Auto Review Citroen C3 III (B618) 1e facelift
Onderscheid, kenmerk van Citroën
De Citroën C3 heeft er als occasion last van dat de auto wordt onderschat. Voor een deel zit ‘m dat in het merk, Citroëns zijn geen allemansvrienden, maar auto’s waarmee je je onderscheidt van de massa. De C3 heeft ook de nodige andere, goede eigenschappen.
- Pluspunten
- Typische Citroën
- Rijdt heel comfortabel
- Lekker onderscheidend model
- Minpunten
- Verdient meer waardering
- Kwalitatief goed, behoudens PureTech-techniek
Wat vindt de Wegenwacht?
De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden.Uitgebreide informatie over de 1.2 Pure Tech motor vind je hier. Over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht op hebt. Los van die problematiek is deze generatie van de C3 best betrouwbaar. Andere, vaker voorkomende euvels zijn ons niet bekend.
Over de Citroën C3
Hier beperken we ons even tot de faceliftversie van het model dat in 2016 op de markt verscheen. In 2020 kreeg die een facelift, waardoor de auto weer net even sterker onderscheidend is. Naast die lichtelijk eigenzinnige vormgeving geeft Citroën de kopers van een C3 ook volop mogelijkheden om de auto naar eigen smaak aan te kleden, bijvoorbeeld met het dak in een afwijkende kleur.
Uitvoeringen en varianten
- De C3 is er uitsluitend als vijfdeurs.
- Er zijn twee benzinemotoren beschikbaar en één diesel.
- De twee benzinevarianten zijn allebei 1,2 liter driecilinders, dezelfde motoren zitten in tal van andere modellen. De basisversie levert 61 kW/83 pk en wordt aangeduid als PureTech 83. De PureTech 110 heeft dus hetzelfde motorblok, maar is voorzien van een turbo en intercooling, met als gevolg een vermogen van 81 kW/110 pk.
- De diesel is een 1,5 liter viercilinder ook met turbo en intercooler en die levert 75 kW/102 pk.
- Alle versies hebben standaard een zesversnellingsbak, alleen de 81 kW-benzinemotor is er in enkele uitvoeringen ook met een zestraps automaat.
- De normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid: Live, Feel en Shine. De Live is er alleen met de minst sterke motor en is begin 2022 uit het programma verdwenen.
- Er is iets eerder een nieuwe basisversie bij gekomen, de C3 You! (met uitroepteken!).
- Er zijn ook diverse tijdelijke versies geweest, zoals de Business, Shine Business, C-Series en Saint James.
Het aanbod diesels is stapsgewijs teruggebracht tot slechts twee versies: Shine en Shine Business.
De Citroën C3 als occasion
De C3 is typisch een auto die ‘nieuw’ wordt gekocht door particuliere automobilisten. Dat heeft een paar logische gevolgen. Het leidt er onder meer toe dat een diesel echt met een lampje gezocht moet worden. Een voordeel is dat het aanbod occasions heel geleidelijk groeit, omdat de auto’s niet ‘vastzitten’ aan bijvoorbeeld een leasecontract. Particuliere automobilisten verwisselen van auto wanneer hen dat schikt: sommigen wisselen om het jaar, anderen rijden heel lang door. Het voordeel voor de occasionkoper is dat zo kan worden gezocht naar de occasion die precies aan de verwachtingen voldoet. Een aspect waarmee de occasionkoper wel te maken krijgt, is de genoemde mogelijkheid voor de nieuw-koper om de auto naar eigen smaak aan te kleden. Er blijken liefst 97 kleurencombinaties mogelijk te zijn. Mooi, maar een occasionkoper heeft ook zo zijn/haar wensen. Al is het aanbod riant, zeer afhankelijk van de smaak van de koper valt daarvan een deel af… dáár ga ik niet in rijden, of daarin wil ik niet gezien worden. De C3 moet ook als occasion natuurlijk wel passen bij je smaak!
Voor de C3 vanaf 2020 is er aanbod genoeg. Het is logisch dat een heel groot deel daarvan is te vinden bij de officiële Citroën-agenten. Deze auto’s zijn gemakkelijk terug te vinden via de site www.spoticar.nl, het occasionplatform van de Stellantis Groep waartoe Citroën behoort. Deze dealers zullen jonge gebruikte Citroëns aanbieden onder het label ‘Citroën Select’, waaraan een aantal interessante voorwaarden is gekoppeld. Maar je vindt natuurlijk ook op de website van de ANWB occasions van de Citroën C3.
De proefrit
De C3 behoort tot de meest comfortabele auto’s in deze compacte klasse. Dat is niet zo verwonderlijk, het past gewoon bij het merk Citroën. De C3 veert prettig, heeft fijne voorstoelen en is op kruissnelheid vrij stil. Door het formaat kan de C3 in de stad prima uit de voeten, maar met dit comfortniveau is het ook een fijne auto op langere ritten. In stadsverkeer is de carrosserie niet echt goed overzichtelijk, maar wel lekker wendbaar. Het is bepaald geen sportwagen, dus we nemen het de C3 niet kwalijk dat met name de besturing en de zesbak vrij doods aanvoelen. Het interieur is net ruim genoeg voor vier volwassenen van gemiddeld postuur. Een ritje even naar de stad of iets dergelijks gáát wel, met z’n vieren, maar op lange ritten is het een ander verhaal. De bagageruimte meet 300 liter, met de bank rechtop, dat is voor deze klasse een gemiddelde waarde. De hele afwerking van het dashboard en zo is wel ‘plasticerig’, maar het zit ergonomisch verder goed in elkaar.
Een proefrit met de 61 kW benzinemotor was al aardig overtuigend. Het gros van de kopers zal echt genoeg hebben aan die motor. Wie zich iets meer souplesse wenst, is met de 81 kW-versie natuurlijk beter uit en een automaat is in druk stads- of fileverkeer natuurlijk erg prettig. Qua verbruik is het verschil bij doorsnee gebruik minimaal. Een gemiddelde van 1 op 16 á 17 is prima te halen, tenzij het vermogen van de 81 kW-versie heel intensief wordt aangesproken.
Conclusie
De Citroën C3 is lekker eigenwijs om te zien. Na de facelift van 2020 geldt dat nog sterker dan daarvoor. Daarmee is hij onderscheidend van de rest van de compacte klasse en als die stijl je aanspreekt, is de C3 een heel prettige auto in het gebruik. Check bij voorbaat wel even de PureTech-problematiek.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Citroën C3.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
