logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Yaris IV

Dynamischer dan voorgangers

Deze Toyota Yaris is als occasion al behoorlijk gewild. De occasionverkoop volgt daarmee in feite de nieuw-verkoop. Dat is mooi, de nieuwe benadering van de markt door Toyota lijkt te werken. Deze generatie Yaris is daarin duidelijk anders dan zijn voorgangers.

Pluspunten
  • Goede, bijna sportieve rijeigenschappen
  • Zeer betrouwbaar
  • Lekker eigenzinnig model
  • Heel gunstig brandstofverbruik
Minpunten
  • Bescheiden zitruimte achterin

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Deze generatie van de Yaris bevestigt maar weer eens dat de betrouwbare reputatie van Japanse auto’s in het algemeen geen fabeltje is. Vooralsnog kent de Wegenwacht bij deze generatie van de Yaris geen enkel vaker optredend euvel.
  • Er kàn natuurlijk altijd iets gebeuren en de Wegenwacht is ook graag bereid de auto weer rijdend te maken als de oorzaak gewoon een fout is van de bestuurder. Nee, dat zeggen we dan niet hardop.
  • Bij de hybride geldt dat er een gemakkelijk te voorkomen fout op de loer ligt. Zorg ervoor dat de benzinetank nooit echt leeg wordt gereden. Er moet vijf liter benzine aanwezig blijven, anders wordt starten onmogelijk. Gewoon op tijd tanken, niks aan de hand.

Over de Toyota Yaris

Ruim twintig jaar lang was de Toyota Yaris een heel serieuze, kwalitatief hoogwaardige auto in de compacte middenklasse. Zowel nieuw als gebruikt was dit door de jaren en de verschillende generaties heen een auto waaraan je vrijwel geen buil kon vallen. Tegelijk was de Yaris altijd een beetje… anoniem. Prima auto, maar hij miste een beetje ‘peper en zout’. Uiteraard trok Toyota daarmee een bepaald publiek. Daar was en is niks mis mee, maar de tijden veranderen. De timing van Toyota was weer eens perfect. Bij de eerste foto’s van deze generatie moesten we even slikken. Jawel, het is wel een aansprekende auto, maar zullen trouwe Yaris-rijders deze nieuwe stijl kunnen waarderen? Uitzonderingen zijn er altijd, maar in grote lijnen is dat probleemloos verlopen. Daarmee is ook dit model weer een schot in de roos, met alle sterke eigenschappen die we van het merk kennen, plùs een modern en aansprekend uiterlijk.

Uitvoeringen en varianten

  • De Yaris is er in alle normale uitvoeringen nog uitsluitend als vijfdeurs.
  • Hierin komen drie verschillende aandrijflijnen voor.
  • De basismotor is de 1,0 liter driecilinder benzinemotor (53 kW/72 pk), die we feitelijk al kennen uit voorgaande generaties. Deze motor is altijd gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en is alleen beschikbaar in de twee basisversies, ‘Comfort’ en ‘Active’.
  • Een stap hoger vinden we een nieuw ontwikkelde 1,5 liter driecilinder met 89 kW/121 pk. Deze heeft standaard zes versnellingen en is er in de normale uitvoeringen ‘Active’, ‘Dynamic’, ‘Business Plus’. De ‘First Edition’ was er alleen in de eerste maanden na de introductie, de topuitvoeringen ‘Style’ en ‘Executive’ zijn ook maar kort geleverd.
  • Zeker commercieel gezien is de 1,5 Hybrid de belangrijkste variant. De driecilinder levert nu 67 kW/91 kW, maar in combinatie met de elektromotor bedraagt het ‘systeemvermogen’ 85 kW/116 pk. Deze motor is altijd gekoppeld aan een volautomatische CVT-transmissie. De Hybrid is er in de normale uitvoeringen ‘Comfort’, ‘Active’, ‘Dynamic’, ‘Business Plus’ en ‘Executive’. De uitvoeringen ‘First Edition’, ‘Launch Edition’, ‘Tokyo Spirit’, ‘Style’ en ‘Executive Sport’ zijn allen maar tijdelijk geleverd. De uitvoering ‘GR Sport’ is pas in het voorjaar van 2022 aan het programma toegevoegd.
  • De bijzondere, driedeurs Yaris GR 1.6 Turbo valt buiten het bestek van deze occasiontest.

