logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Smart Fortwo III

Klein duimpje

Smart - Fortwo

De eigenzinnige Smart doet in zijn nieuwste verschijningsvorm een stap naar het grote publiek, maar of dat genoeg is voor meer dan een opgestoken duim..?

Conclusie

De Smart Fortwo is met zijn beperkte gebruiksmogelijkheden en rumoerige motoren nog altijd geen allemansvriend, maar de liefhebbers hebben er een ruimere en vooral veiligere auto aan.

Type auto en prijs

De Smart was in 1998 de liefdesbaby van een horlogemerk en een autofabrikant. Hoewel de tweezitter inmiddels niet meer is weg te denken uit de grote Europese steden (al dan niet als deelauto), is het wagentje nooit het succes geworden dat Mercedes had gehoopt. De Fortwo heeft het voordeel van de twijfel gekregen, nu de ontwikkelingskosten van een nieuwe generatie met Renault konden worden gedeeld (bij de Fransen koop je met de Twingo in feite dezelfde auto). Voor het eerst in jaren staat er ook weer een vierdeurs Smart in de showroom: de Forfour. De eenvoudigste Fortwo mag voor € 10.795 mee naar huis.

Hoe rijdt de Smart Fortwo

Het rijcomfort van de Fortwo werd voorheen grotendeels bepaald door de halfautomaat, die een stevige vertraging kende tussen het moment van schakelen en het daadwerkelijk reageren. Hoewel er de afgelopen jaren aan die versnellingsbak is gesleuteld, heeft Smart besloten van deze nieuwe generatie voor het eerst een handgeschakelde variant te leveren. Voor de liefhebbers komt er in het tweede kwartaal van 2015 ook een automaat met dubbele koppeling op de markt. Wij mochten vast een blokje om met een pré-productiemodel en die eerste kilometers stemden hoopvol: de automaat schakelde tenminste schokloos. De handbak daarentegen werkt hakerig. De Fortwo is leverbaar met een ongeblazen driecilinder (71 pk), maar ook een 90 pk sterke turboversie behoort tot de mogelijkheden. Beide motoren laten zich goed horen, al wekt dat nauwelijks verbazing. De motor ligt in een Smart achterin en in de tweezitter bevind jij je er zo’n beetje bovenop. Wie wil, kan kiezen voor een sportonderstel. Daar wordt de stadsauto zo stuiterig van dat je er verstandiger aan doet die optie te laten voor wat hij is. De Smart is achterwielaangedreven en daardoor stuurt hij aangenaam direct. De bekrachtiging had wel minder gemogen; soms heb je het idee in een botsautootje onderweg te zijn, zo gevoelloos is de besturing. Een feestnummer is zijn draaicirkel; die is met net geen 7 meter dusdanig klein, dat je er alom verbaasde gezichten mee oogst. De veiligheidsuitrusting is juist omvangrijk en omvat onder meer een rijstrookassistent en een systeem dat waarschuwt voor een mogelijke aanrijding. De Smart maakt een lange neus naar de Twingo vanwege zijn standaard knie-airbag (de Franse stadsmini moet het zonder stellen). Opmerkelijk is de zijwindassistent, die moet voorkomen dat de Fortwo door stormachtig weer van zijn koers wordt gebracht. Renault voert die functie ook op de Twingo, maar daar maakt het systeem stilzwijgend deel uit van het ESP.

De Smart Fortwo van binnen

In vergelijking met de oer-Smart is deze nieuwe generatie Fortwo 20 centimeter in lengte gegroeid. Bovendien is de auto ook nog eens 12 centimeter breder. Met name dat laatste is goed merkbaar in het interieur. In tegenstelling tot wat zijn buitenmaten doen vermoeden, is de Smart geen kleine auto: je hebt de binnenruimte van twee klassen groter. Achter het stuur kun je betrekkelijk laag zitten. Jammer genoeg is dat stuur alleen in hoogte verstelbaar. Behalve in de kofferbak en de vakken van de deuren kun je aan boord nauwelijks spullen kwijt. Het dashboardkastje is een van de kleinste die we ooit hebben gezien; het instructieboekje past er nauwelijks in. De achterklep van de Fortwo gaat als vanouds in twee delen open. Vroeger verkeek jij je nog wel eens op de bediening ervan. Met een drukknop opende je de achterruit en vervolgens trof je op het resterende deel van de kofferklep een handgreep aan. Die was echter bedoeld om een bergvak aan de achterzijde van die klep te openen. Onlogisch; vandaar dat je nu wél met die handgreep de achterdeur kunt openen. Het Smart-interieur oogt fraai en origineel. Zo is het dashboard bekleed met het soort stof dat je doorgaans op outdoorkleding aantreft. Het onderliggende plastic is echter keihard. De deurleuningen zijn op een soortgelijke manier bekleed, zodat het weinig plezierig is je arm daar neer te leggen. De meeste bedieningsknoppen zijn rechtstreeks uit het interieur van de Renault Twingo overgenomen, inclusief de pookknop. Zelfs de contactsleutel is van Franse makelij. Aan de buitenzijde kan er echter geen twijfel over bestaan met welke auto je te maken hebt. De vierdeurs Smart heeft het in dat opzicht veel lastiger.

De Smart Fortwo en het milieu

De Smart komt niet in aanmerking voor noemenswaardig fiscaal voordeel. De schadelijke uitstoot bedraagt 93 gram voor de eenvoudigste- en 97 gram CO2 voor de ‘dikste’ benzinemotor. Wij realiseerden met de lichtste benzinemotor een praktijkverbruik van 1 op 16,3. Niet onaardig, maar dat getal komt niet in de buurt van wat het stadsautootje volgens Smart zelf zou moeten verbruiken: 1 op 24,4 (!). Elke uitvoering van de Fortwo beschikt standaard over een start/stop-systeem.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.