Auto Review Nio Et5 I
Voet aan de grond
NIO ET5 75 kWh
- Pluspunten
- Aangename rijeigenschappen
- Rijke standaarduitrusting
- Minpunten
- Onduidelijke batterijhuurconstructie
- Niet echt zuinig
- Slecht zicht naar achteren
NIO maakte eind 2022 zijn debuut met de ET7: een grote, luxe sedan. De ET5 is daar het kleinere broertje van: helpt deze middenklasser de Chinese EV-fabrikant voet aan Nederlandse grond te krijgen?
Conclusie
De NIO ET5 is een interessante nieuwkomer in het middenklasse EV-segment. De sedan is rijk uitgerust, fraai om te zien en een genoegen om mee te rijden. De batterijwisseltechniek is weer eens wat anders, maar behoeft wel een hoop uitleg. Bovendien zijn de bijbehorende kosten nog onduidelijk. Voor dit geld kun je bij genoeg alternatieven terecht, die zulke onzekerheden niet kennen.
Type auto en prijs
NIO is een nieuwe fabrikant van elektrische auto’s. Het merk komt uit China en daar zijn ze niet van de halve maatregelen: in een jaar tijd hebben ze in Nederland vijf modellen geïntroduceerd. Daarvan is de ET5 de meest veelbelovende: een compacte sedan in het segment van de Tesla Model 3.
De Tesla is wel flink voordeliger: bij NIO beginnen de prijzen bij € 50.700 en voor dat geld heb je dan nog niet eens de benodigde batterijen. Die moet je los kopen (tegen een meerprijs tot wel 21 mille (!), afhankelijk van de gekozen batterij inhoud) of je kunt ze bij NIO leasen. Het maandbedrag voor de batterijhuur bedraagt tussen de € 169 en € 289.
Eigen vorm van private lease
De Chinezen maken gebruik van batterijwisselstations, waar je in een minuut of vijf je lege accucellen voor volle kunt omwisselen. Daarvan heeft het merk er in ons land al een kleine 10 stuks gerealiseerd. Het zijn ook geen lullige batterijpakketten: het kleinste exemplaar heeft al een inhoud van 75 kWh. Daarnaast behoort onderling uitwisselen tot de mogelijkheden: in de zomervakantie kun je dan bijvoorbeeld een grotere batterij laten monteren.
Het merk hanteert een eigen vorm van private lease. De ET5 kost je minimaal € 956 in de maand, maar voor dat – stevige - bedrag kun je wel maandelijks opzeggen, heb je toegang tot het NIO House – een soort club in plaats van een showroom – en mag je meer kilometers maken dan bij deze financieringsvorm gebruikelijk is (namelijk 1.250 stuks per maand). Bovendien zitten de benodigde batterijen bij het leasebedrag inbegrepen.
Levenslange batterijgarantie
Er bestaat ook een ET5 stationwagen met de toevoeging ‘Touring’. De betreffende carrosserievariant is 1.200 euro duurder en ook het verschuldigde maandbedrag pakt een paar honderd euro hoger uit. De fabrieksgarantie bedraagt vijf jaar of 150.000 kilometer op de complete auto en acht jaar of 160.000 kilometer voor het accupakket. Zolang je de batterij erbij koopt tenminste: neem je bij NIO een abonnement af, dan profiteer je van levenslange garantie op de accu’s.
Voor een onderhoudsbeurt hebben de Chinezen KwikFit als servicepartner aangewezen. Je kunt niet zomaar bij elk filiaal van de fastfitter jouw auto afgeven: daartoe heeft de fabrikant een veertigtal vestigingen geselecteerd, waarbij ze zorg dragen voor een landelijke dekking.
Hoe rijdt de ET5
Welke ET5 je ook kiest: elke uitvoering heeft twee elektromotoren aan boord, goed voor 490 pk en 700 Nm koppel. Het trekgewicht bedraagt 1.400 kilogram. Hoewel het batterijpakket onder de inzittenden schuilgaat, zit je in de NIO ‘op de bok’: met een bovengemiddelde lengte moet je onder de zonneklep door kijken.
De scherpe besturing van de ET5 is te danken aan de voormalige BMW- en Jaguar medewerkers die inmiddels voor NIO werken. De vering en demping is voor het mooie iets te hard, zeker aan de achterzijde. En hoewel de sedan mooi stil is, valt daardoor extra op dat de wind rond de buitenspiegels wervelt.
Geen meerprijs voor hulpsystemen
Bij NIO maakt een dashcam deel uit van de aanvullende veiligheidsuitrusting. Maar het ding staat wel altijd aan, waardoor we ook de ritten konden terugkijken van degenen die voor ons met de testauto hadden gereden. Als je daar geen trek in hebt, kun je die functie ook uitzetten.
De ET5 is slechts in één enkele uitvoering leverbaar, die je naar wens kunt aankleden met allerhande optiepakketten. Voor veiligheid hoeft echter niet te worden bijbetaald: alle beschikbare rijhulpsystemen zijn standaard aan boord. Het zicht rondom laat echter te wensen over: met name in je binnenspiegel zie je nagenoeg niets, omdat de achterruit welhaast vlak in de kofferklep is bevestigd.
