Auto Review Hyundai Ioniq 6 I
Broedermoord
Hyundai IONIQ 6 Lounge 77,4 kWh RWD
- Pluspunten
- Riante actieradius (maar alleen onder strikte voorwaarden!)
- Scherpe prijs
- Blikvanger van jewelste
- Minpunten
- Bescheiden bagageruimte
- Hinderlijk aanwezige rijhulpsystemen
- Warmtepomp op de optielijst
Met een vanafprijs van 45 mille en een theoretisch rijbereik van meer dan 600 kilometer vormt de Hyundai IONIQ 6 een weergaloze aanbieding. Of moeten we in het geval van de volledig elektrische sedan eerder van een bedreiging spreken..?
Conclusie
Menig leaserijder zag de laatste maanden reikhalzend uit naar de komst van deze Hyundai IONIQ 6. En terecht, want de Koreaan biedt tegen een scherpe prijs een gigantisch rijbereik. Althans: op papier. In de praktijk scoort de Hyundai niet meer dan gemiddeld, met een verbruikscijfer dat zelfs hoger ligt dan dat van zijn onderhuidse broer de IONIQ 5. De 6 beschikt echter over een flinke dosis 'sex appeal' en rijdt een stuk beter. Het is je reinste broedermoord. Want de kans is groot dat de verkoopaantallen van deze Hyundai straks niet alleen die van de IONIQ 5 overschaduwen, maar ook die van z’n concerngenoot de Kia EV6…
Type auto en prijs
De meeste elektrische auto’s hebben een hoge carrosserie. De benodigde batterijen schuif je dan gewoon onder de inzittenden. De Hyundai’s Kona en IONIQ 5 hebben precies zo’n koets. Makkelijk, maar weinig efficiënt: zo’n groot oppervlak vangt immers een hoop wind en dat kost kilometers rijbereik. Voor de IONIQ 6 pakten de Koreanen het daarom anders aan: ze maakten de carrosserie zo aerodynamisch als ze maar konden, tot aan een afgevlakt merklogo aan toe. Gevolg is wel, dat er nauwelijks gelijkenis bestaat tussen de 6 en zijn broer de IONIQ 5. Ze hebben allebei verlichting in de vorm van ‘pixels’ en het instrumentarium lijkt op elkaar, maar daarmee heb je de belangrijkste uiterlijke overeenkomsten ook wel gehad. Terwijl het onderhuids grotendeels om dezelfde elektrische auto gaat!
Er zijn echter een paar belangrijke verschillen, waar we in deze rijtest dieper op in gaan. Te beginnen met de batterijgrootte. De IONIQ 6 is met een vanafprijs van € 45.895 een paar duizend euro voordeliger dan de 5, maar dat komt omdat de sedan minder accucellen aan boord heeft: 53- in plaats van 58 kWh. Bovendien is de IONIQ 6 weliswaar langer dan de 5, maar ook lager. De hoofdruimte én de kofferbakinhoud hebben onder dat lijnenspel te lijden. Concurrenten heeft de Hyundai nog nauwelijks – alleen zijn concerngenoot de Kia EV6 en de Tesla Model 3 gelden op het moment van schrijven als alternatief – maar ook volumemerken als Ford en Volkswagen broeden inmiddels op een ‘lage’ EV. Die fabrikanten doen er wijs aan eveneens naar de garantievoorwaarden van de Koreanen te kijken: iedere IONIQ 6 profiteert van vijf jaar fabrieksgarantie, zónder kilometerbeperking. Mochten er problemen zijn met de batterij, dan kun je acht jaar of 160.000 kilometer kosteloos bij de garage aankloppen.
Hoe rijdt de IONIQ 6
De eenvoudigste IONIQ 6 levert 151 pk en 350 Nm koppel. Er mag 750 kilogram aan de trekhaak. Onze testuitvoering weet raad met een aanhanger tot 1.500 kilo. Het koppel is gelijk aan dat van het instappertje, maar je hebt 229 pk onder je rechtervoet. De vierwielaangedreven IONIQ gaat daar nog eens overheen met 325 pk en maar liefst 605 Nm koppel. Met de batterijgrootte hadden we al een belangrijk verschil te pakken tussen de IONIQ 5 en 6. Maar bij dit testonderdeel komt er nog eentje aan het licht: de rijeigenschappen. De IONIQ 5 is overdreven comfortabel; als je niet oppast, rijd je jezelf wagenziek. Daar heeft de IONIQ 6 geen last van: de vering en demping zijn een stuk straffer, zonder dat je uit de auto stuitert. Bovendien biedt de besturing meer gevoel.
Wat beide IONIQ’s gemeen hebben, is een hoge zit. En daar zit je in een sedan dan net niet op te wachten. Lange bestuurders torenen zelfs dusdanig boven het instrumentarium uit, dat zij het head up display maar voor de helft kunnen aflezen! De camera’s die dienst doen als buitenspiegels zorgen voor extra kilometers rijbereik, maar brengen ook de nodige ergernis met zich mee. Hoewel de monitoren op een logische plek zitten – namelijk aan de uiterste zijkant van het dashboard – betrap je jezelf er op dat je steeds weer naar de camera’s zélf kijkt. Dat kost tijd. Bovendien kun je op een monitor slecht de snelheid van achteropkomend verkeer inschatten. Gelukkig kun je bij Hyundai ook voor een stel traditionele buitenspiegels terecht.
