Auto Review Toyota Corolla XII
Oude vlam
Toyota Corolla 1.8 Hybrid Executive
- Pluspunten
- Verbruik
- Rijgedrag
- Minpunten
- Binnenruimte
- Trekgewicht
De Toyota Corolla is terug van weggeweest en zoals dat soms gaat met een oude vlam, raakten wij opnieuw betoverd. Maar liefde maakt blind: de compacte middenklasser is in sommige opzichten helemaal niet zo aantrekkelijk.
Conclusie
De vonk slaat opnieuw over met de Toyota Corolla. Zijn typenaam doet vertrouwd aan, het sportieve rijgedrag is een aangename verrassing en met zijn spaarzame brandstofverbruik verdien je een deel van de aanschafprijs terug aan de pomp. Bovendien ziet de compacte middenklasser er zowel van binnen als van buiten prachtig uit. Dat de interieurruimte te wensen overlaat en de hybride aandrijflijn niet overweg kan met een caravan, zijn karaktertrekken waar jij je aan gaat ergeren, maar die je met de mantel der liefde zult bedekken.
Type auto en prijs
Met meer dan 46 miljoen verkochte exemplaren is de Toyota Corolla de best verkochte auto ter wereld. De Japanners konden die publiciteitsgevoelige boodschap de afgelopen 13 jaar echter niet uitdragen, omdat ze de compacte middenklasser in Europa ‘Auris’ hadden gedoopt. Die beslissing is met de komst van deze twaalfde modelgeneratie teruggedraaid. De Corolla is leverbaar als hatchback, sedan en stationwagen en om het belang van de auto te onderstrepen, wordt de Corolla het debuut van een nieuwe, krachtiger hybride aandrijflijn gegund. Prijzen beginnen bij € 23.995 voor een reguliere benzineversie met vijf portieren. Daarmee is de illustere Toyota goedkoper dan de Ford Focus (minimaal € 24.160), maar duurder dan de Kia Ceed (vanaf € 22.595). De voordeligste hybride uitvoering kost € 26.395. Behalve de combinatie van een benzine- en een elektromotor vormt ook de rijke standaard veiligheidsuitrusting een belangrijk argument om voor de Corolla te kiezen.
Hoe rijdt de Corolla
Met Akio Toyoda heeft Toyota sinds 2009 een flamboyante bewindsman aan het roer. Toyoda, zelf een fervent autosportliefhebber, daagt zijn medewerkers uit om auto’s te maken die niet alleen betrouwbaar zijn, maar ook leuk om mee te rijden. Dat resulteerde al in de huidige Prius en C-HR. De nieuwe Corolla profiteert van dezelfde bodemgroep, waardoor het rijgedrag van de compacte middenklasser inderdaad als sportief te omschrijven valt. De lage zit en het grote raamoppervlak dragen bij aan die beleving. De sportstoelen ogen beter dan ze zitten: omdat het zitvlak niet te kantelen valt, ervaar je weinig steun aan je benen. Onder de kap van onze testauto ligt de vertrouwde 122 pk sterke hybride aandrijflijn, goed voor 142 Nm koppel. Dat die aandrijflijn door de Toyota-techneuten verder is geperfectioneerd, merk je wanneer je gas geeft: de traploze automaat gaat minder luidruchtig op zoek naar het gewenste toerental dan voorheen. Stil kunnen we de Corolla nog altijd niet noemen, want daarvoor krijg je aan boord teveel bandenrumoer en windgeruis mee. Wellicht dat die bijgeluiden nog te temperen vallen, door voor kleinere wielen te kiezen: de testuitvoering was geschoeid op 18-inch lichtmetaal. De naadloze samenwerking tussen de brandstof- en elektromotor blijft indrukwekkend. De elektromotor kan de C-segmenter ook op eigen kracht voortbewegen (ook al is het dan voor korte stukjes). Net zo imposant is de uitgebreide veiligheidsuitrusting die Toyota standaard op de Corolla levert. Adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie, een noodstopsysteem met voetgangersherkenning en automatisch groot licht zitten bij de vanafprijs inbegrepen. Alleen voor een head-up display, dode hoek signalering of een waarschuwing bij kruisend verkeer ben je aangewezen op een duurdere uitvoering.
