Auto Review Polestar Polestar 2 I
Op smaak gebracht
Polestar 2 Long Range Single Motor
- Pluspunten
- Naar eigen smaak samen te stellen
- Dynamisch rijgedrag
- Praktische EV (laadmogelijkheden, navigatie, trekgewicht)
- Minpunten
- Beperkte binnenruimte
- Stevig prijs (zeker op smaak gebracht!)
Aanvankelijk werd de Polestar 2 slechts in één smaak verkocht. Inmiddels kun je ook terecht voor voordeliger varianten dan het vierwielaangedreven topmodel. Een slimme zet, nu er ook voor volledig elektrische auto’s steeds meer bijtelling moet worden betaald. Verdient de sedan inderdaad een groter publiek?
Conclusie
Polestar stelt je in staat om niet alleen de buitenkleur van de 2 te kiezen, maar bijvoorbeeld ook de omvang van het accupakket. Je hebt het zelf in de hand en daarmee het bijbehorende prijskaartje. In de basis profiteer je al van een veelzijdige elektrische auto, die zowel dynamisch overtuigt als met een aanhanger aan de trekhaak. Maar maak je het jezelf werkelijk naar de zin – met fraaie bekleding en een complete aanvullende veiligheidsuitrusting – dan moet je stevig in de buidel tasten. Voor dit geld zijn er bovendien ruimere én comfortabelere EV’s te koop.
Type auto en prijs
Elektrische auto’s met twee motoren zijn weliswaar snel, maar je staat er ook eerder mee aan de laadpaal. Bovendien drijft zo’n extra krachtbron de prijs op en worden EV’s er zwaarder van: een tweede motor betekent doorgaans dat zowel de voor- als achterwielen worden aangedreven. Vandaar dat Polestar hun 2 ook als voorwielaandrijver aanbiedt, met de keuze uit verschillende batterijgroottes. Op die manier kun je de stoere crossover zo duur maken als je zelf wilt. Prijzen beginnen bij € 45.900 voor een versie met het kleinste accupakket. Voor dit soort bedragen kun je bij de concurrentie hoofdzakelijk voor semi-terreinwagens op stroom terecht. Ook de Polestar 2 geldt als kruisbestuiving: hij oogt weliswaar als een traditionele gezinsauto, maar staat hoger op zijn wielen om plaats te bieden aan het benodigde batterijpakket. Daarop geeft het merk 8 jaar of 160.000 kilometer garantie; voor de rest van de auto mag je bij eventuele onvolkomenheden slechts 2 jaar bij de garage aankloppen. Werkelijke concurrenten - dat wil zeggen: alternatieven met een grote vijfde deur – zijn er nauwelijks. Op dit moment bieden alleen Kia en Tesla dergelijke modellen aan, in de vorm van de EV6 en Model 3. Met name aan de Koreaanse hatchback heeft Polestar de handen vol: de elektrische Kia biedt voor minder geld meer binnenruimte en een (veel) langere garantietermijn.
Hoe rijdt de Polestar 2 Long Range Single Motor
Met de komst van de EV6 krijgt de Polestar 2 een koekje van eigen deeg. Het is tenslotte nog maar kort geleden dat de Zweeds/Chinese EV het enige alternatief vormde voor de Tesla Model 3. Nu wordt hem zélf het vuur aan de schenen gelegd. De door ons gereden Polestar is voorwielaangedreven. Zijn enkele elektromotor is goed voor 231 pk, 330 Nm koppel en een trekgewicht van 1.500 kilogram. Klinkt goed, maar de sedan weegt ook het nodige. Met een leeggewicht van 1.994 kilo is hij 100- tot 150 kilogram zwaarder dan de concurrentie. Bovendien is de besturing weinig communicatief. De Polestar profiteert wel van een lage zitpositie, waardoor je de auto aantrekt als een handschoen. Vering en demping zijn aan de stugge kant: geen pretje op een klinkerweg, maar in een snelle bocht weet je niet wat je meemaakt. De 2 gaat als op rails de hoek om! De bonkige koets geeft geen krimp en dat is maar goed ook, want de middenconsole is dusdanig groot, dat lange bestuurders er anders met hun rechterbeen tegenaan botsen. Met zijn bescheiden glasoppervlak oogt de Polestar misschien als een ‘muscle car’, maar daardoor moet je van binnen terugvallen op de aanvullende veiligheidsuitrusting. Anders zie je eenvoudigweg niet wat er om je heen gebeurt. Een 360 graden camera is daarom geen overbodige luxe, al moet daar stevig voor worden bijbetaald nu het merk met optiepakketten werkt. Iedere Polestar wordt standaard uitgerust met hulpsystemen als actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en een noodstopsysteem dat behalve voor voetgangers en fietsers ook voor grote dieren remt.