De ET5 van binnen
Een NIO kun je aan een laadpaal opladen, maar je kunt ook een bezoek brengen aan een van hun batterijwisselstations. Je kunt daar met elk type NIO terecht en dat betekent, dat de bescheiden ET5 een wielbasis heeft van bijna drie meter. Daar profiteer je op de achterbank van, want de beenruimte is riant.
Dat geldt helaas niet voor de hoofdruimte. Tenminste: niet wanneer je kiest voor een variant met een glazen dak. En omdat de achterbank laag in de auto staat, ondervind je weinig steun aan je benen.
Schijn bedriegt
Om te zien, zou je zweren dat je met een vijfdeurs auto te maken hebt. Maar schijn bedriegt: de ET5 is toch echt een sedan! De achterruit gaat niet met de kofferklep mee omhoog. Dat bemoeilijkt het inladen van bagage. De kofferbak heeft een inhoud van minimaal 386 liter. De NIO biedt geen opbergruimte voorin de auto.
Het instrumentarium staat in het teken van het robotje dat bovenop het dashboard zit: NOMI. Je stuurt haar aan – en daarmee verschillende functies binnen de auto – door het geven van spraakcommando’s. Het infotainment is inmiddels toe aan zijn tweede besturingssysteem, maar de voertaal van NOMI is nog altijd Engels. Het digitale knuffelbeest bespaart je weliswaar de zoektocht door allerhande menu’s, maar je moet de commando’s in een vreemde taal geven. Bovendien reageert het robotje niet op kinderstemmen. En de kleintjes vinden NOMI juist zo leuk!
Ondanks het feit dat NIO het infotainment recentelijk tegen het licht heeft gehouden, voelt het op sommige onderdelen nog altijd vrij omslachtig aan. Aan het menu van het stoelgeheugen is bijvoorbeeld geen touw vast te knopen. Verder missen we een dashboardkastje en een achterruitenwisser.
De ET5 en het milieu
NIO geeft voor de door ons gereden ET5 met een 75 kWh groot batterijpakket een rijbereik op van 456 kilometer. Onze praktijktest vond plaats bij een buitentemperatuur rond het vriespunt: de verbruiksmeter van de NIO liet na afloop een score zien van 21,5 kWh per 100 kilometer.
De Chinezen vinden het praktijkverbruik van de ET5 schijnbaar erg spannend, want om de tripcomputer te kunnen resetten, heb je een code nodig. Je kunt wel vrijelijk over de diverse regeneratiemogelijkheden en spaarstanden beschikken, waarbij de Eco+ stand opvalt. Da’s een soort extra strenge spaarmodus, waarbij niet alleen de klimaatcontrole wordt uitgeschakeld maar zelfs de stroompunten en een deel van de rijhulpsystemen.
Verschillende batterijgroottes
De ET5 is leverbaar met verschillende batterijgroottes. Vooralsnog gaat dat om 75- of 100 kWh, maar in de nabije toekomst wil het merk ook 150 kWh aan accucellen aanbieden. Koop je jouw NIO compleet met batterij, dan heb je bij een van hun batterijwisselstations niets te zoeken. Die zijn voorbehouden aan abonnementhouders of leaseklanten.
Zij kunnen rijkelijk putten uit alle accupakketten die in zo’n wisselstation liggen opgeslagen. Of het nou om 75 kWh gaat, of - straks - exemplaren met 150 stuks. En of die batterijen nu laden met maximaal 125 kW, of met 180 stuks. Want zo gaat dat met die jonge fabrikanten: er worden continu verbeteringen doorgevoerd.
Verschil in acculading ook betalen
Het is wel goed om je te realiseren dat je bij zo’n Power Swap Station niet alleen betaalt voor het ‘swappen’ zelf, maar ook voor het verschil in acculading. Rijd je naar binnen met 10 procent resterend en vertrek je weer met een voor 90 procent volle batterij, dan moet je die 80 procent verschil ook aan NIO betalen.
De Nederlandse tarieven zijn op dit moment nog niet bekend, want ‘swappen’ is in ieder geval tot het einde van 2023 gratis. Kijken we over de landsgrenzen, dan zien we dat NIO in Noorwegen bijvoorbeeld een tientje per batterijwissel rekent en € 0,20 per kWh. Zoals gezegd ben je hoe dan ook een maandelijkse bijdrage verschuldigd voor het accupakket dat je hebt afgenomen. Wisselen mag, maar zolang je rondrijdt met een andere batterijgrootte dan je bij aanvang hebt afgesproken, betaal je ook het maandbedrag dat bij dat aantal accucellen hoort.
Is dat batterij wisselen niks voor jou, dan kun je de sedan ook bij een (snel)laadpunt op krachten laten komen. Ligt jouw bestemming buiten het bereik van de in de batterij resterende stroom, dan stippelt de ET5 zelf een route uit waarbij een laadpaal wordt aangedaan. Met een druk op de knop kun je de accucellen laten voorverwarmen, zodat die laadstop zo min mogelijk tijd in beslag neemt.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