De Corolla van binnen
Het gedrongen uiterlijk van de nieuwe Corolla maakt de auto fraai om te zien, maar die aantrekkingskracht eist zijn tol aan de binnenzijde. De zijkanten lopen taps toe, zodat de hoofdruimte zowel voor- als achterin beperkt mag worden genoemd. En op de achterbank zitten volwassenen die langer zijn dan 1.90 meter, met de rugleuning van de voorstoel tussen hun benen. De kofferbakinhoud is met minimaal 361 liter bescheiden ten opzichte van de concurrentie. Dat de Corolla hatchback een verstelbare bagagebodem en daarmee een vlakke laadvloer mist, is extra onhandig omdat de bagageruimte sowieso al ondiep is. Eén koffer op zijn kant moet nog lukken, maar een tweede..? De tildrempel is ook nog eens fors. Voor het eerst levert Toyota een digitaal instrumentarium op de C-segmenter, waarop je bijvoorbeeld navigatieaanwijzingen of de afspeellijst van jouw muziek kunt projecteren. Het oogt fraai, maar wanneer de zon er op staat, kun je het scherm lastig aflezen. Een analoog klokje maakte bij Toyota decennialang deel uit van het instrumentarium. Inmiddels heeft dat kleinood het veld geruimd, maar dat wil niet zeggen dat Corolla-interieur geen typisch Japanse trekjes heeft. Bovenaan de middenconsole prijkt namelijk een prominent infotainmentscherm, dat weliswaar op aanrakingen reageert, maar even goed van drukknoppen is voorzien.
De Corolla en het milieu
Het leveringsgamma van de Corolla bestaat uitsluitend uit benzinemotoren, al dan niet voorzien van een elektrische hulpmotor. De eenvoudigste versie, een 116 pk sterke 1.2-liter turbo, moet het op eigen kracht stellen. Dit is de motorisering die je hebben moet wanneer je graag met de caravan op vakantie gaat. Met 1.300 kilogram houdt het trekgewicht echter nog altijd niet over. Voor de door ons gereden, 122 pk sterke hybride versie geven de Japanners een fabrieksverbruik op van 1 op 27,8. Daar kwamen wij in de praktijk niet bij in de buurt, maar een gemiddeld verbruik van 1 op 19,2 bestempelen we onverminderd als indrukwekkend.
De Corolla als trekauto
De Toyota Corolla 1.2T is het enige benzinemodel zonder elektroaandrijving in het leveringsprogramma. De specificaties van de motor liggen niet op hoog niveau, in deze klasse is 85 kW/115 aan de magere kant. Maar dat staat, ook met een caravan aan de haak, een prettige rijervaring niet in de weg. De viercilinder is opvallend kwiek, zeker als je ‘m niet teveel in de toeren laat terugzakken. Op tijd schakelen is dus het devies. Voor het gevoel heeft de motor meer in zijn mars dan hij op papier belooft. Het onderstel weet bij solorijden te imponeren, in combinatie met een caravan lijken de vering en demping wat nerveus. De wegligging in de bochten is erg goed. Toch is het af te raden om een langere of zwaardere caravan aan de Corolla te koppelen dan wij voor onze rij-impressie deden: zo’n 1.200 kg is de limiet voor deze auto.
Techniek | ||
| Wegligging | iets nerveus in rechte lijn | |
| Wegrijden op helling | ||
| Besturing | ||
| Bediening remmen | ||
| Geluidsniveau bij 90 km/u | brommerig bij hogere toeren | |
| Aansluiting 12V/usb/AUX | 1/2/0 | |
| Maximale kogeldruk (kg) | 75 | |
| Caravanmerk/model bij rijimpressie | Adria Aviva 442 PH | |
| Beladen massa (kg) | 1.200 |
Welke caravan past het beste achter een Toyota Corolla?
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
