wie je hier nu eigenlijk een dienst mee doet.

Type voertuig en prijs

Silence is een jonge fabrikant van elektrische scooters en citycars. Met auto’s hebben die laatste voertuigen weinig van doen: op papier zijn het vierwielige motorfietsen, al heb je wel een autorijbewijs nodig om er eentje te mogen besturen. De S04 is leverbaar in twee varianten: als brommobiel en in een uitvoering die 90 kilometer per uur kan.

In februari 2023 konden we al kennismaken met een voorserie van het Spaanse voertuig. Toen kon je voor een soortgelijke stadsmini alleen bij het Nederlandse Carver terecht, maar in een half jaar tijd zijn er alweer twee concurrenten bij gekomen: de XEV YOYO uit China en de Microlino uit Zwitserland. De vier wagentjes dingen naar de gunsten van stadsbewoners die doorgaans binnen de bebouwde kom blijven, maar niet gelimiteerd willen zijn tot een top van 45 kilometer per uur.

Uitneembare batterijen

In dit kersverse segment is de Silence met een prijskaartje van € 16.990 een van de voordeliger opties. De Carver is 1,5 mille goedkoper, de Microlino juist duizend euro duurder. Van de XEV zijn op het moment van schrijven nog geen Nederlandse prijzen bekend gemaakt.

De Spanjaard heeft van dit kwartet sowieso de krachtigste motor en het grootste batterijpakket. Bovendien kun je de accu’s uitnemen en thuis opladen: een unicum in dit deel van de markt.

Appels en peren

Het is verleidelijk om aan te dragen dat je voor dit soort bedragen ook een reguliere personenwagen kunt kopen, maar dan vergelijk je appels met peren: de S04 ís immers geen auto.

Financiële voordelen verzachten de stevige aanschafprijs. Zo hoef je voor de Silence geen motorrijtuigenbelasting te betalen, geldt er vooralsnog geen APK-plicht en valt de verzekeringspremie lager uit. De Nederlandse importeur verstrekt drie jaar of 30.000 kilometer garantie op het accupakket.

Hoe rijdt de S04

Dit soort voertuigen worden wel eens gekscherend overdekte brommers genoemd. In het geval van de Silence is dat niet ver bezijden de waarheid: de tweezitter wordt door een scootermotor aangedreven. Die krachtbron is goed voor 19 pk, met een piekvermogen van 30 paardenkrachten. Dat lijkt niet veel, maar de S04 weegt maar 435 kilogram. In de sportstand schiet je serieus snel van je plek! De topsnelheid bedraagt 90 kilometer per uur: wanneer het zo uitkomt, kun je er dus mee de snelweg op.

Wat het ’t snelheidspotentieel aangaat, kun je prima met je medeweggebruikers mee komen. Dat geldt echter niet voor de rest van de Silence. De stoelen zijn kort en smal: met een gemiddeld postuur heb je de sluiting van de veiligheidsgordel al in je dij staan. De Nederlandse importeur belooft beterschap: in de nabije toekomst moeten er - optioneel - luxere stoelen beschikbaar komen.

Weinig vertrouwen

Het voertuig is kort, smal en hoog en die afmetingen hebben hun weerslag op het rijgedrag. Veren en dempen gaat redelijk - al heeft de stadsmini merkbaar moeite met korte oneffenheden - maar de besturing is licht en akelig direct. Daarnaast blijkt de S04 gevoelig voor spoorvorming.

We willen niet zo ver gaan dat we het griezelig vonden om met de Silence te rijden, maar veel vertrouwen geeft het wagentje niet. Temeer, daar er voor dit soort voertuigen nog geen regelgeving bestaat wat het de veiligheidsuitrusting aangaat.

Airbags ontbreken

Er zitten geen hulpsystemen op; zelfs airbags ontbreken! Aan ABS wordt naar verluidt gewerkt. Aan de joekel van een dode hoek die de portiersomlijsting vormt, valt echter weinig te veranderen. Net als aan het knagende besef dat je weerloos bent, wanneer je onverhoopt bij een ongeval betrokken raakt…

De S04 van binnen

Hij rijdt misschien niet als een personenwagen, maar de Silence heeft wel het uitrustingsniveau van een echte auto. Elektrisch verstelbare buitenspiegels, stuurbediening, Bluetooth of klimaatcontrole: het zit er allemaal op en aan. De S04 heeft zelfs een eigen telefoonapplicatie, waarmee je de verwarming vast kunt inschakelen of de ramen openen.

Je kan de stadsmini er ook mee van het slot halen en dat blijkt essentieel: gebruik je de app namelijk niet, dan kun je het portier van de bijrijder en de achterklep alleen met draaiende elektromotor openen. Staat de motor uit, dan weigeren die deuren dienst. Bij het boodschappen doen is dat knap onhandig! Verder missen we bekerhouders en een binnenspiegel (!).

Continu met de verwarming in de weer

Het downloaden van een telefoonapplicatie verandert niets aan de arbeidsintensieve klimaatcontrole. Het is namelijk of te warm of te koud aan boord van de Silence. De ideale temperatuur bereik je nooit, want tussentijds moet je de voorruit ontwasemen. Zodoende ben je tijdens het rijden vrijwel continu met de verwarming in de weer.

De S04 is slechts 2.28 meter lang, 1.26 meter breed en 1,57 meter hoog. Dankzij een slimme opstelling van de stoelen - de passagier zit schuin achter de bestuurder - kunnen er twee personen plus bagage mee. Je moet elkaar dan wel goed kennen. De kofferbak is 247 liter groot. De tweezitter heeft zelfs een piepkleine ‘frunk’, waarin je de laadkabel kunt opbergen.

De S04 en het milieu

De Silence heeft twee batterijen: per stuk zijn die 5,6 kWh groot. Zoals aangegeven, kun je de accu’s uitnemen om ze thuis op te laden. Met grote waarschuwingsstickers maken de Spanjaarden duidelijk dat het niet de bedoeling is dat je dit in de woonkamer doet: een schuur of berging heeft de voorkeur.

De batterijen hebben de vorm van een bagagetrolley: haal je ze onder de voorstoelen tevoorschijn, dan klappen er twee wieltjes uit. Geen overbodige luxe, want de accu’s wegen 41 kilogram per stuk: zulk gewicht rol je liever dan dat je het tillen moet. Er zit weliswaar een handvat aan dat je uit kunt trekken, maar voor lange mensen kan dat handvat niet ver genoeg omhoog: het gevolg is, dat je krom loopt.

Geen spaarstand

Op papier zijn de batterijen samen goed voor een rijbereik van 149 kilometer, maar zo ver zijn wij in de praktijk niet gekomen. Zeker wanneer je stukjes snelweg met de S04 zou rijden, kun je beter rekening houden met een actieradius van rond de 100 kilometer. De Silence helpt je niet om optimaal gebruik te maken van de meegebrachte stroom: hoewel er een spaarstand op zit - waarbij de mechanische remmen niet worden aangesproken wanneer je begint met remmen - is het daadwerkelijke effect marginaal.

Zijn de accu’s helemaal leeg, dan duurt het 7- tot 9 uur om ze weer vol te laden. De Spanjaarden werken aan een thuisstation, waarmee de laadtijd met de helft kan worden ingekort. Bovendien moet het dan mogelijk zijn om de accu's in te zetten als thuisbatterij, zodat je op de resterende stroom bijvoorbeeld een wasje kunt draaien.

In principe laad je aan een huis-, tuin- en keukenstopcontact maar de Nederlandse importeur voorziet ook in een laadkabel die je bij een publieke laadpaal kunt gebruiken.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.