Auto Review Mercedes A-Klasse IV (V177)
Gat in de markt
Mercedes A 200 Business Solution Limousine
- Pluspunten
- Uitstraling
- Rijgedrag
- Concurrerend geprijsd
- Minpunten
- Ruimte
- (Te) felle rijhulpsystemen
Nu de CLA uit zijn jas is gegroeid, moest Mercedes op zoek naar een nieuw broertje voor de A-Klasse. De vierdeurs coupé is vervangen door een meer traditionele sedan, maar wat word je daar als potentiële koper wijzer van?
Conclusie
De Mercedes A-Klasse Limousine komt voort uit een strategische beslissing. De Duitsers zochten een model dat het gat kon vullen dat de CLA heeft achtergelaten, maar het is de vraag of je daar als consument ook iets aan hebt. De binnenruimte is er in elk geval niet op vooruit gegaan en de aanvullende veiligheidsuitrusting schiet zijn doel voorbij. Met zijn luxe uitstraling en dynamische rijeigenschappen zal de A-Klasse Limousine echter genoeg kopers weten te verleiden, temeer daar de Mercedes in dit deel van de markt prijstechnisch een concurrerend aanbod is.
Type auto en prijs
De Mercedes A-Klasse zag het levenslicht als compacte ruimtewagen, maar in 2012 ging het roer om. Vanaf dat moment boden de Duitsers de gezinsauto aan als een hatchback, zoals het in het segment waarin de A-Klasse opereert ook gebruikelijk is. Maar waar alternatieven als de BMW 1 Serie en Audi A3 leverbaar waren met drie of vijf portieren, koos ‘Das Haus’ ervoor om het modellenprogramma van de A-Klasse uit te breiden met een vierdeurs coupé. Die auto, de CLA, groeide met de komst van een nieuwe generatie dichter naar de C-Klasse toe. De A-Klasse Limousine moet het ontstane gat opvullen. Hoewel het een vlot gelijnd model is, oogt de Limousine meer als een traditionele sedan. Een auto zoals ’n kind die zou tekenen, zeg maar. Prijzen beginnen bij € 33.665, waarmee de Benz niet alleen in het vaarwater komt van de Audi A3 Sedan (minimaal € 33.800), maar ook een alternatief als de Toyota Corolla Sedan (vanaf € 29.445) op zijn pad treft. De A-Klasse Limousine maakt het prijsverschil goed met extra vermogen, een achteruitrijcamera en een verlaagd onderstel.
Hoe rijdt de A-Klasse Limousine
Een verlaagd onderstel wordt standaard op iedere A-Klasse Limousine geleverd, maar wil je ook een bijpassend uiterlijk (fraaie lichtmetalen wielen bijvoorbeeld), dan zit je vast aan de optielijst. Die aankleding draagt absoluut bij aan hoe je de Mercedes beleeft. Het is sowieso een dynamische auto, met een vlezige besturing en een stevig gedempt onderstel, maar zo’n sportstuur uit de rekken van huistuner AMG maakt dat jouw zintuigen pas werkelijk worden aangesproken. Pas wel op dat je de voorbumper niet over straat hoort schrapen: vanwege dat verlaagde onderstel, is de kans daarop behoorlijk groot. Op onze testauto zat voor bijna 6 mille aan accessoires, maar een set sportstoelen ontbrak. Spijtig, aangezien de standaard stoelen over een smalle rugleuning beschikken. Heb je een stevig postuur, dan zit je niet lekker. Wij maakten onze kilometers met een A 200: die uitvoering is voorzien van een viercilinder benzinemotor, goed voor 163 pk en 250 Nm. Het trekgewicht bedraagt 1.600 kilogram. In ons geval was de krachtbron gekoppeld aan een zeventraps automaat. Die kwijt zich ongemerkt van zijn taak, totdat je even snel straatje wilt keren. De transmissie weigert domweg dienst, wanneer je het rempedaal niet tot de bodem intrapt en het nodige geduld betracht. De testuitvoering beschikte over meerdere rijmodi, waarbij we de spaarstand zouden afraden. De bak schakelt dan dusdanig snel op, dat er nauwelijks gang meer in de Mercedes zit. De Duitsers zijn er trots op dat ze hun sedan kunnen aanbieden met een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. Een aantal van die hulpsystemen zitten bij de vanafprijs inbegrepen: een noodstopsysteem bijvoorbeeld, maar ook een actieve rijstrookassistent. Bij de meeste concurrenten grijpt de auto in met een stuuringreep wanneer je onbedoeld van rijbaan wisselt, maar de A-Klasse Limousine trapt – fel! - op de rem. Het schrikeffect dat die drastische maatregel teweeg brengt, draagt in onze optiek niet bij aan het verhogen van de verkeersveiligheid. Hetzelfde kan worden gezegd over het matige zicht rondom: het glasoppervlak van de Mercedes is klein, maar de raamstijlen juist fors. Bovendien loopt het dak ver door naar voren, waardoor je uit jouw stoel overeind moet komen om te zien of het verkeerslicht groen is.
De A-Klasse Limousine van binnen
Nu de CLA hoger wordt gepositioneerd, dient de A-Klasse Limousine feitelijk als vervanger. Van een traditionele sedan zou je verwachten dat –ie meer binnenruimte biedt dan een vierdeurs coupé, maar dat valt mee (of eigenlijk tegen). De kofferbak van de Limousine is 420 liter groot; 50 liter kleiner dan die van de oorspronkelijke CLA. De sedan beschikt wel over een dubbele bagagebodem, zodat er een vlakke, zij het oplopende laadvloer ontstaat. De daklijn ligt weliswaar hoger dan bij de vierdeurs coupé, maar veel scheelt dat niet: het gaat maar op een paar centimeter. Op de achterbank kunnen lange volwassenen niet rechtop zitten. Zij kunnen wel hun benen kwijt, omdat Mercedes de rugleuning van de voorstoel van een uitsparing heeft voorzien. Een fikse middentunnel maakt, dat er geen drie personen naast elkaar passen. De A-Klasse voorziet wel in eigen uitstroomopeningen en twee stroompunten voor de passagiers achterin. Die stroompunten zijn echter van het type USB-C: een aansluiting waarvoor lang nog niet iedere Nederlander een oplaadkabel bij zich draagt. De inzittenden voorin kijken uit op een imposant – en optioneel - instrumentarium, dat uit twee flinke schermen bestaat. De Mercedes denkt bovendien met je mee, omdat de auto is voorzien van kunstmatige intelligentie. Of je daar daadwerkelijk mee geholpen bent, is een tweede: de ‘stem uit het dashboard’ klonk op momenten dat we er niet om vroegen en wist het antwoord niet wanneer we wél ergens naar informeerden (het weer of de verkeersinformatie bijvoorbeeld).
De A-Klasse Limousine en het milieu
Bij Mercedes kun je voor verschillende krachtbronnen terecht, wanneer jouw oog eenmaal op de A-Klasse Limousine is gevallen. De importeur biedt een dieselmotor en vier benzineversies aan, waaronder een gepeperde AMG-variant. Het vermogen loopt uiteen van 116- tot 306 pk. Onze testauto – mét automaat - is op papier goed voor een verbruikscijfer van 1 op 19,2. Wij kwamen in de praktijk tot een score van 1 op 13,9.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
