logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mercedes A-Klasse IV (V177)

Geen drama

Mercedes A 35 AMG 4MATIC

Pluspunten
  • Toegankelijk prestatiepotentieel
  • Ook bruikbaar als gezinsauto
  • Imposant uiterlijk
Minpunten
  • Kostbaar

Liefhebbers spitsen hun oren wanneer er een Mercedes passeert met de letters ‘AMG’ op de kont. Dankzij de komst van de A 35 AMG kunnen zij er nu wellicht zélf eentje betalen. Maar geeft zo’n instapmodel een even grote kick..?

Conclusie

De Mercedes A 35 AMG is in bijna alle opzichten een toegankelijke sportwagen. De ‘hot hatch’ heeft een imposant voorkomen, er passen vier personen in en je hoeft geen geoefend bestuurder te zijn om er (veel!) plezier aan te beleven. Er zijn echter meer potente gezinswagens die voor zulke typeringen in aanmerking komen en die kosten aanzienlijk minder. Extra vermogen en een luxere uitrusting zijn niet genoeg om dat prijsverschil goed te maken. Het schort de A 35 aan dramatiek en dat is nou juist waar de tuner beroemd mee is geworden!

Type auto en prijs

AMG - een afkorting van de achternamen én de geboorteplaats van diens oprichters - begon als zelfstandig bedrijf, dat in de jaren ‘70 met succes Mercedessen opvoerde. In 1999 werd de firma door ‘Das Haus’ ingelijfd en sindsdien staan de letters voor de snelste modellen die ze in Stuttgart verkopen. De A-Klasse was jarenlang de voordeligste AMG-versie in de folder. Logisch, want kleinere modellen maken ze bij Mercedes niet. Het verschil tussen de duurste reguliere A-Klasse en de goedkoopste AMG was echter groot: 20 mille en 170 pk. Daardoor liepen de Duitsers klanten mis, die nu bij Audi gingen winkelen of zwichten voor de charmes van een gepeperde Volkswagen Golf of Renault Mégane. De A 35 moet die liefhebbers op andere gedachten brengen. Standaard uitgerust met een automaat en vierwielaandrijving biedt de ‘hot hatch’ meer vermogen dan de meeste concurrenten, maar daar is de prijs dan ook naar: je bent minimaal € 66.455 voor de Mercedes kwijt, terwijl een Renault Mégane R.S. al voor € 42.340 mee naar huis mag.

Hoe rijdt de A 35 AMG

Je kunt goed zien dat je met AMG-uitvoering te maken hebt. De A 35 heeft andere bumpers en aan de buitenzijde prijkt het nodige kunststofvezel. Bovendien komt er een diepe grom uit de beide uitlaatpijpen. Onbewust klinkt in dat geluid een beetje door dat we hier met de junior van het gamma te maken hebben. Het is luid genoeg om de aandacht op te eisen, maar echt imponeren doet zijn brul niet. De diverse rijmodi die op de A 35 leverbaar zijn, hebben ook invloed op het uitlaatgeluid. In de ‘Sport +’ stand klinkt de Mercedes op zijn volst. De auto schakelt dan echter ook zijn stabiliteitssysteem uit, dus hoe beter je de AMG hoort, hoe meer je op moet letten. Gelukkig liggen zijn grenzen ver weg: vanwege de standaard vierwielaandrijving moet je het wel heel bont maken, wil de auto grip verliezen. Puristen zullen dat misschien betreuren, net als het feit dat de A 35 uitsluitend leverbaar is met een zeventraps automaat. De enige wanklank waarop we die transmissie echter hebben kunnen betrappen, is de trage reactiesnelheid bij het straatje keren. Je moet de Mercedes dan eerst helemaal stil zetten voordat je van verzet kunt wisselen. Wie persé zelf bepalen wil wanneer er wordt geschakeld, kan altijd nog terugvallen op de flippers aan het stuur. Omdat een scherp randje ontbreekt, is de A 35 een toegankelijke sportwagen. Je durft er al snel stevig mee door te rijden en met 306 pk en 400 Nm koppel onder je rechtervoet is dat ook geen enkel probleem. De Edition 1-uitvoering waarmee wij op pad konden, was voorzien van een stel voortreffelijke - en optionele! - sportstoelen, die in elke situatie voldoende steun bieden. De besturing is precies, maar ook licht; dat ervaren we bij dit type auto wel eens anders! Desegewenst kun je de Mercedes uitrusten met een aantal reddende engelen. Adaptieve cruise control bijvoorbeeld en een waarschuwing bij kruisend verkeer. Voor zulke aanvullende rijhulpsystemen moet echter wel worden bijbetaald. Het zicht rondom is vanwege het kleine glasoppervlak matig. Gelukkig behoort ook een set camera’s tot de bestelmogelijkheden, zodat je alsnog fatsoenlijk rond de auto kunt kijken.

De A 35 AMG van binnen

De buitenkant van deze speciale A-Klasse is onderscheidend vormgegeven, maar de ontwerpers hebben ook de binnenzijde niet ongemoeid gelaten. Sinds de introductie van de nieuwste modelgeneratie van de compacte gezinsauto hebben ze bij AMG wel minder eer van hun werk, want het futuristische instrumentarium neemt praktisch alle aandacht weg van de AMG-sierplaatjes die je verspreid door het interieur aantreft. Het infotainmentsysteem van de Mercedes kan met je praten en leert van je gedragingen. Je bedient het door middel van een tweetal schermen, waarvan de grootste exemplaren ook in het geval van deze bijzondere uitvoering nog steeds van de optielijst moeten komen. We zouden er niet op beknibbelen, want ze geven het binnenste van de A 35 een hypermoderne uitstraling. Onze persoonlijke favoriet is het navigatiesysteem, dat vlak voor een afslag overschakelt naar de camera in de neus van de auto en over dat beeld een pijl projecteert, die precies vertelt welke kant je op moet. Feilloos werkt dat overigens niet, want het gebeurde ons herhaaldelijk dat die aanwijzing pas werd gegeven op het moment dat we de afslag al bijna voorbij waren. Het mooie aan een ‘hot hatch’ is, dat dit type auto de prestaties biedt van een sportwagen, maar het praktische gebruiksgemak van een gezinsauto. In het geval van de Mercedes is dat overigens maar ten dele waar: met minimaal 370- en maximaal 1.210 liter bagageruimte is de kofferbak niet overdreven groot en wie langer is dan 1.90 meter, zit achterin met zijn kruin tegen het dak. De forse middentunnel verhindert dat je op de achterbank met meer dan twee personen plaatsneemt.

De A 35 AMG en het milieu

Dat Mercedes een eenvoudiger AMG-versie introduceert, laat onverlet dat de voormalige A 45 zal terugkeren in een nieuw jasje. Dat moment vindt op een nader te bepalen tijdstip plaats. Tot die tijd zal je het moeten doen met de A 35, waarvan de Duitsers een fabrieksverbruik opgeven van 1 op 13,7. Bij een auto van dit kaliber heeft het weinig zin om die score te controleren; dat hebben we dan ook niet gedaan.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.