Auto Review Polestar Polestar 2 I
Donder en bliksem
Polestar 2
- Pluspunten
- Rijeigenschappen
- Smaakvol in- en exterieur
- Landelijk dekkend servicenetwerk
- Minpunten
- Prijs
- Gevoelloze besturing
Nu de langverwachte Polestar 2 zijn entrée maakt op de Nederlandse markt, hangt de volledig elektrische sedan als een onweersbui boven het hoofd van de Tesla Model 3. Maar misschien dat traditionele benzineauto’s nog wel het grootste risico lopen op een nat pak.
Conclusie
Tijdens het opdoen van onze rij-indrukkenmet de Polestar 2 kwamen er continu mensen naar ons toe die er eentje hadden besteld, louter op basis van de foto’s. In het echt maakt de elektrische auto nog meer indruk. Niet alleen door hoe hij er uitziet, maar vooral vanwege zijn rijeigenschappen. Er gaat een onverzettelijk gevoel van de machine uit, juist omdat hij iets zwaarder is dan zijn belangrijke concurrent de Tesla Model 3. De Polestar 2 vormt echter een grotere bedreiging voor luxe brandstofauto’s. Want waar er op de afwerking van zo’n Amerikaanse EV nog wat valt aan te merken, doet de Polestar 2 alleen qua stuurgevoel voor een dikke Duitser onder.
Type auto en prijs
Vanuit het niets is daar ineens een autofabrikant die als een málle begint te verkopen. Volledig elektrische modellen nog wel, zonder dat er sprake is van een traditionele showroom of een vertrouwd imago. Het is het verhaal van Tesla, maar had net zo goed dat van Polestar kunnen zijn. De Zweedse nieuwkomer, nauw gelieerd aan Volvo, geldt als gedoodverfde rivaal van de Amerikaanse EV fabrikant, hoewel ze zichzelf even goed als een alternatief zien voor BMW’s, Audi’s of Mercedessen met een traditionele verbrandingsmotor. Polestar beleefde in 2017 een valse start met hun semi-elektrische eerste model: de Polestar 1. Deze tweede loot aan de stam, een aanmerkelijk functionelere sedan, rijdt wél volledig op stroom. Hoewel er een voordeliger variant van de Polestar 2 in de pijplijn zit, bedraagt de vanafprijs nu nog een stevige € 59.800. Voor dat geld beschik je dan wel over een riante standaarduitrusting, inclusief vierwielaandrijving en een 78 kWh groot batterijpakket. De resterende opties zijn op de vingers van één hand te tellen (namelijk metallic lak, lederen bekleding, 20-inch wielen en een trekhaak). Tesla bewandelde een soortgelijk pad bij de marktintroductie van hun Model 3. Daarvan beginnen de prijzen inmiddels bij € 49.980, maar de goedkoopste uitvoering heeft achterwielaandrijving en een kleiner batterijpakket. De Zweden bieden net als de Amerikanen 8 jaar garantie op hun accu’s, maar waar je bij Tesla in ons land maar in een handvol werkplaatsen terecht kunt, kun je met jouw Polestar iedere Volvo-garage binnen rijden voor een beurtje. Daarmee voorziet dit piepjonge bedrijf direct al in een landelijk dekkend servicenetwerk. Onderhandelen over de prijs is er alleen niet bij: Polestars worden uitsluitend online verkocht.
Hoe rijdt de Polestar 2
De Polestar 2 wordt gebouwd op het verlengde chassis van Volvo’s kleinste semi-terreinwagen: de XC40. Dat zou kunnen verklaren waarom de elektrische auto wat hoger op zijn pootjes staat, al geven de Zweden daar zelf een andere reden voor. Zij stellen dat hun klanten graag een hoge zit willen, zónder de koetsvorm die daar normaal gesproken bij hoort. Met een beetje fantasie zou je de Polestar 2 dus een crossover kunnen noemen. In levende lijven doet het apparaat echter eerder aan een ‘muscle car’ denken. Zeker met de enorme, 20-inch wielen onder onze testauto. Om daarmee te beginnen: onderweg merk je nauwelijks dat ze er onder liggen. Zo stil is de EV! Qua rijbeleving komt de Polestar 2 nog het meeste in de buurt van een sportieve sedan uit het hogere segment: je zit aangenaam diep en het onderstel strijkt eventuele plooien in het asfalt moeiteloos glad. Dankzij een elektromotor op de voor- en eentje op de achteras wordt het gewicht evenwijdig over de personenwagen verdeeld: het batterijpakket gaat bovendien schuil onder de inzittenden, voor een optimaal zwaartepunt. Gecombineerd zijn beide krachtbronnen goed voor 408 pk, 660 Nm en een trekgewicht van 1.500 kilogram (vandaar die trekhaak op de optielijst!). Zoals je in een Audi of BMW ook niet elke keer op je benzinemeter zit te kijken, doe je dat in deze elektrische auto ook niet. Geen wonder, met een rijbereik als dat van de Polestar (daarover meer onder het kopje ‘De Polestar 2 en het milieu’). Is zo’n Duitse sedan al bepaald niet traag, in de Polestar weet je helemaal niet wat je meemaakt wanneer je het rechterpedaal stevig intrapt. De EV accelereert in 4,7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Wanneer je wegstuift bij het verkeerslicht, zou je niet zeggen dat de auto bijna 2.200 kilogram weegt! Alleen wat het de besturing aangaat, laat de Polestar 2 het een beetje afweten. Die doet gevoelloos aan, ongeacht de gekozen mate van bekrachtiging. Verder worstelt de actieve rijstrookassistentie soms met je om de macht over het stuur. Een ander minpunt is de uit de kluiten gewassen middenconsole. Die draagt weliswaar bij aan een geborgen gevoel in de cabine, maar wanneer je langer bent dan gemiddeld, stoot je er bij het instappen al met jouw rechterbeen tegenaan. Polestar profiteert op meerdere vlakken van diens nauwe band met moederbedrijf Volvo. De beschikbare veiligheidsuitrusting is daar een goed voorbeeld van: standaard beschikt de Zweedse EV onder meer over adaptieve cruise control, dode hoek signalering, een waarschuwing voor kruisend verkeer rondom het voertuig en een noodstopsysteem dat zowel over voetgangers, fietsers als (grote) dieren waakt. Mochten die systemen in de loop der tijd verder worden verbeterd, dan past Polestar simpelweg een online update toe. Aan de forse dode hoek over je schouder valt helaas niet te ontkomen. Gelukkig beperkt een vernuftige 360 graden camera het leed.