De Toyota Yaris als occasion

De Yaris is typisch een auto die ‘nieuw’ wordt gekocht door particuliere kopers. Vooral automobilisten die wat meer dan gemiddeld rijden, hebben uiteraard het meeste voordeel van het zeer lage verbruik van de Hybrid. Aan de andere kant geldt dat dit lage verbruik ook bij lage kilometrages wel ‘werkt’. Toyota beschikt over een fantastisch garantiesysteem. Vanaf nieuw heeft elke Toyota tien jaar volledige garantie, tot een maximum van 200.000 km. Het mooie is juist voor occasionkopers dat deze garantie van kracht blijft, met een jaarlijkse verlenging tot de auto die leeftijds- of kilometergrens heeft bereikt. Voorwaarde is wel dat de auto ononderbroken bij Toyota-dealers of erkende -specialisten in onderhoud is geweest. Het spreekt voor zich dat alle Toyota-occasions die dealers van hun eigen merk aanbieden onder deze fraaie garantieregeling vallen.

Uiteraard is het prima mogelijk bij een ander bedrijf of een andere merkdealer een gebruikte Yaris te kopen, maar in dat geval is het zaak even te controleren of deze garantie nog van kracht is op de betreffende auto. Zo niet, dan is een Yaris kwalitatief nog steeds een heel goede auto, maar deze zekerheid ontbreekt dan.

In het totale aanbod van deze Yaris-generatie zien we dat ruim 80% (!) van alle exemplaren een Hybrid is.

De proefrit

De zitpositie in deze generatie Yaris is met de voorstoel in de laagste stand duidelijk lager dan in voorgaande modellen. Met de hoogteverstelling van de stoel is dit uiteraard aan te passen, voor wie dat wenst.

Ondanks de dynamische vormgeving van het uiterlijk is het achter het stuur wel direct ‘een echte Toyota’, alles voelt goed en degelijk aan, over alles is nagedacht. Het hele instrumentarium is geen toonbeeld van duidelijkheid. De duurdere uitvoeringen hebben een ‘head-up display’, dat heel verhelderend werkt. Achterin is de Yaris voor uit de kluiten gewassen volwassenen echt te krap. Met 347 liter inhoud zit de bagageruimte van de Yaris in de middenmoot binnen deze klasse. Minpuntje is de grote dode hoek rechtsachter, die nog wordt vergroot door de achterste hoofdsteunen… die kunnen er ook af!

Een heel stèrk punt is juist dat elke Yaris standaard een reeks veiligheidssystemen heeft (adaptieve cruise control, automatisch remmen voor obstakels, rijstrookcorrectie enzovoorts) die bij veel andere merken in deze klasse niet eens beschikbaar is.

Toyota weet haar hybridetechniek nog steeds te verfijnen. De hele aandrijving is bijzonder stil. Op de snelweg is eigenlijk alleen bandengeruis hoorbaar. Goed op het dashboard letten, dan valt pas op hoe vaak de auto ervoor kiest om elektrisch te rijden. Een gemiddeld verbruik royaal boven de 1 op 20 is al gewoon. Onder ideale omstandigheden is 1 op 23 haalbaar, al is de boordcomputer wat te optimistisch. Opletten bij het wegrijden, want de automaat gaat snel in de ‘B’ in plaats van de ‘D’. Dat zorgt voor meer regeneratie, maar de cruise control werkt dan niet. Door het lage zwaartepunt stuurt deze nieuwe Yaris directer en sportiever dan zijn voorgangers. Hij is soms wat nerveus op de rijstrookcorrectie en de vering is stevig, maar niet echt te hard.

Conclusie

Trouwe Toyota (Yaris-) rijders stappen blijkbaar moeiteloos over in deze nieuwe generatie. Terecht! Wie niet met het merk vertrouwd is, doet er goed aan eens een serieuze proefrit met deze Yaris te maken. Dat werkt zéér overtuigend, met name als het een hybride-versie is. Los van alle lof is de Yaris kwalitatief ook nog eens een absoluut topproduct.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota Yaris.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Louwman Toyota Breda

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.