Horen en zien
Het merendeel van de aanvullende veiligheidsuitrusting zit bij de Koreanen bij de prijs inbegrepen. Actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control en een file-assistent bijvoorbeeld. Wie ook dode hoek bescherming en een waarschuwing voor kruisend verkeer op z’n IONIQ wenst, is aangewezen op een duurdere uitvoering. De hulpsystemen worden niet ‘los’ te koop aangeboden.
Spijtig, want d'r zitten een paar bij die we kunnen missen als kiespijn. Een verklikker die aangeeft wanneer je de maximum snelheid overschrijdt bijvoorbeeld. Al bij één kilometer verschil vergaat horen en zien je. Gelukkig kan de rijhulp in kwestie ook uit, maar die aanpassing zal je iedere rit opnieuw moeten doorvoeren. Daar kunnen we Hyundai niet op aankijken: de IONIQ 6 behaalde mede dankzij dit hulpsysteem een klinkende score tijdens de Euro NCAP botsproef. Voorwaarde is echter wel, dat het systeem dan altijd aan staat.
De IONIQ 6 van binnen
Op de pixels in de vormgeving na, is de familieband tussen de IONIQ 5 en 6 nauwelijks zichtbaar. De sedan heeft bijvoorbeeld een joekel van een middenconsole. Eentje waar bovendien de bedieningsknoppen voor de raam- en deurbediening zijn ondergebracht. De IONIQ 5 heeft dat allemaal niet, net als lichtgevende pixels op het stuurwiel. Daaraan kun je zien hoe vol de batterij al is tijdens het opladen. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, heeft de Hyundai geen grote vijfde deur maar een bescheiden kofferklepje. De laadopening is evengoed klein, maar de bagageruimte is wel diep: je kunt er in totaal 401 liter aan spullen in kwijt.
Aan binnenruimte hangt bij Hyundai voortaan een meerprijs. De IONIQ 5 is immers duurder, maar voor dat geld krijg je dan wel tientallen liters extra bagageruimte én een grotere wielbasis. Niet dat je daar achterin de sedan veel van meekrijgt: de beenruimte is nog steeds overvloedig. De sterk aflopende daklijn eist alleen wel zijn tol voor passagiers die langer zijn dan 1.90 meter. Het volwaardige stopcontact onder de verschuifbare achterbank kenden we al, maar de ingenieuze deurbekleding is nieuw: die stelt je in staat om op verschillende niveau’s kleine spulletjes op te bergen. De frunk van de IONIQ 6 is ook makkelijker toegankelijk: in tegenstelling tot die van zijn broer heeft de opbergruimte voorin geen extra afdekklep.
64 kleuren sfeerverlichting
De standaarduitrusting van de IONIQ 6 omvat een automatische achterklep, zo’n beetje de complete aanvullende veiligheidsuitrusting en 64 verschillende kleuren sfeerverlichting. Welbeschouwd heb je daar natuurlijk niks aan. Dat ligt anders met een warmtepomp, die standaard is vanaf het tweede uitrustingsniveau. In dat geval kun je met behulp van jouw laadaansluiting ook stroom verstrékken in plaats van binnenhalen. Het is bovendien een voorwaarde om de accu’s te kunnen voorverwarmen, wanneer je tussentijds wilt stoppen om te snelladen. De gekozen laadlocatie moet daarvoor in het navigatiesysteem ingesteld staan. Eén ding is zeker: met een koude batterij haalt de Hyundai nooit de opgegeven laadsnelheid van maximaal 230 kW.
De IONIQ 6 en het milieu
Hyundai heeft zich tot doel gesteld om de IONIQ 6 zo zuinig mogelijk te maken. De gekozen carrosserievorm helpt al mee, maar daar hield het voor de ingenieurs niet op. De sedan kreeg verder een beeldbepalende, aflopende achterzijde, camera’s als buitenspiegels en zelfs aan het merklogo op de neus werd geschaafd. Alles om maar zo min mogelijk luchtweerstand te creëren. En dat heeft gewerkt, want met een rijbereik van 614 kilometer kom je in de IONIQ 6 maar liefst 107 kilometer verder op een lading stroom dan met z’n broertje de IONIQ 5. Dat waanzinnige getal gaat echter wel met een disclaimer gepaard: die 614 kilometer haal je alleen met de achterwielaangedreven variant, met het 77,4 kWh grote batterijpakket, op 18-inch wielen. Die kost minimaal 51 mille.
Kies je voor het uitrustingsniveau op onze testauto, dan zitten daar automatisch 20-inch wielen onder. In dat geval daalt het opgegeven rijbereik naar 545 kilometer. In de praktijk kwam daar echter weinig van terecht: bij een buitentemperatuur tussen de 2- en 8 graden moesten wij na krap 360 kilometer onze heil zoeken bij een snellaadpaal, met een ontnuchterend verbruikscijfer van 18,6 kWh per 100 kilometer. Menig concurrent is zuiniger. Zelfs de veel hoekiger vormgegeven IONIQ 5 uit eigen huis!
Om je te helpen zo dicht mogelijk bij de beloofde actieradius in de buurt te komen, heb je net als bij veel andere elektrische Hyundai’s een aantal speciale functies tot jouw beschikking. Een spaarstand bijvoorbeeld, of de mogelijkheid om alleen het bestuurdersgedeelte te verwarmen. Achter het stuur vind je regeneratieflippers: daarmee kun je zelf bepalen hoeveel remenergie naar de batterij terugvloeit. Selecteer je de i-Pedal stand, dan heb je de mechanische remmen nauwelijks nog nodig.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