De Polestar 2 van binnen
De Polestar 2 heeft een binnenste dat doet denken aan de interieurs uit woontijdschriften. Het geheel ademt de sfeer van de Scandinavische school, wederom met dank aan moedertje Volvo. Aan boord ziet het er niet alleen fraai uit; de gebruikte materialen zijn daarnaast plezierig om aan te raken. Polestar toont zich bovendien begaan met het milieu, door de 2 aan te bieden met diervriendelijke stoelbekleding en onderdelen die zijn gemaakt van gerecycled materiaal (o.a. kurk en petflessen). Saillant genoeg kun je optioneel nog altijd kiezen voor een ‘ouderwets’ lederen interieur. Hoewel de meters digitaal zijn, heeft de Zweedse EV een traditioneel dashboard, zodat je jouw blik niet van de weg hoeft af te wenden om je snelheid of de volgende regieaanwijzing van het navigatiesysteem te zien. Het aanraakscherm bovenaan de middenconsole is ontwikkeld in samenwerking met Google, waardoor je rechtstreeks van hun applicaties gebruik kunt maken (zoals Google Assistant, Google Maps of Spotify). Het is zelfs mogelijk om met je eigen account in te loggen, zodat de muziek die je net nog in jouw woonkamer aan het ‘streamen’ was, in de Polestar verder speelt. Wanneer je achter het stuur plaatsneemt, ervaar je de bestuurdersstoel als hard. Maar als je dan even met de Polestar hebt gereden, wil je niet anders meer. Ook op de achterbank zit je fijn, met dank aan een uitsparing in het batterijpakket. Op die manier kun je fatsoenlijk je benen kwijt: in een concurrent als de Tesla Model 3 komen je knieën tot je oorlellen. De Polestar heeft wel een fikse middentunnel, waardoor je achterin niet meer dan twee volwassenen kwijt kunt. Zij beschikken daar over hun eigen stroompunten en ventilatieroosters. Ben je langer dan 1.90 meter, dan pluk je de wrange vruchten van een standaard glazen dak in combinatie met een batterijpakket onder de achterbank: de hoofdruimte achterin de Polestar houdt namelijk niet over. Hoewel de personenwagen oogt als een sedan, scharniert de kofferklep boven de achterruit: je kunt daardoor heel eenvoudig jouw bagage inladen. De drukknop om de kofferdeksel te openen, gaat schuil bovenaan de nummerplaat: bij nat weer heb je dus vieze handen. De Polestar 2 heeft zowel voor- als achterin een bagagecompartiment. In de voorste kun je alleen de laadkabel kwijt, achterin gaat er extra opbergruimte schuil onder de – vlakke – laadbodem. In totaal kun je 440 liter aan spullen meenemen.
De Polestar 2 en het milieu
Voorlopig is de enige Polestar 2 die je kunt krijgen er eentje met een 78 kWh groot accupakket. Op papier is de auto daarmee goed voor een rijbereik van 470 kilometer. Wij voerden een praktijkproef uit, waarbij we binnendoor van het Haagse hoofdkantoor van de ANWB naar de luchthaven van Lelystad reden en over de snelweg weer terug. We maakten onze rit in het najaar, bij een buitentemperatuur van 12 graden. Na een nacht laden vertrokken we met een rijbereik van 440 stuks. Op de heenweg hield de EV zich goed, maar onderweg terug kelderde het aantal kilometers. Na 230 kilometer te hebben afgelegd, resteerden er volgens de boordcomputer nog 95 stuks in de batterij. Het gemiddelde verbruik bedroeg over die afstand 21,6 kWh per 100 kilometer. Om de auto te helpen een zo gunstig mogelijk verbruikscijfer te realiseren, kun je zelf de mate instellen waarmee er remenergie wordt teruggewonnen. Daartoe beschikt de EV over drie verschillende standen. Opladen kan aan ieder mogelijk laadpunt, maar met een laadsnelheid van maximaal 150 kW ben je bij een snellaadpaal het minst lang zoet. Vanwege een 3 fase laadmogelijkheid is een nachtje aan de laadpaal voldoende om weer met een volle Polestar op pad te kunnen.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