De Polestar 2 Long Range Single Motor van binnen
We mogen de Polestar voor het gemak als sedan aanduiden; in werkelijkheid heeft de EV een grote vijfde deur. De kofferbak is minimaal 405- en maximaal 1.095 liter groot, compleet met een speciaal opbergvak voor de laadkabels. Voorin kun je nog eens 35- tot 41 liter aan bagage kwijt. Polestar is een volle dochteronderneming van Volvo: de 2 is dan ook gebouwd op dezelfde bodemgroep als de XC40. Dat kun je vooral op de achterbank goed merken. De XC40 is eveneens met traditionele verbrandingsmotoren leverbaar. Sommige versies hebben vierwielaandrijving. De daarvoor benodigde middentunnel is in de Polestar ‘loos’ en zit dan ook behoorlijk in de weg. Bovendien valt de hoofdruimte tegen, omdat de daklijn weliswaar is verlaagd, maar de 2 nog steeds de bodemvrijheid heeft van de semi-terreinwagen waarvan hij is afgeleid. Polestar biedt verschillende interieurs aan, die stuk voor stuk zijn gemaakt van diervriendelijke materialen en er allemaal even fraai uitzien. Pronkstuk van het instrumentarium is een rechtopstaand infotainmentscherm, dat werkt met een door Google aangestuurd besturingssysteem. Dat werkt bijzonder intuïtief. Wil je de Polestar als gezinsauto inzetten, dan is het van belang dat je thuis met maximaal vier personen bent: de middentunnel pakt dusdanig fors uit, dat je op de achterbank hooguit twee kinderen kwijt kunt. De beenruimte is daar weliswaar ook voor volwassenen toereikend, maar omdat je achterin hoger zit dan op de voorstoelen, kun je met een lengte boven de 1.85 meter niet meer rechtop zitten. De passagiers hebben achterin de beschikking over hun eigen ventilatiemogelijkheid en twee USB-C stroompunten.
De Polestar 2 Long Range Single Motor en het milieu
De voorwielaangedreven Polestar 2 is er met een 64 kWh groot batterijpakket, maar je kunt de EV ook met het grotere aantal accucellen uit zijn vierwielaangedreven broer kopen. In dat geval gaat er 78 kWh onder de inzittenden schuil. Onze testauto had een dergelijk batterijpakket aan boord en voordat we van Den Haag naar Lelystad vertrokken, leek dat zijn vruchten af te werpen: de actieradius bedroeg op dat moment 450 kilometer. Bij terugkomst waren er daarvan nog 180 over, bij een gemiddeld stroomverbruik van 19,3kWh per 100 kilometer. Om de sedan te helpen een zo gunstig mogelijk verbruikscijfer te realiseren, kun je zelf de mate instellen waarmee er remenergie wordt teruggewonnen. Opladen kan aan ieder mogelijk laadpunt, met een laadsnelheid van maximaal 150 kW. Aan een reguliere laadpaal is een nachtje slapen voldoende om de Polestar weer op krachten te laten komen: een 3 fase laadmogelijkheid en twee laadkabels behoren tot de standaarduitrusting. Verder heeft de sedan een ‘slim’ navigatiesysteem. Stel dat je met de Polestar naar Parijs zou willen, dan stippelt de EV een route voor jou uit, compleet met laadstops!
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
